به گزارش جام جم آنلاین ؛ وزارت رفاه در پی تصویب مصوبه اخیر پیشنهادی افزایش حقوق بازنشستگان، در یک جمع‌بندی کلی اعلام کرد که مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی به طور میانگین ۳۰ درصد افزایش یافته است.

بر این اساس در مصوبه دولت آمده که حقوق حداقلی بگیران، بازنشستگان، از کار افتادگان و مجموع مستمری بگیران بازماندگان سازمان تامین اجتماعی نباید از حداقل مزد کارگری کمتر باشد و با رعایت قوانین مربوط و لحاظ مصوبه شورای عالی کار، میزان دریافتی آنان معادل حداقل حقوق و دستمزد کارگران شاغل تعیین و افزایش ۵۷.۴ درصدی را تجربه خواهد کرد، به نحوی که از پنج میلیون و ۵۸۰ هزار تومان کمتر نباشد.

بنابه این مصوبه، با توجه به حکم قانون بودجه سال ۱۴۰۱ (مصوب مجلس شورای اسلامی) در خصوص صندوق‌های مختلف بازنشستگی (مبنی بر رشد ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان) و در راستای هماهنگ‌سازی پرداخت حقوق در تمام صندوق‌های بازنشستگی، برای این دسته از مشمولینی که دارای دریافتی بیش از حداقل باشند، افزایش ۱۰ درصدیدر نظر گرفته شده است. همچنین به منظور کمک به معیشت مستمری بگیران بالاتر از حداقل، علاوه بر ۱۰ درصد مذکور، مبلغ ۶۵۰ هزار تومان (تاسقف دریافتی ماهانه ۱۰ میلیون تومان) به صورت ماهانه پرداخت خواهد شد؛ بنابراین افزایش حقوق بازنشستگان بر اساس مصوبه اخیر به قرار زیر است:

- گروه نخست یعنی حداقلی‌بگیران:

پایه حقوق این گروه که ۶۲ درصد کل بازنشستگان تامین اجتماعی را در بَرمی‌گیرد ۵۷.۴ درصد افزایش یافته و حداقل دریافتی آن‌ها به ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان می‌رسد.

- گروه دوم یعنی مستمری بگیران زیر ۱۰ میلیون تومان حقوق:

پایه حقوق این گروه که ۳۲ درصد از بازنشستگان تامین اجتماعی را شامل می‌شود، ۱۰ درصد اضافه می‌شود و مبلغ کمک معیشتی ۶۵۰ هزار تومان به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

- گروه سوم یعنی مستمری بگیران بالای ۱۰ میلیون تومان حقوق:

برای این گروه که تنها ۶ درصد بازنشستگان تامین اجتماعی را شامل می‌شود، افزایش ۱۰ درصدی پایه حقوق اعمال خواهد شد.

همچنین برای هرسه گروه علاوه بر مبالغ فوق بر اساس شرایط، حق عائله‌مندی و حق اولاد واریز می‌شود که با فرض دو فرزند حدود ۶۰۰ هزار تومان خواهد شد. به این ترتیب می‌توان گفت که مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی به طور میانگین ۳۰ درصد افزایش یافته است.

بنا به اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ «به علت یکسان بودن میزان افزایش مستمری بازنشستگان در سال‌های گذشته، فشار تورمی بیشتری به اقشار ضعیف وارد می‌آمد؛ بنابراین با هدف جبران مافات و مهار و مدیریت فشار تورمی وارده به اقشار ضعیف در مصوبه امسال میزان افزایش مستمری به صورت پلکانی تعیین و با میزان دریافتی سال قبل آن‌ها رابطه عکس دارد. این تصمیم در راستای متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان با کارمندان شاغل گرفته و می‌تواند به کاهش ضریب جینی و فاصله طبقاتی در جامعه کمک کند.»