به گزارش خبرنگار اعزامی سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از مدینه منوره؛ نخستین گروه از زائران ایرانی بیت‌الله الحرام ۲۲ خرداد ماه به مدینه منوره اعزام شدند.

این کاروان‌ها درطی پنج شب اقامت در این شهر، به زیارت مضجع شریف رسول گرامی اسلام (ص) و ائمه بقیع (ع) و همین‌طور اقامه نماز و دعا در مسجدالنبی (ص) پرداختند.

زائران ایرانی همچنین ضمن شرکت در آیین‌های فرهنگی، معنوی و آموزشی کاروان‌ها، از اماکن تاریخی و مذهبی این شهر مقدس نیز بازدید داشتند و با توضیحات روحانیون کاروان سفر به عمق تاریخ اسلام را نیز تجربه کردند.

در مجموع، پنج میقات که محل احرام بستن است، در اطراف مدینه وجود دارد. روز جمعه (۲۷ خرداد ماه) همه ۱۱۸۰ زائر در قالب ۹ کاروان، شب‌هنگام وارد میقات شجره شدند تا پس از پوشیدن لباس احرام، با حمل و نقل برون شهری عازم مکه مکرمه شوند. بیش از ۵۳۰ مرد و ۶۴۰ زن دیشب در مسجد شجره جمع شدند تا با ذکر تلبیه «لَبَّیکَ الَّلهُمَّ لَبَّیْکَ، لَبَّیْکَ لا شَریکَ لَکَ لَبَّیْکَ...» دعوت پروردگارشان را اجابت کنند و هم‌نوا با این ندای ملکوتی رهسپار خانه خدا شوند.

در مسجد شجره نیز نیرو‌های فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری از یک ساعت پیش از نماز مغرب، در انتظار زائران بودند تا آنان را در انجام دادن صحیح اعمال راهنمایی کنند. در کنار فعالیت روحانیون کاروان‌ها در بخش مردان، معینه‌ها نیز در بخش بانوان وظیفه هدایت آنان را بر عهده داشتند؛ همچنین از سوی بعثه مقام معظم رهبری یک قاری و یک مکبر همراه کاروان‌ها شدند تا با صدای زیبا لحظات ناب زائران را رنگ عاشقی بخشند. زائرانی که با لباس یکدست سفید و تکبیرگویان جمعی به نمایش اتحاد و بندگی پروردگارشان پرداختند.

این زائران پس از اقامه نماز جماعت مغرب همراه با حاجیان کشور‌های دیگر، نماز عشا را نیز در همان محل به امامت حجت‌الاسلام عباس ظهیری، از روحانیون بعثه مقام معظم رهبری و مسئول شورای استفتای مدینه منوره اقامه کردند و پس از احرام و ذکر تلبیه با هزاران آرزو و امید سوار اتوبوس‌ها شدند تا پس از طی حدود چهار ساعت به ملاقات خانه خدا برسند.

روز جمعه همچنین حدود ۱۵۰۰ نفر از زائران «مدینه بعد» شامل حدود ۸۰۰ نفر زن و ۷۰۰ نفر مرد در قالب ۱۱ کاروان، مستقیماً از ایران وارد جده شدند تا پس از احرام در میقات لبیک‌گویان برای انجام دادن اعمال عمره تمتع عازم مکه مکرمه شوند.