به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور امروز (دوشنبه) در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته دولت، گفت: خدا را شاکریم که در این یک سال که به عنوان رئیس جمهور مسئولیت دولت را بر عهده داشتیم و توفیق خدمتگزاری به مردم را داشتیم همواره شاهد عنایت حضرت حق و امداد الهی بودیم.

از مردم صبور تشکر می‌کنم

وی افزود: از مردم عزیز و صبور که با دولت همراهی کردند تقدیر و تشکر می‌کنم. همچنین از مقام معظم رهبری که در این یک سال با رهنمودهایشان دولت را کمک کردند تشکر می‌کنم.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: همچنین از همه‌ی دستگاه‌ها، نهادهای انقلاب اسلامی و اصحاب رسانه که تلاش کردند فعالیت‌های دولت را اعلام کنند و گره‌های ذهنی را باز کنند، تشکر می‌کنم.

رئیسی گفت: با توجه به نکاتی که در ایام انتخابات بر آن تاکید کردم، اولین تغییر رویکرد دولت که بر آن تاکید کردیم، دولتی مردمی و توجه به خواست مردم و حضور در میان مردم و با مردم بودن است.

وی افزود: در یک سال اخیر در ۳۱ استان کشور و بیش از ۵۰ شهر و روستا سفر انجام شد. برخی ملامت کردند که ثمرات حضور شما در میان مردم چیست و در این باره اظهار نگرانی داشتند، اما آن‌ها تجربه این حضور را ندارند و لذت آن را نچشیده اند. همچنین ما در مجامع کارگری، کشاورزی، دانشگاهی و تعلیم و تربیت حضور داشتیم.

مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی فرق می‌کند

رئیس جمهور با بیان اینکه مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی تفاوت دارد، تصریح کرد: بین کسی که پشت میز نشسته است و کسی که در میدان است و وضع مردم را می‌بیند و مشکلات را از نزدیک احساس می‌کند فرق وجود دارد.

وی افزود: اینکه مردم مشکل دارویی داشته باشند را باید از نزدیک ببینیم. باید مشکلات و مسئله مردم را شناخت و برای رفع آن راهکار پیدا کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه رویکرد دوم دولت عدالت محوری است که بر اساس سند آمایش سرزمینی است، افزود: البته ممکن است عزیزی در یک دانشگاه یا مرکزی نسبت به سند حرفی داشته باشد. که اشکالی ندارد.

رئیسی افزود: در جذب نیروی انسانی، در پرداخت‌ها، ارتقای نیروی انسانی و در به کارگیری افراد و در همه مسائل همواره تاکید شده است که باید پیوست عدالت وجود داشته باشد. در دولت، در شورای عالی استان‌ها و هم در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی ها، تاکید شده است که باید همه‌ی اقدامات به سِمت عدالت گرایش داشته باشند و اگر در جایی با عدالت فاصله دارد باید عملکرد اصلاح شود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: نکته سوم، ستیز با فساد و اصلاح ساختارهای اقتصادی و افرادی است که دارای کجی و فساد می‌شوند و با روابط ناسالم و همچنین اخذ رشوه، نظام اداری ما را آلوده می‌کنند که باید با آن‌ها مقابله کرد.

رئیسی افزود: بخش بازرسی ریاست جمهوری در این زمینه فعال شده است، البته وظیفه ضدیت با فساد در هر سازمانی اول از همه، خود همان سازمان و دولتمردان باید باشند و در این مورد آنچه که وجود داشته با آن برخورد شده است. یعنی مدعی فساد و مسئول مبارزه با فساد را در هر دستگاهی مدیر همان دستگاه می‌شناسیم.

وی افزود: مدیران در کنار کار مدیریتی وظیفه مراقبت و رسیدگی با فساد را نیز دارند.

رئیس‌جمهور گفت: با مسئله فساد و ساختارهای فسادزا و رانتی که جیب عده‌ای را پُر می‌کند و بی‌عدالتی را رواج می‌دهد باید برخورد شود و معتقدیم باید این ساختارها اصلاح و شاهد تولید پرونده نباشیم.

تاکید داریم که دولت گرفتار حاشیه نشود

رئیسی با بیان اینکه رویکرد بعدی دولت مسئله همگرایی و هم‌افزایی میان نهادهای مختلف در دولت است، افزود: همواره تاکید داریم که دولت گرفتار حاشیه نشود. در برخی دولت‌های قبلی شاهد این امر بوده‌ایم، اما ما همواره تاکید ما در دولت این بوده که حاشیه‌ها ما را از متن، که خدمتگزاری به مردم است دور نکند.

وی افزود: حرکت جهادی برای پیشبرد امور کشور از تأکیدات دولت است. برخلاف وجود موانع که ما باید آن موانع را رفع کنیم و به تعبیر رهبر انقلاب، هیچ مشکلی در کشور نیست که حل‌شدنی نباشد. پس ما با روحیه جهادی باید به دنبال حل مشکلات باشیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: تلاش کردیم مشکلات کشور را با توجه به نگاه درون‌زا رفع کنیم. نگاه به دست بیگانگان مشکلی را حل نمی‌کند و این نوع نگاه فقط ما را معطل می‌کند. لذا نگاه به درون، دستان جوانان و داشته‌ها برای دولت مهم است. باید از ظرفیت‌های داخل کشور استفاده شود. بنابراین معتقدیم باید به درون و ظرفیت‌های داخلی، نیروهای کشور توجه داشته باشیم و مانند برخی دولت‌ها منتظر تغییر نگاه بیگانگان نباشیم.

رئیسی تاکید کرد: رویکرد بعدی دولت که مورد تاکید ما نیز است، جذب نیروهای جوان در حوزه‌های مختلف است.

وی افزود: باید از همه ظرفیت‌ها در کشور استفاده شود و اگر فردی روحیه کار و تحول ندارد، جای خود را به افرادی که این روحیه را دارند، بدهد. کشور نیازمند تصمیم‌های دقیق برای باز کردن گره‌ها است.

رئیس‌جمهور گفت: اگر قرار باشد کار با روحیه مسئولیت پذیری و شجاعت همراه نباشد، مشکلاتی را ایجاد می‌کند. باید کار، دقیق شناخته شود و تصمیمات اتخاذ شود و به دنبال اجرای تصمیمات نیز باید بود.

رئیسی با اشاره به اقدامات و کارهای بزرگی که در کشور طی سال‌های گذشته انجام شده است، گفت: در کشور ما کارهای بزرگی انجام شده و این نشان می‌دهد هر موقع خواسته ایم و پای کار آمده ایم توانسته‌ ایم کارهای بزرگی انجام دهیم، اما در بخش‌هایی نیز کارها زمین مانده که نتیجه این است که در آن حوزه کم کاری شده است.

وی ادامه داد: دولت با مسئولیت پذیری کار خود را شروع کرد، در حالی که با مسائل و مشکلات متعددی در آن زمان رو به رو بود که اگر به آنها رسیدگی نمی‌شد برای کشور مشکلاتی به وجود می‌آمد. در دیدارهایی که با مسئولان دولت قبل هم داشتم برخی از آنها با دلسوزی به من می‌گفتند با این مشکلات و مسائل چه می‌خواهید بکنید؟

رئیس‌جمهور با اشاره به مشکلات موجود در آغاز دولت سیزدهم گفت: مسئولان در آن زمان به من می‌گفتند که کشور با کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیاردی رو به رو است و تو با این چه می‌خواهی بکنی؟ همه اینها مسائل و مشکلاتی بود که خوشبختانه با تلاش‌هایی که انجام شد توانستیم از آنها عبور کنیم. مثلاً در آن موقع بحث شیوع کرونا را داشتیم که روزانه حدود ۷۰۰ خانوار، عزیزان شأن را از دست می‌دادند، از سویی مسئولان دولت قبل به من می‌گفتند با این موضوع چه می‌خواهی کنی، در حالی که به ما واکسن نمی‌فروشند. دولت توانست با یک اقدام جهادی واکسیناسیون عمومی را با ورود واکسن به نتیجه برساند و تعداد کشته‌ها در یک روزهایی به صفر نیز رسید.

رئیسی اضافه کرد: امروز خوشبختانه واکسن در دسترس است و در سایه این اقدامات کارها و فعالیت‌های اقتصادی آغاز شد و مدارس و دانشگاه‌ها نیز توانستند به کار خود ادامه دهند و باز شوند.

کسری بودجه بدون استقراض و خلق پول حل شد

وی کسری بودجه را یکی دیگر از مشکلات دولت در آغاز کار خود دانست و گفت: کسری بودجه «ام المسائل» کشور است و رسیدگی به آن همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است. ما توانسته ایم بدون استقراض از بانک مرکزی سال ۱۴۰۰ را پشت سر بگذاریم و بودجه امسال را نیز بدون استقراض از بانک مرکزی ببندیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به اقدامات دولت در خصوص کاهش تورم، گفت: در شهریور ۱۴۰۰ که دولت کار خود را آغاز کرد تورم نزدیک ۶۰ درصدی را داشتیم و دولت در این مدت تلاش کرد با کنترل اقداماتش موجب افزایش تورم نشود که از آن جمله می‌توان به بالا نبردن ارزش پایه پولی و عدم استقراض از بانک مرکزی اشاره کرد و شما شاهد بودید تورم در اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ به نزدیک ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد اما اصلاحات اقتصادی مقداری تورم را به همراه داشت.

رئیسی تاکید کرد: دولت در اصلاحات اقتصادی تلاش کرد پرداخت یارانه را از ابتدای زنجیره به انتهای آن انتقال دهد و خوشبختانه با همراهی و همگامی مردم در این اصلاحات دشمن را ناکام گذاشتیم البته این اقدام موجب افزایش تورم شد، اما با اقداماتی که انجام دادیم در خرداد میزان تورم حاصل از اصلاحات ساختار اقتصادی ۱۲ درصد، در تیر ماه ۴.۴ درصد و در مرداد ماه این تورم حدود ۲ درصد طبق آمار بانک مرکزی است.

اراده دولت بر مهار و کنترل تورم است / ‌ نگرانی در تأمین کالاهای اساسی وجود ندارد

وی مهار تورم را مساله اصلی دولت دانست و گفت: تورم در حال حاضر ۴۰.۵ درصد است که در مقایسه با شهریور سال گذشته که نزدیک ۶۰ درصد بود، کاهش داشته است. البته اراده دولت بر مهار و کنترل تورم است و این نوساناتی که در نتیجه اصلاح ساختار اقتصادی انجام شد نیز باید به سمت کاهش برود.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات دولت در جهت تأمین کالاهای اساسی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه امروز در حوزه تأمین کالاهای اساسی هیچ نگرانی وجود ندارد و در برخی از کالاها شاخص‌ها در حد سبز است. این در حالی است که در ابتدای دولت، شاخص‌ها در برخی کالاها در حد قرمز بود.

رئیسی با اشاره به اقدامات دولت در جهت تأمین برق، گفت: امسال به لطف خدا و با تلاشی که مسئولان انجام دادند ۶ هزار مگاوات تولید برق افزایش داشته است و شاهد بودید امسال قطع برق نداشتیم و کارهایی در این حوزه انجام شد که در ۲۵ سال گذشته بی سابقه بوده است. این در حالی است که در ابتدای دولت و در سال گذشته قطعی برق در کشور داشتیم. در حوزه گاز هم با همکاری و ارتباط با کشورهای همسایه توانستیم گاز مورد نیاز برخی از استان‌ها را تأمین کنیم و مردم با قطعی گاز نیز رو به رو نبودند.

رئیسی

وی در ادامه با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در حوزه تأمین آب شرب مورد نیاز مردم، گفت: اولین سفری که رفتم به خوزستان بود، برای بررسی مشکلات آب آنجا و بحمدالله آبرسانی در اهواز با اقداماتی که انجام شد در سال جاری و ظرف چند روز آینده به نتیجه می‌رسد.

رئیس‌جمهور آبرسانی به مردم را یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم اعلام کرد و گفت: آبرسانی به یزد، فارس و دیگر نقاط کشور از اولویت‌های ماست، البته باید تلاش کنیم که بین آب شرب و آب کشاورزی و صنعت تفاوت ایجاد شود و آب شرب نباید در صنعت استفاده شود. بررسی تنش‌های آبی و حل مشکلات آبی کشور از اولویت‌های دولت است.

رئیسی مساله حقوق و دستمزد را اولویت مهم دیگر دولت اعلام کرد و گفت: دولت با برنامه در این حوزه وارد شد و با فعال شدن فروش نفت و جلوگیری از فرار مالیاتی توانستیم اقدامات خوبی انجام دهیم و نتیجه این شد که در کنار پرداخت حقوق و دستمزد ۵۶ هزار میلیارد بدهی دولت قبل را نیز به صورت ماهانه پرداخت می‌کنیم.

وی ادامه داد: البته از کار عمرانی غفلت نکردیم و ۲۰۲ هزار میلیارد کار عمرانی در یک سال گذشته انجام شده است. این در حالی است که امسال درآمد دولت از فروش نفت ۲۰ درصد کاهش یافته است و ۴۰ درصد فروش نفت به صندوق توسعه داده می‌شود. از سوی دیگر افزایش حقوق را داشته ایم و در کنار آن رتبه بندی معلمان بعد از ۱۰ سال آغاز شده است. همچنین حقوق و مزایای پرستاران که ۱۵ سال معطل مانده بود را سامان دادیم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که مردم چه زمانی طعم شیرین رفع مشکلات و حل مسائل معیشتی را خواهند چشید، گفت: من از شرایط زندگی مردم به صورت روزانه و ساعتی آگاه هستم و نشده کنار سفره‌ای بنشینم و به این فکر نکرده باشم که دست مردم به این سفره یا غذا می‌رسد یا خیر. البته منتی در این خصوص ندارم.

رئیسی ادامه داد: مساله معیشت مردم و رفع مشکلات آنها دغدغه و اولویت دولت است و از ابتدای دولت به دنبال کاهش تورم، گرانی‌ها و رفع دغدغه‌های اقتصادی مردم بوده‌ ایم و اگر نبود، مساله اصلاح ساختار اقتصادی، شاهد کاهش بیشتر تورم بودیم البته با این وجود تورم کاهشی است.

وی ادامه داد: در کنار همه اینها ما پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به مردم را داریم و مبلغی از اصلاح ساختار اقتصادی برای دولت نمی‌ماند، این اقدام دولت و پرداخت یارانه‌ها فقر مطلق را تا حدود زیادی رفع کرده است.

رئیسی تاکید کرد: با تلاش‌های انجام شده حتماً تورم کاهشی خواهد بود و وضعیت اقتصاد بهبود خواهد یافت. سرمایه گذاری خارجی حدود ۵ میلیارد دلاری که در هیچ زمانی سابقه ندارد، نشان از آن است که در حوزه اقتصادی کارهای خوبی انجام شده است. در کنار این، ۱۷ میلیارد دلار در جهت پیشران‌ها سرمایه گذاری شده است و همه اینها نشان می‌دهد شرایط به سمت وضعیت بهتر می‌روند.

رئیس جمهور همچنین اعلام کرد: گشت ارشاد مدیران که بنده وعده داده بودم تشکیل شده است.