به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمد مخبر امروز (یکشنبه) در پنجمین جلسه نهضت احیای واحد‌های اقتصادی که با حضور رئیس کل بانک مرکزی و همچنین روسای برخی بانک‌های عامل برگزار شد از دبیر نهضت واحد‌های اقتصادی خواست تا ضمن بررسی و دسته بندی موانع و ارائه راه حل‌ها با همکاری بانک‌ها و نهاد‌های حمایتی یک برنامه زمان بندی شده مدون برای احیای دست کم ۶ هزار واحد تعطیل و نیمه تعطیل در سال ۱۴۰۱ آماده شود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه سریعترین راه اشتغالزایی؛ احیای بنگاه‌های تعطیل و نیمه تعطیل است، گفت: سریعترین و کم سرمایه برترین مسیر برای اشتغالزایی در کشور کمک به بنگاه‌های تعطیل و نیمه تعطیل برای راه اندازی مجدد از طریق سرمایه در گردش، رفع موانع و همچنین اعطای تسهیلات بانکی است.

محمد مخبر

آقای مخبر با اشاره به اهمیت احیای واحد‌های تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل در دولت سیزدهم تأکید کرد: رابطه پایدار و منسجم بین نهضت احیای واحد‌های اقتصادی و بانک‌ها می‌تواند به بازگرداندن سرمایه‌های از دست رفته این واحد‌ها و اشتغالزایی کمک شایان توجهی کند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه برخی واحد‌های تولیدی و کارگاهی در سال‌های گذشته به دلیل بی ثباتی شاخص‌های کلان اقتصادی دچار چالش و یا تعطیلی شده اند، افزود: بانک‌های عامل می‌توانند با واگذاری واحد‌های تملیکی و همچنین تأمین مالی و حمایت و پشتیبانی از بنگاه‌های راکد و نیمه راکد با همکاری احیاگران در راستای تحقق وعده‌های دولت برای افزایش اشتغال گام بردارند.

مخبر با تأکید بر اولویت بندی بنگاه‌های اقتصادی در نهضت احیای واحد‌های اقتصادی افزود: باید بنگاه‌های صادرات محور و همچنین مرتبط با کالا‌های راهبردی همانند غلات، کالا‌های اساسی و فناورانه در اولویت احیا باشد تا با توجه به چالش‌های منطقه‌ای و جهانی، کشور به واردات در این زمینه‌ها بی نیاز شود.

آقای مخبر با اشاره به نام گذاری سال جدید با عنوان «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرینی» از سوی مقام معظم رهبری افزود: باید احیای واحد‌های تعطیل و نیمه تعطیل دانش بنیان و مبتنی بر فناوری و همچنین کمک و حمایت از پردیس‌های علم و فناوری اولویت بعدی نهضت احیای واحد‌های اقتصادی باشد.

معاون اول رئیس جمهور از دبیر نهضت واحد‌های اقتصادی خواست تا ضمن بررسی و دسته بندی موانع و ارائه راه حل‌ها با همکاری بانک‌ها و نهاد‌های حمایتی یک برنامه زمان بندی شده مدون برای احیای حداقل شش هزار واحد تعطیل و نیمه تعطیل در سال ۱۴۰۱ آماده شود.

در این جلسه دبیر نهضت احیای واحد‌های اقتصادی گزارشی از میزان پیشرفت فعال سازی واحد‌های تعطیل و نیمه تعطیل ارائه و اعلام کرد که طبق بررسی‌ها و رصد‌ها تاکنون ۴۵ هزار واحد تعطیل و نیمه تعطیل شناسایی شده است که ۳۳ هزار واحد آن غیرفعال و ۱۱ هزار واحد نیمه فعال زیر ۵۰ درصد فعالیت هستند.

سیدامیرحسین مدنی افزود: در سال جاری با همکاری مجموعه‌های احیاگر تاکنون ۴۶۰ واحد احیاء شده است و همچنین ۴۰ واحد نیز در حال احیا است.

در این جلسه همچنین عنوان شد ۱۲ هزار میلیارد تومان از منابع شش بانک عامل جهت پرداخت تسهیلات برای احیای ۶ هزار واحد اقتصادی خرد، کوچک، متوسط و بزرگ در سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است.