به گزارش پارس به نقل از فارس، ابوالفضل صومعلو در بخش نخست گفت وگوی خود با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: قیمت مسکن نسبت به سایر کالاها کمتر گران شده است و حتی در برخی سال ها مثل سال ۸۸ و ۸۹ برای نخستین بار با رشد منفی مواجه شده است.

صومعلو خاطرنشان کرد: در سال ۸۸،۸۹،۹۰ و نیمه اول سال ۹۱ سیاست مناسب تولید و عرضه مسکن وزارت راه و شهرسازی جواب می دهد و متوسط قیمت مسکن از صفر تا ۱۵ درصد حرکت می کند و می بینیم که رشد قیمت مسکن پایین تر از نرخ تورم است.

وی در بخش دیگری درباره نیاز سالانه شهر تهران برای ساخت مسکن گفت: در تهران سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی مورد نیاز است و با این میزان نیاز مسکن تهران برطرف می شود، حال من این سؤال را می پرسم که در برابر ۱۰۰ هزار واحد مسکونی که یک بررسی قطعی است که نیاز سالانه شهر تهران است، حال چرا با وجود این حجم خانه های خالی از سکنه و صدور پروانه از سوی شهرداری چه اتفاقی افتاده است که قیمت ها باید گران شود.

وی گفت: هرچقدر هم که مردم برای خرید مسکن عطش داشته باشند، با توجه به وفور عرضه و تولید مسکن، بازار مسکن قابل کنترل است.

بخش دوم گفت وگوی خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با ابوالفضل صومعلو معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی را با هم می خوانیم:

*یک میلیون و ۸۵ هزار و ۹۴۵ مسکن مهر به بهره برداری رسیده/محقق شدن ۵۱ درصد برنامه

فارس: برای ورود به بحث و آغاز مصاحبه آخرین وضعیت مسکن مهر را تشریح کنید و بگویید که از زمان آغاز پروژه مسکن مهر چه میزان مسکن مهر به بهره برداری رسیده است؟

صومعلو: در سال ۹۱ از موفقیت هایی که در مسکن مهر به دست آمده این بوده است که از دو میلیون و ۱۵۷ هزار و ۵۱۷ واحد مسکونی که در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر، زیر ۲۵ هزار نفر، شهرهای جدید و بافت فرسوده احداث شده یک میلیون و ۸۵ هزار و ۹۴۵ واحد مسکونی به مرحله بهره برداری و آماده افتتاح رسیده است که معادل ۵۱ درصد برنامه می شود.

یعنی اگر به تفکیک بخواهیم آنها را بررسی کنیم، باید بگویم که ۸۷ هزار و ۵۵۵ واحد مسکونی قبل از سال ۹۰،۲۷۷ هزار و ۱۱۳ واحد مسکونی در سال۹۰ و ۳۴۳ هزار و ۶۵۷ واحد مسکونی در سال ۹۱ افتتاح شده است. ۳۷۷ هزار و ۶۲۰ واحد مسکونی آماده افتتاح است که جمع آنها یک میلیون و ۸۵ هزار و ۹۴۵ واحد مسکونی می شود که حاکی از محقق شدن معادل ۵۱ درصد برنامه مسکن مهر است.

یک میلیون و ۷۱ هزار و ۵۷۲ واحد مسکونی هم در سال ۹۲ در برنامه افتتاح است.

این اعداد و ارقام کل برنامه وزارت راه و شهرسازی بود که به صورت شتابان به افتتاح و به مرحله افتتاح رسیده است. در حال حاضر واحدهای آماده افتتاح هم داریم که منتظر حضور رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی برای افتتاح رسمی هستیم، چون استان ها علاقه مند به حضور مقامات عالی رتبه برای افتتاح هستند.

*اخذ پایان کار مسکن مهر از سوی شهرداری/صدور دفترچه اقساطی مسکن مهر

فارس: آیا آماری از این که چه میزان مسکن مهر دارای پایان کار بوده است دارید و اینکه برای چه تعداد از مسکن مهر دفترچه اقساط صادر شده است.

صومعلو: در فرایند واگذاری غیر از اینکه افتتاح های مسکن مهر صورت می گیرد، دو شاخص مهم نیز در دستور کار قرار دارد که اخذ پایان کار واحدهای مسکونی مهر از شهرداری ها است که تاکنون برای ۷۳۹ هزار و ۵۵۸ واحد مسکونی پایان کار اخذ شده است. تاکنون برای ۴۸۳ هزار و ۵۳۹ واحد مسکونی مهر دفترچه فروش اقساطی صادر شده است.

این هم برای این بود که تسهیلات و منابع مالی بازگردد. فروش اقساطی را به عنوان یک شاخص برای ارزیابی استان ها تعیین کردیم، تا هم مردم از لحاظ قانونی وام و تسهیلات را پرداخت کنند و هم اینکه منابع مالی برگردد و دوباره با گردش منابع برای اقتصاد کشور کمک حال باشد.

*سقف وام مسکن مهر امسال قطعا افزایش نمی یابد

فارس: یک بحثی که اواخر سال گذشته مطرح شد این بود که وام برخی از واحدهای مسکونی مهر از ۲۵ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافت، آیا احتمال اینکه سقف وام مسکن مهر در سال جاری برای کل کشور افزایش یابد، وجود دارد.

صومعلو: پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر به این خاطر بود که وقتی بعد از شهریور ماه سال ۹۱ قیمت ارز و سکه به صورت نامتعارف افزایش یافت و تأثیری مستقیم بر افزایش قیمت مصالح ساختمانی گذاشت، در همین زمان قراردادهای ما هم ثابت بود و تنها در تفاهم نامه گفته بودیم که در صورتی که در پروسه زمانی این قرارداد قیمت میلگرد و سیمان بیش از ۲۰ درصد گران شود، ما مابه التفاوت خواهیم داد. تمام پروژه های مسکن مهر از این پروسه زمانی عبور کرده بودند، چون این قیمت ها با تغییر اوضاع و تأثیر تحریم ها و آثار روانی آن قیمت مسکن را تحت تأثیر قرار می داد، پیشنهاد شد که افزایش قیمت مصالح ساختمانی و تأثیر آن را با افزایش تسهیلات مسکن مهر جبران کنیم، تا فشاری به متقاضیان مسکن مهر به وجود نیاید.

این شد که در برخی از شهرها به عنوان مثال برای شهرک پیامبر اعظم (ص) بندرعباس یا شهری در استان هرمزگان سقف تسهیلات مسکن مهر افزایش یافت، تا فشار بر متقاضیان کاهش یابد.

منتهی اکثر پروژه های مسکن مهر از اسکلت و سقف گذشته و ۸۰ درصد در مرحله سفت کاری بودند. پس با یک برنامه زمان بندی خوب در سال ۹۲ می توانیم سفت کاری را به مرحله نازک کاری برسانیم. پس پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن مهر تنها برای برخی از شهرهای کشور آن هم به دلیل کاهش فشار بر روی متقاضیان مسکن مهر شده بود و این افزایش تسهیلات موردی بود و به صورت فراگیر نخواهد بود.

فارس: آیا احتمال دارد در سال جاری این موردی بودن افزایش سقف تسهیلات برداشته شود و به طور فراگیر و در کل کشور این اتفاق رخ دهد.

صومعلو: پیش بینی نمی کنم که این موضوع رخ دهد.

*در سال ۸۸ و ۸۹ قیمت مسکن برای اولین بار با رشد منفی مواجه شد/مسکن آرامتر از بازار خودرو

فارس: سال گذشته قیمت مسکن افزایش یافت دلیل آن را هم گفتید که افزایش نرخ ارز بود، اما شاید تا حدودی هم رشد قیمت ها به دلیل جوسازی و شایعه سازی باشد، اول اینکه چند درصد رشد قیمت ها را در سال گذشته به خاطر جوسازی و شایعه دخیل می دانید و اینکه آیا شباهتی میان افزایش قیمت مسکن سال ۹۱ با سال ۸۶ وجود دارد.

صومعلو: اگر روند قیمت مسکن از سال ۸۴ تا شهریورماه ۹۱ را مقایسه کنیم، می بینیم که بخش مسکن در یک سالهایی مثل سال ۸۶ به خاطر تورم انباشته در حد ۶۰ درصد افزایش می یابد و از آن سال به بعد قیمت مسکن ثابت می ماند.

در سال ۸۸ و ۸۹ قیمت مسکن برای نخستین بار با رشد منفی مواجه می شود. در سال ۸۸،۸۹،۹۰ و نیمه اول سال ۹۱ سیاست مناسب تولید و عرضه مسکن وزارت راه و شهرسازی جواب می دهد و متوسط قیمت مسکن از صفر تا ۱۵ درصد حرکت می کند و می بینیم که پایین تر از نرخ تورم است. در نیمه دوم سال ۹۱ براساس تحریم ها و فشار روانی یک مقدار این موضوع تغییر می کند، ولی به هر حال اگر در مجموع بررسی کنید می بینید که قیمت مسکن نسبت به سایر بازارهای رقیب مثل خودرو و کالا از یک آرامش مناسبی برخوردار است.

*وجود ۴۳۰ هزار مسکن خالی در تهران/نیاز تهران برای ساخت سالانه ۱۰۰ هزار

فارس: علت آن را توضیح بیشتری دهید که چرا از آرامش مناسبی برخوردار بوده است.

صومعلو: طی ۲۲ ماه گذشته شهرداری برای ۴۳۰ هزار مسکن پروانه ساخت صادر کرده است می دانید که حداکثر طول مدت پروانه ساخت ۲ سال است این میزان صدور پروانه در سال ۹۲ به صورت مسکن های ساخته شده خود را نشان خواهد داد و وارد بازار عرضه مسکن می شود. طبق گزارش مرکز آمار ایران ۳۶۰ هزار واحد مسکونی، توسط شرکت برق ۴۰۰ هزار مسکن و به اعتقاد بنده بیش از ۳۰۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه در تهران وجود دارد. حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکونی شهر جدید پردیس، پرند و هشتگرد قابل عرضه در سال ۹۲ است و در خود شهرهای استان تهران مثل ورامین، پاکدشت، دماوند و فیروزکوه هم در همین حدود آماده واگذاری به مردم است.

فارس: مگر در تهران چه میزان نیاز مسکن وجود دارد که ۴۰۰ هزار خانه خالی از سکنه وجود دارد؟

صومعلو: روند بررسی ها طی سال های مختلف از نیاز شهر تهران نشان می دهد که در تهران سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی مورد نیاز است و با این میزان نیاز مسکن تهران برطرف می شود. حال من این سؤال را می پرسم که در برابر ۱۰۰ هزار واحد مسکونی که یک بررسی قطعی است که نیاز سالانه شهر تهران است، حال چرا با وجود این حجم خانه های خالی از سکنه و صدور پروانه از سوی شهرداری چه اتفاقی افتاده است که قیمت ها باید گران شود. در بازار مسکن دو مؤلفه به عنوان شاخص اصلی در قیمت گذاری تعیین کننده است، اولی عرضه و تولید مسکن و دیگری تقاضا است. عرضه و تولید مسکن با آمار صدور پروانه از سوی شهرداری، وجود خانه های خالی از سکنه و واگذاری واحدهای مسکن مهر در سال جاری حاکی از این است که در تولید مسکن مشکلی وجود ندارد، در سمت تقاضا نیز باید اذعان شود که تقاضای مؤثری به وجود نیامده است که بگوییم قیمت ها باید به شدت افزایش یابد. پس قیمت ها در بازار مسکن نباید افزایش یابد.

* توصیه نمی کنم که مردم برای خرید مسکن عجله کنند

فارس: آیا شما به مردم توصیه می کنید که برای خرید مسکن اقدام کنند، چرا برخی شایعه ای در بازار مسکن مطرح کرده اند که بعد از انتخابات ریاست جمهوری باز هم قیمت مسکن بالا می رود، پس عجله کنید و مسکن خریداری کنید. آیا شما به مردم این توصیه را دارید که زودتر مسکن بخرند؟

صومعلو: بنده توصیه نمی کنم که مردم برای خرید مسکن عجله کنند. هرچقدر هم که عطش برای خرید مسکن باشد، با توجه به وفور عرضه و تولید مسکن بازار قابل کنترل است و توصیه نمی شود که مردم برای خرید مسکن عجله نکنند.

*متوسط قیمت مسکن در ۲۲ مناطق تهران پارسال یک میلیون و ۶۲۰ هزار تومان/ فرضیه شوک قیمت مسکن در سال ۹۲ پیش بینی نمی شود

فارس: پس پیش بینی شما این است که قیمت مسکن در سال ۹۲ چندان افزایشی نخواهد بود.

صومعلو: اگر بخش مسکن را در کنار یک جاده در کنار سایر کالاها در نظر بگیرید، اگر آنها با یک سرعتی حرکت کنند مسکن هم به دنبال آنها حرکت خواهد کرد، به نظر من سیاست دولت در تولید و عرضه مسکن سیاست خوبی بوده است، چرا که دولت ها وظیفه دارند افراد کم درآمد جامعه را برای خانه دار شدن کمک کنند، این برنامه به اتفاق تمام کارشناسان اقتصادی و افراد متعهد رضایت بخش بوده است، چرا که می گویند که دولت برای تأمین مسکن افراد کم درآمد خوب عمل کرده است. حال وقتی که دیده می شود یک خودروی ۱۵ میلیونی تبدیل به ۴۰ یا ۵۰ میلیون تومان می شود و وقتی می خواهند آن را ارزان کنند ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش می دهند. وزارت راه و شهرسازی همین بخش مسکن را موفق شد ۴ سال در ثبات و آرامش همراه با کاهش قیمت نگه دارد.

درحال حاضر هم اقدامات نشان می دهد تورم بخش مسکن هنوز هم با تورمی که بانک مرکزی ۲۹درصد اعلام کرده است، می گویم زیر این عدد است. قیمت مسکن در سال ۸۹ حدود ۹ درصد رشد داشت و نیمه اول سال ۹۱ نیز زیر ۱۵ درصد رشد قیمت مسکن را شاهد بودیم.

متوسط قیمت مسکن در ۲۲ مناطق تهران یک میلیون و ۶۲۰ هزار تومان بود که در بهمن ماه سال ۹۱ خرید و فروش شده است. در بهمن ماه که اوج افزایش قیمت ها بوده است قیمت مسکن نزدیک به تورم بوده است.

امید است در سال ۹۲ با ارائه و تحویل یک میلیون مسکن مهر بتوان ثبات قیمت را پیاده کرد. هرچند با اعتقاد می گویم که فرضیه شوک قیمت مسکن در سال ۹۲ پیش بینی نمی شود.

*گفت و گو از اکبر محمودی