به گزارش خبرنگار مهر، سید احسان خاندوزی صبح امروز سه‌شنبه (۲۳ فروردین ماه) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی درباره عملکرد وزارت امور اقتصادی و دارایی در تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، گفت: امیدواریم که با حمایت‌های مجلس امسال یکی از سال‌های خوش‌خبر برای تولیدکنندگان و کارآفرینان در حوزه صدور مجوزهای کسب و کار باشد.

وی با بیان اینکه کاهش فساد و تسهیل فرآیند تولید یکی از اولویت‌های ما است، افزود: این اتفاق از طریق شفافیت و هوشمندسازی پیگیری می‌شود. از ۲۱ فروردین امسال تمام بانک‌های دولتی مکلف شدند که برای اولین‌بار در تاریخ بانکداری کشور، فهرست ابر بدهکاران خود را منتشر کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات وزارت اقتصاد، تسهیل مجوزهای کسب و کار است. مجلس یکسری تکالیف قانونی درباره مجوزهای کسب و کار داشت که ما این تکالیف را دنبال کردیم.

خاندوزی با اشاره به اهم تکالیف قانونی درباره مجوزهای کسب و کار، گفت: شفاف و سهل کردن شرایط، مدارک، زمان و هزینه صدور مجوزها، الکترونیک و غیرحضوری شدن فرآیند صدور مجوزهای کسب و کار، حتی‌المقدور ثبت‌محور کردن مجوزها و اعمال نظارت پسینی، گرفتن استعلام متقاضیان صدور مجوز و اتصال دستگاه‌ها به درگاه ملی مجوزها و صدور مجوز با شناسه یکتا، از جمله این تکالیف قانونی بود.

وی اضافه کرد: ما از آبان سال گذشته تاکنون گام‌هایی را در این راستا برداشتیم که در فاز اول شروط مبهم و امضاهای طلایی از شرایط صدور مجوزهای کشور حذف و کنار گذاشته شد.

سیّد احسان خاندوزی

وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: ۲۷۸۰ شرط مبهم یا امضاهای طلایی از شرایط صدور مجوزها حذف شد. همچنین ۲۵ جلسه کمیته و هیئت مقررات‌زدایی برگزار شد.

خاندوزی تأکید کرد: گام بعدی اقدامات ما تشکیل درگاه ملی مجوزها و اتصال همه دستگاه‌ها به آن بود. پاسخ استعلام‌ها توسط دستگاه‌ها به صورت هوشمند و آنی هم یکی دیگر از اقداماتی بود که انجام شد.

وی متذکر شد: سامانه قبلی صدور مجوزها به زبان حقوقی بود و در آن یکسری شروط مبهم و اطلاعات ناقص وجود داشت که ما شروط مبهم در درگاه مجوزها را حذف کردیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به شرایط جدیدی که برای صدور مجوزهای کسب و کار در نظر گرفته شده است، گفت: شروط باید صریح و روشن باشد و امضاهای طلایی حذف شود، هزینه سرمایه‌گذاری به عنوان شرط صدور مجوز باید تا حد ممکن کم شود، شرایط غیرعادی و سخت تا حد ممکن حذف شدند و یکسری اقدامات دیگر برای تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام شده و ما این فرآیند را دنبال خواهیم کرد.

وی گفت: امروز هیاتی ۳۰ نفره در ۳۰ استان کشور جز تهران تمامی مراحل صدور مجوزها را راستی آزمایی می‌کند، درخواست دارم برای اثربخشی هرچه بیشتر شما نمایندگان با نظارت بر ما و تمامی دستگاه‌ها به ما کمک کنید تا زمان، مدارک و شرایط اعلامی در درگاه ملی مجوزها را تمامی وزارتخانه‌ها مراعات کنند.