به گزارش خبرنگار مهر، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری درباره پرداخت بدهی کره‌جنوبی به ایران گفت: یک بدهی قطعی از فروش نفت و میعانات وجود دارد که به رغم تعهدات و مسلمات قانون تجارت جهانی و مسلمات مراودات اقتصادی این بدهی را پرداخت نمی‌کنند و به تک تک اعضای ملت ایران بدهکاری دارند.

وی افزود: این موضوع دو جانبه بین ایران و کره است و در همین چهارچوب دوجانبه نیز باید حل و فصل شود و به هیچ موضوع دیگری خارج از روابط دوجانبه ایران و کره مرتبط نیست.

انتفاع اقتصادی مردم برای ما مهم است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره مذاکرات وین نیز افزود: هنوز به نقطه‌ای نرسیدیم که طرف آمریکایی نشان دهد به تعهداتش عمل می‌کند. آمریکا تلاش می‌کند انرژی و وقت همه را مصروف این کند که اجزا و عناصری از فشار حداکثری را حفظ کند. آنچه برای ما حائز اهمیت است انتفاع اقتصادی و انتفاع مردم ایران از رفع تحریم‌هاست.

خطیب‌زاده افزود: تحت تاثیر کمپین‌ها و کارزارهای رسانه‌ای و اظهارات ضد و نقیض قرار نمی‌گیریم و منافع قطعی ملت ایران چراغ راهنمای ما است و نمی‌دانیم آیا به توافق می‌رسیم یا نمی‌رسیم، چون آمریکا هنوز اراده لازم را برای رسیدن به توافق نشان نداده است.

وی گفت: آنچه که بین ما و اتحادیه اروپا بود نهایی شده است و بین ما و آن‌ها نکته‌ای باقی نمانده است و آنچه که وجود دارد، مرتبط با تصمیمات واشنگتن است که تصمیمات واشنگتن نیز از طریق هماهنگ‌کننده برجام در حال انتقال است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: ما ابتکارات آخر خودمان را نیز فرستادیم به محض آنکه ۱+۴ و ایران پاسخ مناسبی دریافت کنند قطعاً همه عازم وین خواهیم شد.

مذاکرات وین

خطوط قرمز در مذاکرات رعایت می‌شود

خطیب‌زاده افزود: خطوط قرمز تا به امروز رعایت شده است، اگر قرار بود ما خطوط قرمز را رد کنیم توافق چندین ماه قبل به دست می‌آمد.

وی در واکنش به قطعنامه شورای حقوق بشر علیه روسیه، گفت: حقوق بشر ارزش والایی است اما نباید قربانی ملاحظات سیاسی شود. سازوکارهای ملل متحد نباید مورد استفاده برای اغراض سیاسی توسط کشورهای خاص قرار بگیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: متاسفانه طی دهه‌های گذشته در سازمان ملل، سازوکارهای آن مورد سوء استفاده کشورهای غربی و ایالات متحده قرار گرفته است. غرب تلاش می‌کند حقوق بشر را تبدیل به ضد خودش کند و مسیر اشتباهی را طی می‌کند.

خطیب‌زاده تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به قطعنامه پیشنهادی کشورهای غربی رای منفی داد از این بابت که از قربانی شدن حقوق‌بشر توسط این اقدامات سیاسی جلوگیری کند. این قطعنامه تماما سیاسی بود و در راستای اقدامات قبلی کشورهای غربی برای استفاده و سوءاستفاده از سازوکارهای ملل متحد برای پیشبرد اهداف سیاسی خود است. 

وی تاکید کرد: ما توصیه می‌کنیم این موضوع در چارچوب خودش پیگیری شود و اجازه ندهند، شورای حقوق بشر را مشمول ملاحظات سیاسی و یا جناح‌بندی‌ها و بلوک بندی‌های بین المللی و سیاسی کنند؛ این خلاف، جهان‌شمولی و ارزش والای حقوق بشر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، در خصوص بیانیه‌ی مداخله‌جویانه‌ی نشست وزرای امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس علیه کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن رد تمامی اتهامات بی‌اساس و تکراری نشست پنجاه و یکمین وزرای شورای همکاری خلیج‌فارس، تکرار ملال‌آور این اتهامات بی اساس را نشانه‌ای از عدم شناخت این کشورها از وضعیت منطقه و گروگان گرفتن شورای همکاری خلیج فارس توسط یک یا دو کشور خاص در این حوزه می داند.

خطیب‌زاده افزود: البته این بیانیه در خلاف روحیه همکاری است که بین برخی از این کشورها و جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته است و طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران قویا آن را رد خواهد کرد.

وی تاکید کرد: جزایر سه گانه ما در خلیج همیشه فارس، ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جزو لاینفک و ابدی خاک ایران هستند و همواره در خاک ایران قرار داشتند و تا ابد نیز در خاک ایران باقی خواهند ماند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این اظهارات مداخله جویانه اظهاراتی است که در خصوص حاکمیت ملی و قلمرو سرزمینی ما است و محکوم است. آنچه را که ما در داخل مرزهای خودمان انجام می‌دهیم در حاکمیت ملی ما است و به هیچ طرف ثالثی مرتبط نیست.

خطیب‌زاده با بیان اینکه تکرار این ادعای بی اساس نیز در وضعیت حقوقی آن تغیری ایجاد نمی کند،افزود: جمهوری اسلامی ایران توصیه می‌کند این کشورها دست از این بیانیه‌های ملال‌آور بردارند. 

سفر وزیر خارجه عراق به تهران/ سفیر جدید ایران تعیین شد

وی در خصوص تحولات عراق نیز گفت: وزیر امور خارجه‌ی عراق احتمالا اواخر هفته به تهران سفر می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین اعلام کرد: آقای آل‌صادق نیز به عنوان سفیر جدید کشورمان در بغداد معرفی شده است.