به گزارش خبرنگار مهر، علی رمضانی قائم مقام و سخنگوی سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در نشست خبری هشتمین روز خود که عصر امروز برگزار شد در خصوص تخفیفات نامعقول بعضی از ناشران در نمایشگاه کتاب گفت: به همه ناشران حاضر توصیه می‌کنیم به دلیل تعطیلی یک روزه نمایشگاه کتاب در تخفیفات شتاب زده عمل نکنند.

وی افزود: امروز از ساعات اولیه جمعیت زیادی در نمایشگاه بودند و مردم استقبال خوبی برای حضور دارند و تقریباً مثل الگوی هر ساله جمعیت در نمایشگاه حضور دارد؛ ما الگوی متفاوتی نسبت به سالهای گذشته در خصوص تخفیفات نامتعارف نداریم و ناشران باید فعالانه نسبت به تذکرات عمل کنند.

رمضانی گفت: آنچه که باید ناظران انجام دهند گفتگو و تذکر به غرفه داران است.

وی ادامه داد: مجموعه اتحادیه ناشران نسبت به این اتفاق ابتدا به صورت شفاهی تذکر می‌دهند اما لازم است که جدی تر عمل کنند.

سخنگوی سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران افزود: مرکز پاسخگویی نمایشگاه در خصوص رسیدگی به اشکالات به صورت فعالی در حال کار است و اگر سفارشی به اشتباه به دست مشتری برسد مشکل به سرعت حل می‌شود.

رمضانی در خصوص گستردگی فعالیت‌های فرهنگی در سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: آنچه طراحی شده بود این بود که این نمایشگاه در جانمایی و تنوع برنامه و بکارگیری ظرفیت‌ها به خوبی عمل کند. در این خصوص همانطور که مشاهده می‌کنید بازی‌های محیطی مختلفی برای کودکان و نوجوانان در نمایشگاه تدارک دیده شده است، به نظر می‌رسد با حضور خانواده‌ها به غیر از بازدید از کتب ناشران و خرید کتاب، از مجموعه‌ای از فعالیت‌ها که برای آنها فراهم شده است استفاده کنند تا خاطره خوبی از نمایشگاه کتاب برای آنان و فرزندانشان بماند.

وی در خصوص نظارت بر آثار کپی گفت: نظارت بر آثار کپی برعهده نمایشگاه نیست اما با تشکیل هیئت رسیدگی به ضوابط نشر قائده گذاری خوبی انجام می شود و امیدواریم شاهد کاهش تولید آثار ثانویه باشیم. مطابقه آئین نامه عرضه آثار ناشران در بخش خودشان باید باشد، اگر ناشری در هردو حوزه بزرگسال و یا کودک کار می‌کند چنانچه در غرفه خود فرایند راهنمایی را برای مراجعه کننده خود داشته باشد مشکلی نیست. در بخش مجازی نمایشگاه روز گذشته در حال فعالیت بوده، از مردم خواهشمندیم به صورت خانوادگی و یا گروهی با استفاده از حمل و نقل عمومی برای بازدید از نمایشگاه مراجعه کنند.

رمضانی با اشاره به حضور سه وزیر دولت از جمله زلفی گل، عین اللهی و محمدمهدی اسماعیلی در سرای اهل قلم و بازدید از نمایشگاه ادامه داد: نمایندگان مجلس نیز امروز در نمایشگاه کتاب حضور پیدا کردند.

سخنگوی سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: در جلسه هیئت رسیدگی به تخلفات؛ تخلف ۴ ناشر خارجی، ۴ ناشر داخلی و مجموع ۱۸ پرونده حضور رأی شده است. تخلفات عمدتاً ناشی از فروش کتاب غیر، تخفیف‌های نامتعارف و استفاده از کارتخوان غیر مجاز بوده است.

وی با اشاره به فروش بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان در پایان روز هفتم نمایشگاه کتاب گفت: قریب به ۲۰۰ هزار بسته تحویل مخاطبان شده است. ۷۵ هزار بسته نیز تا ظهر امروز ارسال شده است. هیئت بین المللی در بخش ناشران بین المللی نیز برنامه‌های خود را داشتند، رئیس اتحادیه ناشران سوریه با حضور در نمایشگاه کتاب درباره تبادلات و کم کاری نشر دو کشور با رئیس نمایشگاه کتاب گفتگو داشتند، همچنین ۴ نشست در بخش بین الملل برگزار شد.

سخنگوی سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عنوان داشت: ۷ برنامه در سرای اهل قلم، ۷ نشست در سرای ناشران عمومی در هشتمین روز از سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

وی افزود: همکاران من در مرکز پاسخگویی تاکنون به ۳۱ هزار تماس پاسخ داده اند که از این تعداد ۲۴ هزار و ۲۰۰ تماس ورودی بوده و ۶ هزار و ۸۰۰ تماس خروجی بوده است. در مجموعه سرای دانش بنیان مجموعه‌های شتاب دهنده در خصوص استعدادیابی و اشتغال آفرینی برای ورود به حوزه کتاب و کتابخوانی میزبان غرفه داران و مخاطبان هستند. توجه به این حوزه در سرای دانش بنیان جهت سرعت دهی ورود افراد مختلف به حوزه نشر و کتاب است.

در ادامه این نشست همچنین حسین صفری، مدیر کمیته اجرایی نمایشگاه کتاب تهران گفت: در روز هشتم ما شاهد جمعیت بسیار زیادی در نمایشگاه هستیم که مانند روزهای پنجشنبه و جمعه است، البته این اشتیاق پیش بینی شده بود.

وی افزود: نیروهای امدادی و ایمنی در بحث امدادرسانی، مترو، تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها برای حمل و نقل برنامه‌های ویژه ای دارند.

صفری در خصوص تقویت نیروهای راهنمایی و رانندگی، در موضوعات بساط گستران، تقویت استراحتگاهها و امانات، افزایش ظرفیت پارکینگ ها همکاری بسیار خوبی شکل گرفته است.

مدیر کمیته اجرایی نمایشگاه کتاب تهران گفت: تاکنون ۳۰۰ هزار نفر توسط مترو به مقصد نمایشگاه رسیده اند.

همچنین رمضانی در پایان نشست گفت: از کلیه بسته‌هایی که به دست مخاطبان رسیده است مرحله اول مطالبات ناشران توسط ستاد نمایشگاه پرداخت شده است، ناشران برای ارسال بسته‌ها تا پایان نمایشگاه نباید صبر کنند چرا که اگر ۲۴ ساعت بعد از ثبت سفارش؛ سفارشات ارسال نشوند تخلف است. همچنین همکاران ما در ستاد اجرایی و در مرکز پست مستقر هستند و اجازه آسیب به کتاب‌ها را نمی‌دهند.