به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،  مزدوران وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی طی ۲۴ ساعت گذشته، بیش از ۸۹ بار آتش‌بس در جبهه‌های عملیاتی الحدیده را نقض کردند.

پایگاه خبری انصارالله به نقل از یک منبع در اتاق افسران رابط گزارش داد، از جمله این نقض آتش‌بس باید به احداث مقرهای نظامی در الجبلیه و «حیس»، حمله هواپیمای جاسوسی به حیس و پرواز ۱۲ هواپیمای جاسوسی در آسمان الجبلیه، حیس و «مقبنه» اشاره کرد.

این منبع تصریح کرد، در میان این نقض آتش‌بس باید به ۱۲ مورد نقض از طریق حملات توپخانه‌ای، ۴۶ مورد خمپاره و ۵۹ مورد با گلوله‌های مختلف اشاره کرد.

یمن

یک منبع نظامی هم روز گذشته گفت: «تجاوزات ائتلاف، مشتمل بر ۵۳ پرواز هواپیماهای شناسایی مسلح و جاسوسی در آسمان استانهای مأرب، تعز، الجوف، حجه، صعده، عمران، البیضا، الضالع و الحدیده است».

وی تأکید کرد: مزدوران ائتلاف، با دو فروند موشک کاتیوشا، مواضع ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را در البلق شرقی در استان مارب هدف قرار دادند و با تیراندازی به منازل شهروندان و مواضع ارتش و کمیته‌های مردمی در استانهای مأرب و لحج نیز شش بار این آتش‌بس را نقض کردند.

 «هانس گروندبرگ» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن هم سیزدهم فروردین ماه جاری از آغاز برقراری آتش‌بس در یمن خبر داد. به گفته وی آتش بس بین صنعاء و ائتلاف سعودی به اجرا درآمد و به موجب آن همه عملیات‌های نظامی برای مدت دو ماه متوقف می‌شود.

گروندبرگ در بیانیه‌ای اعلام کرد: طرف‌های درگیری در یمن به پیشنهاد سازمان ملل درباره آتش بس(انسانی) دو ماهه پاسخ مثبت دادند که این توافق از ساعت ۱۷ دوم آوریل به اجرا در می‌آید. بر اساس این آتش‌بس همه عملیات‌های نظامی زمینی، هوایی و دریایی متوقف می‌شود.

بر اساس بندهای این توافق، ۱۸ کشتی حامل سوخت وارد بنادر الحدیده می‌شود و هر هفته به دو پرواز اجازه استفاده از فرودگاه صنعاء داده می‌شود.از جمله دیگر بندهای این توافق، نشست بین طرف‌ها برای توافق بر سر گشودن گذرگاه‌ها در تعز و دیگر استان‌ها به منظور بهبود تردد افراد در داخل یمن است. فرستاده ویژه سازمان ملل بر اهمیت اعتمادسازی دو طرف بر اساس این توافق به منظور ازسرگیری فرایند سیاسی برای پایان دادن به درگیری در یمن تاکید کرد.