به گزارش خبرنگار حج و زیلاات خبرگزاری فارس، در آستانه ماه محرم، بسیاری از مشتاقان زیارت عتبات در جست‌وجوی کاروان رسمی برای تشرف به کربلا برای حضور در مراسم تعویض پرچم حرم امام حسین علیه‌السلام و عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی هستند تا در دهه اول محرم به زیارت ارباب مشرف شوند.

کاروان‌های غیرمجاز برای سفر عتبات در دهه اول محرم بیش از ۱۶ میلیون تومان می‌گیرند

اما با توجه به اینکه تعداد پروازهای عتبات محدود و حتی بسیاری از پروازها به واسطه‌ها سپرده شده، تعداد کاروان‌های هوایی زیر نظر سازمان حج و زیارت کاهش یافته است؛ به طوری که بیشتر سفرهای زیارتی زیر نظر سازمان حج و زیارت به صورت زمینی هستند.

این امر در حالی است که کاروان‌های غیرمجاز برای سفرهای هوایی تبلیغات گسترده‌ای دارند و با هزینه‌های بالا هم زائران را به صورت هوایی به عراق اعزام می‌کنند و بسیاری از مشتاقان زیارت عتبات در دهه اول محرم به ناچار با آنها همراه می‌شوند. غافل از اینکه این کاروان‌ها علاوه بر اینکه ممکن است خدمات نامناسبی به زوار ارائه دهند، هزینه بیشتری هم از آنها می‌گیرند؛ به طوری که یکی از این کاروان‌های غیرمجاز برای یک هفته سفر هوایی عتبات در دهه اول محرم هزینه ۱۵ تا ۱۷ میلیون تومانی در نظر گرفته و برای سفر ۱۰ روزه نیز این هزینه را به ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش داده است.

هزینه سفر عتبات در دهه اول محرم

در حالی که حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت هزینه سفرهای هوایی عتبات در دهه اول محرم را از حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرده و می‌گوید: زائرانی که قصد سفر هوایی به عتبات در دهه اول محرم را دارند، می‌توانند با کاروان‌های مختلفی که تدارک دیده شده است، به این سفر معنوی مشرف شوند. ما در این دوره سفرهای عتبات را طوری برنامه‌ریزی کردیم که زائران بتوانند در روزهای مختلف در شهرهای زیارتی عراق حضور داشته باشند.

وی همچنین درباره هزینه سفر زمینی عتبات در دهه اول محرم می‌افزاید: هزینه سفر زمینی عتبات تا ۶ میلیون تومان پیش‌بینی شده بود که با راه‌اندازی سفرهای ارزان‌قیمت، این سفرها به کمتر از سه میلیون تومان رسید و زائران می‌توانند با نام‌نویسی در کاروان‌های ارزان‌قیمت به این سفر معنوی مشرف شوند و دیگر بهانه‌ای برای همراهی با کاروان‌های غیرمجاز وجود ندارد.

 با بازگشایی مرزهای زمینی به روی همه زائران بدون اعمال محدودیت، کاروان‌های غیرمجاز این بار هم از کاروان‌های رسمی زیر نظر سازمان حج و زیارت پیشی گرفته و با تبلیغات مختلف زائران را جذب کرده و روزانه چندین کاروان غیرمجاز از مرز مهران و شلمچه عازم عتبات می‌شود و در دهه اول محرم هم این روند ادامه دارد.

چرا نباید با کاروان‌های غیرمجاز به عتبات سفر کرد؟

سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام زائران به عتبات پس از برقراری سفرهای زمینی عتبات با همکاری نیروهای مرزی و امنیتی کشور، مانع سفرهای غیرمجاز به صورت زمینی شد. اما پس از مدتی دوباره مرز به روی افراد و گروه‌های مختلف هم باز شد و کاروان‌های غیرمجاز نیز از این فرصت به نفع خود و برای سودجویی از زائران فعالیت خود را از سرگرفتند و اکنون که در آستانه ماه محرم و افزایش تقاضا برای سفرهای زیارتی هستیم، بسیاری از عاشقان حسینی بدون اطلاع از مشکلات همراهی با کاروان‌های غیرمجاز با آنها عازم عتبات می‌شوند.

یکی از زائران که در روزهای گذشته با کاروان‌های غیرمجاز به عتبات سفر کرده بود، می‌گوید: ما علاوه بر هزینه بیشتر برای سفر عتبات، مشکلاتی را نیز در این سفر معنوی تجربه کردیم؛ به طوری که هتل‌های ما درجه الف نبود در حالی که به ما گفته بودند که بهترین و نزدیک‌ترین هتل با غذای مناسب تدارک دیده شده است. اما در عمل این اتفاق نیفتاد و حتی یکی از زائران که مسموم شده بود، رئیس کاروان هیچ گونه همراهی و همدلی با زائر بیمار نداشت و حتی به دلیل نداشتن تعهد و قراردادی با هلال احمر، پس از مراجعه به مراکز هلال احمر ایران در عراق آنها ابتدا حاضر به پذیرش نشدند و بعد از مدتی با هزینه بالا زائر بیمار را ویزیت و به او سرم و آمپول تزریق کردند.

هزینه درمان در مراکز هلال احمر برای زائران زیر نظر سازمان حج و زیارت رایگان است

به گفته طاهر درودی، معاون مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر بر اساس توافق سازمان حج و زیارت و مرکز پزشکی هلال احمر، مراکز درمانی ایرانی در عراق، به زائران زیر نظر کاروان‌های سازمان حج و زیارت به صورت رایگان خدمات ارائه می‌دهد و در صورتی که زائر ایرانی خارج از این چارچوب به این مراکز مراجعه کند، باید هزینه‌های درمان را بپردازد.

علاوه بر این، با توجه به اینکه بسیاری از ظرفیت‌های کاروان‌های هوایی عتبات تکمیل شده است، کاروان‌های غیرمجاز هم بیشتر به اعزام زمینی روی آورده‌اند.

سفرهای انفرادی و غیرمجاز عتبات در دهه اول محرم افزایش یافت

البته انتظار می‌رفت که با توجه به اینکه امسال پس از ۲ سال تعطیلی زائران ایرانی امکان تشرف به عتبات در دهه اول محرم را دارند و به دلیل گرمای هوا ممکن است بسیاری توانایی سفر زمینی به عراق را نداشته باشند، سازمان حج و زیارت برای افزایش تعداد کاروان‌های هوایی تدابیری می‌اندیشید و پروازهایی برای سفر عتبات در دهه اول محرم پیش‌بینی می‌شد. اما اکنون با توجه به اینکه تعداد کاروان‌های هوایی محدود است، بسیاری از همراهی با کاروان‌های هوایی زیر نظر سازمان حج و زیارت بازماندند و به صورت انفرادی به عتبات سفر خواهند کرد.

این امر در حالی است که سازمان حج و زیارت می‌توانست با برنامه‌ریزی و افزایش پروازها و کاروان‌های هوایی، مانع سفرهای انفرادی و حتی غیرمجاز عتبات شود. چرا که هزینه سفر با کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت در بسیاری اوقات از هزینه سفرهای غیرمجاز کم‌تر است.

با این وجود، افرادی که قصد سفر انفرادی به عتبات دارند، برای اینکه سفری ایمن و مطمئن به عتبات داشته باشند، می‌توانند با مراجعه به دفاتر زیارتی زیر نظر سازمان حج و زیارت از خدماتی همچون بیمه، امنیت و درمان را با هزینه محدودی بهره‌مند شوند.

به گزارش فارس، در دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا عراق از پذیرش زائران خارجی برای حضور در مراسم تعویض پرچم گنبد حرم امام حسین علیه‌السلام امتناع کرد و حتی در نخستین سال شیوع کرونا، پرچم سرخ رنگ انتقام گنبد امام حسین علیه‌السلام بدون برپایی مراسم تعویض و به رنگ سیاه درآمد. اما امسال قرار است مراسمی باشکوه در کربلا برای تعویض پرچم گنبد حسینی برپا شود.