به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد مهدی اسماعیلی جمعه در مراسم پایانی یازدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس در مرکز همایش بین‌المللی برج میلاد افزود: نگاه ما در موضوع مد و لباس به عنوان یکی از سرفصل‌های مهم کاری در حوزه فرهنگ عمومی است و به دلیل جایگاه اصلی اجتماعی، فرهنگی و عمومی این حوزه، از ابتکارات دولت، استقرار کار گروه مد و لباس در شورای فرهنگ عمومی بود.

وی اضافه کرد: ما به تنوع فرهنگی و هنری ایران زمین احترام می‌گذاریم و به دنبال تحمیل نوع خاصی از مد و لباس و پوشش برای جامعه عفیف ایرانی نیستیم و همه تفاوت‌ها را به رسمیت می‌شناسیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تاریخ فرهنگ و هنر ایران در این حوزه بسیار مشعشع و تابناک است و به تاریخ هفت هزار ساله می‌بالیم، ویژگی تمدنی ایران ما از هزاره قبل، تنوع داشته است و اکنون با هویتی بزرگ و واحد در قالب تمدن باشکوه ایرانی- اسلامی، با شاخصه همراهی پوشش و هنر نیز همراه شده است.

اسماعیلی ادامه داد: ایرانی‌ها در طول تاریخ پوشش‌ها را هنرمندانه انتخاب کرده اند و در همه پوشش‌ها نیز وجهه فرهنگی ایرانی- اسلامی محفوظ بوده است در حالی که این نگاه فرهنگی و هنری در برخی تمدن‌ها نیست، تمدن‌هایی که عنوانشان برهنگی است، دور از فرهنگ ایرانی اسلامی هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: پوشش جزو هویت ایرانی اسلامی مردمان سرزمین ماست، اگر آثار تاریخی کشورمان در موزه‌ها و ابنیه باستانی را ملاحظه کنید، گوهر پوشش و عفاف می‌درخشد، ما مفتخریم به فرهنگی که پوشش جزیی از هویت ماست.

اسماعیلی گفت: امروز در هجمه فرهنگی که جهان اسلام با آن روبروست یکی از مهمترین سرفصل‌ها تلاش برای هویت زدایی از این نقطه تاریخی و ایران اسلامی است، آن‌ها دنبال هویت زدایی هستند و این هویت زدایی حتما با مقاومت فرهنگی در منطقه و ایران روبرو می‌شود.

وی اضافه کرد: از همان روز‌های اولی که برخی از پیاده نظام‌های ارتش رقیب، تقابل میان پوشش و عفاف با پیشرفت و توسعه را سرلوحه کار خود قرار داده بودند مقاومتی فرهنگی در کشور آغاز شد، تفکر نواندیشانه دینی که انقلاب اسلامی محصول این تفکر است با نگاهی عمیق و مبتنی بر هویت ملی، موجب شد ایران زمین از این نزاع عبور کرده و آن را پشت سر بگذارد.

وزیر فرهنگ اظهار کرد: آن‌ها در پی دوگانه سازی بودند که اگر زنان و دختران ایرانی پوشش را برگزینند این به معنای عدم حضور آنان در اجتماع و مناسبات اجتماعی است، که امام این اندیشه را حذف کردند، زنان عفیف ایرانی در همه عرصه‌های اجتماعی، پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی هشت ساله، افتخار آفریدند، گواهی این امر گلزار‌های شهدای خوزستان و سراسر کشور است. بانوی قهرمان ایرانی با حفظ پوشش و عفاف در سهمگین‌ترین میادین اجتماعی و نظامی حضور پیدا کرد و این افتخار بزرگی است.

اسماعیلی گفت: در طول سال‌های اخیر نیز زنان عفیف ایرانی در همه حوزه‌ها با قوت حضور داشته اند، امروز در حوزه‌های مختلف علمی، صنعتی و مناسبت‌های مهم فرهنگی- هنری در دانشگاه‌ها با حفظ پوشش عفیفانه در صحنه حاضر هستند.

وی خطاب به بانوان طراح افزود: در وزارت فرهنگ و مجموعه فرهنگی دولت فضا را برای این تلاش مومنانه شما باز خواهیم کرد تا بتوانید در مسیر تنوع فعالیت کنید، هیچ محدودیتی نیست.

وزیر فرهنگ تاکید کرد: این ایده‌ها و کار‌های خلاقانه نباید در حد ایده و جشنواره باقی بماند، این‌ها باید در زندگی اجتماعی سوق یابد و به تولیدات انبوه تبدیل شود و در عرصه عمومی عرضه شوند. عدم پیوند از آسیب‌های دوره‌های قبلی جشنواره مد و لباس بود، اثبات شده است که هر جا حاکمیت به امر نظارت و تسهیل در امور به نحو شایسته‌ای عمل کرده است، مردم استقبال کرده اند.

کشف حجاب

اسماعیلی گفت: نبود لباس مناسب در بازار حتما به حوزه سیاستگداری بر می‌گردد و این خلا باید پر شود و با رویدادهایی، چون جشنواره مد و لباس این مشکلات تا سال آینده رفع شود. توجه به همه مناطق کشور از نقاط مثبت این دوره رویداد مد و لباس فجر است، در حوزه فرهنگ و هنر باید نگاهمان به همه جغرافیای کشور باشد.

وی خاطرنشان کرد: ما از این به بعد در کارگروه مد و لباس و حوزه فعالیت مدیران فرهنگ و ارشاد استان‌ها با دقت به دنبال نمونه سازی در حوزه فاخر مد و لباس هستیم، نباید مرکز زده و تهرانیزه فکر کنیم. ایران با تنوع قومی و زبانی، رنگین کمان زیبایی است که همه فعالانش زیر چتر نظام جمهوری اسلامی گرد هم آمده اند و ماموریت اصلی مدیران ادامه این مسیر و تحقق عدالت فرهنگی است. همه باید باهم و در کنار هم برای اعتلای ایران تلاش کنیم.