به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ششمین نشست سران کشور‌های ساحلی خزر در عشق آباد پایتخت ترکمنستان گفت: روسیه از توسعه همکاری‌های پنج جانبه بین کشور‌های حاشیه خزر در بخش‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی حمایت می‌کند این در حالی است که تبادل تجاری بین این کشور‌ها رو به افزایش است.

پوتین در این خصوص گفت: از مأموریت‌های اصلی کشور‌های ساحلی حوزه خزر، افزایش ارتباطات و مبادلات تجاری، سرمایه گذاری منطقه‌ای و تعمیق همکاری‌های صنعتی است. حجم تجارت روسیه با کشور‌های حوزه خزر به صورت مستمر در حال افزایش است و در سال ۲۰۲۱ حجم مبادلات تجاری بیش از یک سوم یعنی ۳۵ درصد افزایش یافت و به ۳۴ میلیارد دلار رسید. همچنین این مبادلات در محدوده زمانی ژانویه تا آوریل سال جاری ۱۲ درصد افزایش یافته است.

پوتین با بیان اینکه کشور‌های حوزه دریای خزر از فرصت‌های بزرگی برای همکاری در بخش انرژی سود می‌برند، تصریح کرد اجرای توافقنامه‌های مرتبط با بهره برداری از میادین گاز و نفت در دریای خزر بر اساس احترام متقابل، وارد مرحله اجرایی شده است.

رئیس جمهور روسیه در ادامه از سران کشور‌های حوزه خزر خواست زیرساخت‌های حمل و نقل را با هدف تبدیل منطقه به مرکز بزرگ لجستیک بین اللملی بهبود بخشند.

پوتین اظهار داشت: ما در مقابل نسل کنونی و آینده مسئول هستیم تا ثبات این منطقه را حفظ کنیم. ما در این راستا و بر اساس مأموریت‌هایی که برعهده داریم، برای تقویت صنعت و شراکت تولیدی تلاش می‌کنیم. کشور‌های حوزه خزر امکانات بسیاری را برای اجرای توافقنامه‌های موجود به منظور استخراج نفت و گاز در اختیار دارند که به ما برای استفاده از منابع و ثروت‌های طبیعی و در راستای تأمین منافع همه ملت‌های این منطقه کمک می‌کند.

پوتین تصریح کرد: ما باید کار‌های زیادی انجام دهیم. از جمله اینکه سخن‌هایی درباره ایجاد گذرگاهی برای حمل و نقل و تردد وسایل نقلیه در بین کشور‌های حاشیه خزر مطرح شده و این یک طرح بسیار حائز اهمیت است. عملیاتی شدن این گذرگاه به ما کمک می‌کند و روند اجرای آن سال گذشته و طبق تعهدات و توافقنامه‌های ما آغاز شده است تا این گذرگاه به یک مرکز بزرگ وسائل حمل و نقل تبدیل شود. ما زیرساخت‌ها برای حمل و نقل به ویژه در بخش هوایی را توسعه خواهیم بخشید.

وی خاطرنشان کرد: همکاری بین کشور‌های حوزه خزر در بخش امنیت محیط زیست و محافظت از دریای خزر و منابع طبیعی آن اولویت دارد و ما تمام تلاش خود را برای حفظ محیط زیست حوزه خزر به کار می‌گیریم. ما باید توافقنامه‌ها و مرجعیت‌های حقوقی در چارچوب روند موسوم به "معاهده تهران" درباره دریای خزر را که سال ۲۰۳۳ تدوین شد، اجرا کنیم. ما پیشنهاد می‌دهیم نشست و دیداری برای بررسی این موضوع برگزار شود.

پوتین افزود: ما از امضای توافقنامه‌ها با هدف مبارزه با تروریسم در حوزه دریای خزر حمایت می‌کنیم. فعالسازی تلاش‌های حساب شده ما برای اجرای طرح‌های بزرگ در بخش‌های امنیتی، دریانوردی و سایر امور حائز اهمیت است.

پوتین در پایان گفت: باید بر ضرورت توسعه مستمر در حوزه دریای خزر و افزایش رفاه مردمان آن تأکید کنم و روسیه برای مشارکت در تلاش‌ها برای محقق ساختن این اهداف آمادگی دارد.