محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پارس نیوز  با اشاره به ادامه‌دار شدن مذاکرات هسته‌ای وین برای احیای برجام گفت: جمهوری اسلامی ایران چندین سال است که در حال مذاکره است و ما در هر مرحله از این مذاکرات شاهد زیاده خواهی‌های طرف مقابل بوده‌ایم.

وی افزود: برخی مواقع این زیاده خواهی‌ها تبدیل به یک سناریو شده است که بخشی از مذاکره کننده‌های 5+1 نقش پلیس خوب را ایفا کردند و برخی از آن‌ها پلیس بد را اجرا کردند. اما در اصل ماجرا تفاوتی بین آن‌ها نیست.

آصفری ادامه داد: این رفتارها نشان از این دارد که طرف مقابل به طور واقع دنبال زیاده خواهی و دبه کردن در مذاکرات بوده و هست. جمهوری اسلامی ایران در طول مذاکرات بارها به دنیا ثابت کرده است که اهل مذاکره و تعامل است.

این عضو کمیسیون امورداخلی کشور درمجلس یادآورشد علیرغم اینکه ما سال‌ها به تعهدات خودمان در توافق برجام عمل کردیم اما طرف مقابل به تعهدات خودش عمل نکرد و زیر میز زد و برجام را پاره کرد. حتی اروپایی که به صورت رسمی از برجام خارج نشد اما دنباله‌رو آمریکا بود و هیچ تعهدی را اجرایی نکرد.

او بیان کرد: امروز علیرغم رفتارهای خارج از عرف بین‌الملل و توافقات و پروتکل‌های بین‌اللملی، جمهوری اسلامی ایران مجدد پای میز مذاکره آمد و حتی در این مرحله هم ما امتیازاتی را به طرف مقابل دادیم و تاحدودی خسارت‌های قبلی را پذیرفتیم.

آصفری عنوان می‌کند که اما به نظر می‌رسد این کوتاه آمدن جمهوری اسلامی باعث می‌شود تا طرف مقابل روز به روز زیاده خواهی‌های خود را بیشتر و سعی کند تا امتیازات بیشتری را کسب کند. این نشان می‌دهد که ۵+۱ اختیاری ندارد بلکه خارج از ۵+۱ یک مجموعه‌ای وجود دارد مثل رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی که در حال تلاش و خط دهی به طرف‌های مقابل هستند تا این مذاکرات نتیجه‌بخش نباشد.

نماینده مردم اراک در مجلس گفت: آمریکا و اروپا باید متوجه باشند بازار ارزشمندی که امروز در جمهوری اسلامی ایران در حوزه اقتصادی وجود دارد در حوزه‌های نفت، انرژی و... معطل توافق برجام نخواهند ماند و اگر ما در توافقات نتیجه‌ای نگیریم مطمئنا نفت روی دست ما نمی‌ماند.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور درمجلس ابراز کرد: ما حتی بازار اقتصادی خودمان را دنبال خواهیم کرد و مبادلات اقتصادی را با کشورهای دیگر انجام می‌دهیم و در کنار آن سرعت فعالیت‌های هسته‌ای را بیشتر خواهیم کرد که این اقدامات به نفع طرف غربی نخواهد بود و آمدن مجدد پای میز مذاکره برای آن‌ها هزینه بسیار بیشتری خواهد داشت.

آصفری افزود: لذا امروز گزینه‌های دیگری در مجلس در حال بررسی است که اگر مذاکرات به نتیجه نرسید این گزینه‌ها را در قالب مصوبه و قانون دنبال می‌کنیم و در این صورت برگشت به عقب به سادگی امکان پذیر نخواهد بود. مثل قانون اقدام راهبردی که هنوز روی میز مجلس وجود دارد و امیدوار هستیم که طرف مقابل این بی‌اعتمادی را که به آن‌ها وجود دارد با عمل به تعهدات خود از بین ببرند.

او در انتها تصریح کرد که مطمئنا ما پشت میز مذاکرات معطل نخواهیم ماند و اگر ببینیم قرار نیست توافقی حاصل شود نسبت به فعالیت‌های خودمان در حوزه‌های هسته‌ای اقدام خواهیم کرد و آن زمان به نفع طرف مقابل نخواهد بود.