به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، این روزها که بحث مستاجران و افزایش نجومی قیمت اجاره بها در شهرهای بزرگ داغ است، دوباره مسئله مالیات گرفتن از خانه‌های خالی با هدف ورود به بازار اجاره‌نشینی داغ شده است.

پروانه اصلانی مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه امروز در تماس تلفنی با برنامه گفت‌وگوی ساعت 14 شبکه خبر گفت: براساس آخرین اطلاعات ناشی از سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 95 تعداد 2.5 میلیون واحد مسکونی خالی در کشور شناسایی شده است که از این تعداد 463 هزار واحد در روستاها و 2.1 میلیون واحد در شهرها قرار دارد.

وی گفت: از سال 95 به بعد مرکز آمار ایران اطلاعات جدید مسکن و خانه‌های خالی را ارائه نداده است. 

به گفته اصلانی، صدور پروانه‌های ساختمانی دراین مدت تقریباً نصف شده اما معاملات مسکن طبق روال خود ادامه دارد، بنابراین می‌توان حدس زد که تعداد خانه‌های خالی در شهرها در این مدت کاهش پیدا کرده است.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: 1.3 میلیون مسکن مشکوک به خالی براساس اطلاعات تقاطع‌گیری شده از داده‌های حاکمیتی از 15 پایگاه اطلاعاتی به دست آمده است، اما عمده این اطلاعات مخدوش است. 40 درصد از اطلاعات کدپستی غلط دارد، 70 درصد از اطلاعات غلط است، یا کد ملی مالکان واحدهای به اشتباه وارد شده است.

وی ادامه داد: براساس بند 5 تبصره 8 ماده 168 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم خانه‌های مشکوک به خالی مشمول مالیات بر خانه‌های خالی می‌شوند.

وی اظهار داشت: ما اطلاعات 1.3 میلیون واحد مسکونی مشکوک به خالی را برای سازمان امور مالیاتی ارسال کردیم که البته این اطلاعات کامل نبود، چون کدپستی یا آدرس یا کدملی افراد تطابق نداشت. طبق تبصره 7 برای اینکه این اطلاعات قابل استفاده برای سازمان امور مالیاتی باشد و مالیات بر خانه‌های خالی را حساب کنند، باید مالکان خانه‌های خالی را پیدا کنند، در نتیجه ما اطلاعات را پالایش کردیم و 570 هزار رکورد اطلاعاتی کاهش یافت.

وی گفت: سازمان امور مالیاتی این فهرست 570 هزار خانه خالی را منتشر کرد و آنها را مشمول مالیات بر خانه‌های خالی دانست. بعد از آن تعدادی از مردم اطلاعات خود را تصحیح کردند و برای بار دوم 570 هزار اطلاعات از خانه‌های خالی را فرستادیم که از این تعداد 470 هزار اطلاعات خانه‌های خالی تکمیل شده بود. 104 هزار رکورد هنوز دچار مشکل بود. 

اصلانی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که طبق گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، وزارت راه برای معرفی خانه‌های خالی کم‌کاری کرده‌اند، آیا آن را می‌پذیرید؟ که اصلانی پاسخ داد نه، نمی‌پذیریم چون در این زمینه کوتاهی نکرد‌ه‌ایم. سامانه املاک و اسکان را راه‌اندازی کردیم و باید براساس خوداظهاری مردم اطلاعات را می‌گرفتیم. در این زمینه 2 میلیون و 68 هزار نفر اطلاعات خانه‌های خود را به سامانه اعلام کردند.