بهزاد رحیمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو باپارس نیوز در خصوص مذاکرات هسته‌ای و مواضع اخیر آمریکایی‌ها مطرح کرد: مسئله واضح و مبرهن این است که آمریکایی‌ها هیچ تمایلی ندارند که به ما امتیازی بدهند و اگر فکر کنیم آمریکا قصد دارد به ما امتیازاتی را واگذار کند در اشتباه به سر می‌بریم.

وی افزود: اما آمریکایی‌ها ناگزیر می‌شوند که درنهایت از سر اجبار امتیازاتی را به ایران واگذار کنند؛ علتش هم مشکلاتی است که امروز در بحث تامین انرژی برای اروپایی‌ها وجود دارد و با این بحران مواجه هستند. چنین مسئله‌ای قطعا به آن‌ها فشار می‌آورد تا آمریکا به‌نوعی تمایل پیدا‌کند که این کار انجام شود.

رحیمی ادامه داد: در هر صورت دولت فعلی آمریکا هم نسبت به شعارهایی که در ایام انتخابات داد کاری را نتوانسته پیش ببرد و انتظار دارند با حداقل امتیاز این معاهده را به نفع خودشان تمام کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درادامه معتقد است که البته امروز شرایط ایران نسبت به قبل متفاوت شده است و با توجه به قانون راهبردی مجلس برخی راه‌ها که دولت می‌توانست در آن انعطاف بیشتری داشته باشد بسته شده است؛ هرچند که باید همینطور هم باشد.

او خاطرنشان کرد: ما چندین بار با بدعهدی آمریکایی‌ها مواجه شده‌ایم، لذا این بار نمی‌توانیم به آن‌ها اعتماد کنیم تا آن‌ها مجددا با استفاده از دستکش مخملی ما را تحت فشار قرار دهد و از پشت ضربه بزنند. طبیعتا موضوعات پیش آمده در حوزه انرژی برای اروپا باعث شده تا آمریکایی ها از دو طرف تحت فشار باشند.

رحیمی عنوان می‌کند: آمریکایی‌ها حتی از داخل هم تحت فشار هستند چرا که قصد داشتند با برگشت به مذاکرات، برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنند. اما ایران امروز از تمام فرصت‌هایی که دارد استفاده می‌کند و درحال حرکت به سمت اهداف خویش است. هرچند این موضوعات باعث می‌شود تا هر دو طرف اعلام کنند که مذاکرات رو به پایان است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد : آن چیزی که این روزها مشخص است این است؛ اگرچه تا به امروز در مذاکرات خیلی به توافق نزدیک شده‌ایم اما همچنان مبحثی نهایی نشده است و اینطور حس می‌شود که ما هرچه بیشتر پیش می‌رویم در شرایطی قرار می‌گیریم که مانند یک قیف است که در ابتدا مسیر راحت و همگرایی بیشتری داشت اما مدام شیب همگرایی بیشتر می‌شود و هنوز به نقطه نهایی نرسیده است.

وی درانتها یادآورشد که باتوجه به زیاده خواهی‌های آمریکایی‌ها و بد عهدی‌هایی که داشتند و تضمین‌هایی که حاضر نیستند بدهند این امکان‌ وجود دارد که به نقطه نهایی در توافق نرسند.