رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی از طرح مجلس برای الزام تیم مذاکره‌کننده به رعایت تمام خطوط قرمز ایران اعم از غنی‌سازی، ادامه فعالیت فردو و آب سنگین اراک خبر داد.

به گزارش پارس به نقل از تسنیم، ابراهیم کارخانه‌ای رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی،‌ با اشاره به مذاکرات اخیر ایران با ۱+۵ اظهار داشت: به‌عنوان رئیس کمیته هسته‌ای مجلس طرحی را تهیه کرده‌ایم که به‌موجب آن تیم مذاکره‌کننده موظف می‌شود تمام خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران را اعم از غنی‌سازی، ادامه فعالیت فردو، آب سنگین اراک و انجام بازرسی‌ها در چارچوب شأن و اقتدار جمهوری اسلامی ایران رعایت کند و در صورت ضرورت این طرح به هیئت رئیسه ارائه می‌شود.

وی با تأکید بر "ما نمایندگان مجلس باید به تکلیف خود در حفظ مصالح نظام تلاش کنیم" تصریح کرد: جوامع غربی و گروه ۱+۵ باید بدانند که مجلس ایران ساکت نخواهد ماند و اجازه نمی‌دهد مصالح کشور به خطر بیفتد، همچنین اگر تیم مذاکره‌کننده کوتاه بیاید بلافاصله این طرح را در دستورکار مجلس قرار می‌دهیم.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس از جمع‌آوری امضا برای این طرح در هفته آینده خبر داد و با بیان اینکه در این طرح تمام حقوق هسته‌ای ملت ایران دیده شده است،‌ تصریح کرد: مرز بین ملت ایران با ۱+۵ دستیابی به حقوق کامل هسته‌ای است و عزت و اقتدار ملت ایران هم برای مجلس مهم‌ترین موضوع است؛ ملت ایران امروز در اوج قدرت است و یک دولت و ملت قدرتمند در مقابل زیاده‌خواهی دولت‌های زورگو می‌ایستد و نباید در مقابل زیاده‌خواهی بیگانگان تحت عنوان مذاکره کوتاه بیاییم.

۵+۱ اصرار دارد روی ۶ تا ۹ هزار سانتریفیوژ توافق شود

کارخانه‌ای با بیان "شنیده‌ایم ۱+۵ اصرار دارد روی ۶ تا ۹ هزار سانتریفیوژ توافق شود و این در حالی است که نیاز عملی کشور براساس تنها نیروگاه هسته‌ای کشور ۱۹۰ هزار سو است" به سخنان اخیر وزیر امور خارجه آمریکا اشاره کرد و گفت: کری اخیراً مطرح کرد که ایران می‌تواند از چهار طریق "تأسیسات نطنز"، "تأسیسات آب سنگین اراک"، "تأسیسات زیرزمینی فردو" و "فعالیت‌های مخفیانه هسته‌ای ایران"، به بمب هسته‌ای دست پیدا کند و باید بتوانیم جلوی این چهار راه را بگیریم.

سخنان جان کری به‌دلیل عقب‌نشینی‌های تیم مذاکره کننده هسته‌ای است

"این سخنان جان کری به‌دلیل حسن‌نیت‌ها، نرمش‌ها و حتی عقب‌نشینی‌هایی است که تیم مذاکره کننده هسته‌ای برای رسیدن به توافق انجام داده است. با وجود همه این مسائل غربی‌ها باز کوتاه نمی‌آیند و زیاده‌خواهی‌های مجدد خود را تکرار می‌کنند. بنابراین اگر ما هرچه داریم، به پای آنها بریزیم، غربی‌ها باز هم می‌گویند راه مخفیانه وجود دارد. لذا از این طریق یک راه بی‌انتها برای خود باز کرده‌اند".

وی بر همین اساس تصریح کرد: با این شرایط به هیچ عنوان نمی‌توان به توافق رسید و این در حالی است که پس از این‌همه مذاکره آمریکایی‌ها و مدیرکل آژانس انرژی اتمی اظهار می‌دارند: "ما به فعالیت‌های ایران آگاه نیستیم". پس اگر تمام خواسته‌های اینها را عملیاتی کنیم بازهم راه چهارم پیشنهادی جان کری هرگز بسته نخواهد شد.

اگر آمریکا از مواضعش کوتاه نیاید به توافق نمی‌رسیم
نماینده مردم همدان در مجلس با تأکید بر "اگر در زمینه فناوری هسته‌ای براساس خواسته غربی‌ها عمل می‌کردیم،‌ اکنون تمام تأسیسات ما برچیده شده بود" اظهار داشت: طرف مقابل حرف باطل خود را با قدرت اعلام می‌کند و ما هم باید حرف حق خود را با قدرت هرچه تمام‌تر اعلام کنیم و از مواضع خود کوتاه نیاییم. لذا این آمریکا است که باید از مواضع خود کوتاه بیاید که اگر این کار را نکند، رسیدن به توافق مشکل و حتی ناممکن است.