به گزارش خبرنگار مهر، ناصر کنعانی سخنگوی جدید وزارت امور خارجه صبح امروز (چهارشنبه) در نشست خبری، اعلام کرد: طی روزهای آینده شاهد سفرهای مهمی از سران کشورهای همسایه و منطقه به ایران خواهیم بود.

وی افزود: اینکه رویکرد و حرکت دستگاه دیپلماسی مبتنی بر سیاست کلی نظام و منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های بالادستی نظام بر اساس مؤلفه‌های گفتمانی و رویکرد سیاست خارجی فعال و پویای دولت سیزدهم شکل گرفته و بر همین مبنا ان‌شاءالله ادامه می‌یابد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، در خصوص آخرین وضعیت اسدالله اسدی دیپلمات اسیر کشورمان در بلژیک گفت: پیگیری آزادی هر چه سریع‌تر این دیپلمات عزیز جمهوری اسلامی ایران از ابتدای دستگیری غیرقانونی او در دستور کار پیگیری‌های وزارت امور خارجه و تمامی دوایر ذیربط دولتی‌های اسلامی ایران قرار داشت و دارد.

کنعانی با بیان اینکه آزادی بی قید و شرط او، درخواست جدی جمهوری اسلامی ایران است، تاکید کرد: گفتگو و مشورت‌های سیاسی با مقامات کشور بلژیک برقرار است و ارتباط و مشورت‌های نزدیکی نیز در حوزه قضائی با دولت بلژیک داریم.

وی تصریح کرد: ما امیدوار هستیم که در بستر اقدامات انجام شده و پیگیری‌ها و تلاش‌هایی که تا الان صورت گرفته است، به زودی شاهد آزادی این دیپلمات ارزنده جمهوری اسلامی ایران باشیم و گمان می‌کنیم که بلژیک نیز باید به درخواست قانونی و به حق جمهوری اسلامی ایران توجه کند و تحت تأثیر جو سازی یک جریان رو سیاه و کاملاً شناخته شده که تصویر و کارنامه سیاهی در ارتباط با ملت ایران دارد، قرار نگیرد و ان شاءالله به زودی شاهد آزادی دیپلمات عزیز کشورمان باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص اهداف سفر رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه، گفت: فکر می‌کنم جای تعجب است که اگر دولتمردان آمریکایی فکر کنند با بیان جملاتی از این قبیل یا نوشتن مقالات در یک روزنامه می‌توانند نتیجه عملکرد سو، مخرب و ویرانگر خود را در طول سالیان متمادی که در منطقه غرب آسیا اعمال و اجرا کرده‌اند، توجیه کنند.

کنعانی افزود: «بایدن» و مقامات آمریکایی حتماً می‌دانند که نگاه مردم منطقه نسبت به سیاست مداخله جویانه آمریکا در منطقه چیست.

جو بایدن

وی تصریح کرد: من خیلی تلاش می‌کنم که خوش‌بین باشم، اما گمان می‌کنم که با نگاهی اجمالی به سنت سیاست خارجی آمریکا در طول سالیان طولانی، این اظهارات نمی‌تواند اظهارات توأم با سیاست عملی آمریکا در منطقه باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ایجاد صلح و ثبات در منطقه نیازمند تغییر عملی در رفتارهای مخرب دولت آمریکا است.

کنعانی افزود: در آستانه سفر رئیس جمهور به خاورمیانه قرار داریم، او در مقاله خودش هم یکی از اهداف اساسی سفر را کمک به تقویت صلح و امنیت در منطقه عنوان کرده است.

وی با بیان اینکهماهیت رژیم غاصب صهیونیستی در منطقه نامشروع و غیرقانونی است، تاکید کرد: متأسفانه دولت آمریکا حامی تمام عیار بدون قید و شرط رژیم صهیونیستی در منطقه است و سیاست مداخله جویانه آمریکا در منطقه عموماً غیرقانونی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: حضور آمریکا در هیچکدام از کشورهای منطقه از جمله در عراق، افغانستان، سوریه و دیگر کشورهای منطقه آورنده ثبات نظم و امنیت در این کشورها نبوده است.

تکمیل می‌شود...