به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با وجود گذشت هشت روز از آتش‌بس در یمن، ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی و مزدوران وابسته به این ائتلاف، همچنان در حال نقض این آتش‌بس هستند.

یک منبع نظامی به خبرگزاری رسمی یمن (سبأ) گفت که در جریان حملات توپخانه‌ای مزدوران ائتلاف در شهر «رازح» واقع در استان صعده، دو غیر نظامی به شهادت رسیدند و سه نفر دیگر نیز زخمی شدند.

به گفته این منبع، ائتلاف متجاوز، طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰۸ بار آتش‌بس را نقض کرد. این نقض، شامل 76 عملیات پرواز شناسایی در آسمان استانهای الجوف، حجه، البیضاء و صعده است.

یمن

این منبع تأکید کرد، جنگنده‌های ائتلاف، همچنین منطقه «البرح» واقع در استان تعز را نیز سه بار بمباران کردند. مزدوران ائتلاف نیز در منطقه «العکد» واقع در استان مأرب هم، سنگر احداث کردند.

به گفته این منبع، مزدوران وابسته به ائتلاف همچنین هشت بار استان مأرب را هدف حملات توپخانه‌ای و راکتی قرار دادند و یک مقر نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی را در العکد، با یک موشک هدایت شونده، منهدم کردند.

حملات توپخانه‌ای ائتلاف همچنین منازل شهروندان یمنی در روستای «الزور» در «صرواح» و «البلق» در شرق معرب و مناطقی از نجران و جیزان را هدف قرار داد.

این عناصر مزدور 21 بار به سمت مواضع نیروهای یمنی در استانهای مأرب، الجوف، صعده، تعز و الضالع تیراندازی کردند.

این در حالی است که «هانس گروندبرگ» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن سیزدهم فروردین ماه جاری از آغاز برقراری آتش‌بس در یمن خبر داد. به گفته وی آتش بس بین صنعاء و ائتلاف سعودی به اجرا درآمد و به موجب آن همه عملیات‌های نظامی برای مدت دو ماه متوقف می‌شود.

گروندبرگ دیروز در بیانیه ای اعلام کرد: طرف‌های درگیری در یمن به پیشنهاد سازمان ملل درباره آتش بس(انسانی) دو ماهه پاسخ مثبت دادند که این توافق از ساعت ۱۷ دوم آوریل به اجرا در می‌آید. بر اساس این آتش‌بس همه عملیات‌های نظامی زمینی، هوایی و دریایی متوقف می‌شود.

بر اساس بندهای این توافق، ۱۸ کشتی حامل سوخت وارد بنادر الحدیده می‌شود و هر هفته به دو پرواز اجازه استفاده از فرودگاه صنعاء داده می‌شود.از جمله دیگر بندهای این توافق، نشست بین طرف‌ها برای توافق بر سر گشودن گذرگاه‌ها در تعز و دیگر استان‌ها به منظور بهبود تردد افراد در داخل یمن است. فرستاده ویژه سازمان ملل بر اهمیت اعتمادسازی دو طرف بر اساس این توافق به منظور ازسرگیری فرایند سیاسی برای پایان دادن به درگیری در یمن تاکید کرد.