به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، «دیوید آراخامیا»، مذاکره کننده اوکراین در گفتگو‌های صلح با روسیه  اعلام کرد مسکو «به طور شفاهی» پیشنهادات اصلی اوکراین را برای صلح پذیرفته است. به گزارش خبرگزاری فرانسه از کی یف، دیوید آراخامیا اعلام کرد اکنون کی یف منتظر تایید کتبی است.

وی که در برنامه‌ای تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت مذاکرات به منظور پایان دادن به خصومت‌ها به طور قابل توجهی پیشرفت داشته است. آراخامیا اطمینان داد «فدراسیون روسیه به همه مواضع (اوکراینی) پاسخ داده، به این معنی که آن‌ها را پذیرفته است «به غیر آن چه به مسئله کریمه مربوط می‌شود» که روسیه در سال ۲۰۱۴ آن را به خاک خود ضمیمه کرد.

وی افزود اگر چه «هیچ تایید کتبی» وجود نداشته است، طرف روسی «به طور شفاهی» آن را پذیرفته است.

مذاکره کننده ارشد اوکراین همچنین اعلام کرد: اگر در نهایت دیداری میان وولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه انجام شود، این دیدار به طور بسیار محتمل در ترکیه انجام خواهد گرفت.

کرملین بر این امر تاکید کرده است که اوکراین باید از وارد شدن در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو منصرف شود و بی طرفی را انتخاب کند.

۱۶:۳۲ کرملین: دیدار پوتین و زلنسکی زمانی امکان پذیر است که سندی مورد توافق بین دو طرف آماده شود

شبکه الجزیره گزارش داد، کرملین اعلام کرد: روسیه نمی‌خواهد زندگی شرکای غربی خود را که از آن گاز می‌خرند با مشکل و گره مواجه شود. روسیه یه جایگاه خود به عنوان یک تامین کننده قابل اعتماد احترام می‌گذارد.

کرملین افزود: پوتین هرگز از ملاقات با زلنسکی امتناع نکرده است، اما این امر زمانی امکان پذیر خواهد بود که سندی توافقی میان دو طرف، آماده شده باشد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: ما با ترکیه مخالفیم، اما آنکارا بر اساس منافع خود عمل می‌کند و تحت فشار نیست.

۱۶:۰۴ تصاویری از منهدم کردن پایگاه‌های اوکراینی با بالگرد‌های کا-۵۲ و موشک‌های ویخر

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه تصاویری از منهدم کردن پایگاه‌های نظامی مخفی اوکراین با استفاده از بالگرد‌های تهاجمی کا-۵۲ و موشک‌های هدایت شونده ویخر با دقت بالا منتشر کرد.

 

۱۶:۰۲ کرملین: از تحقق اهداف عملیات نظامی در اوکراین اطمینان داریم

شبکه الجزیره گزارش داد، کرملین اعلام کرد: ما از دستیابی به اهداف عملیات نظامی در اوکراین اطمینان داریم و امیدواریم از طریق مذاکره به توافقاتی دست یابیم.

۱۶:۰۰ کرملین: تحریم‌های غرب علیه روسیه کاهش اعتماد به دلار و یورو را تسریع خواهد کرد

شبکه المیادین گزارش داد: کرملین اعلام کرد: اعمال تحریم‌ها علیه رئیس‌جمهور روسیه نشان می‌دهد که غرب قادر به انجام هرگونه حماقت است.

کرملین افزود: مسکو بهای سایر صادرات و نه فقط گاز را به روبل درخواست خواهد کرد.

کرملین تصریح کرد: تحریم‌های غرب علیه روسیه تضعیف اعتماد به دلار و یورو را تسریع خواهد کرد.

۱۵:۴۵ انفجار در شهر بلگورود روسیه در نزدیکی مرز اوکراین

شبکه الجزیره به نقل از خبرگزاری رویتر از شنیده شدن صدای انفجاری در شهر بلگورود روسیه در نزدیکی مرز اوکراین خبر داد.

۱۵:۲۶ وزیر خارجه عراق بر تمایل کشورش برای پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین تاکید کرد

فواد حسین وزیر امور خارجه عراق دیروز شنبه بر تمایل عراق برای پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین در سریع‌ترین زمان ممکن تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی خبرگزاری عراق (واع) وزارت امور خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: وزیر امور خارجه با حضور معاون امور چندجانبه و حقوقی وزارت امور خارجه و معاون اداری و فنی این وزارت، با سفرای کشور‌های گروه G۷ در عراق دیدار و گفتگو کرد.

این بیانیه افزود: وزیر امور خارجه (عراق) با سفرای این کشور‌ها جزئیات و ابعاد سفر خود را به مسکو و ورشو بررسی کرد. انتظار می‌رود وی در چارچوب گروه تماس عربی در سطح وزیران اتحادیه عرب برای پیگیری و انجام رایزنی‌ها و تماس‌های لازم با طرف‌های درگیر در بحران روسیه و اوکراین با هدف کمک به یافتن راه حل‌های دیپلماتیک برای بحران و پایان دادن به جنگ موجود، به مسکو و ورشو سفر کند.

۱۵؛ ۰۶ وزیر خارجه اوکراین حمله به شهر بوچا را اقدامی عمدی برای قتل عام مردم توصیف کرد

دمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین در پیامی توئیتری نوشت: «قتل عام بوچا عمدی بود. هدف روس‌ها این است که تا آنجا که می‌توانند اوکراینی‌های بیشتری را از بین ببرند. ما باید جلوی آن‌ها را بگیریم و آن‌ها را بیرون کنیم. من اکنون خواستار اعمال تحریم‌های مخرب جدید از سوی گروه هفت هستم:

- تحریم نفت، گاز، ذغال سنگ

- بستن همه بندر‌ها به روی کشتی‌ها و کالا‌های روسی

- قطع ارتباط همه بانک‌های روسیه با سیستم سوئیفت»

آخرین تحولات سی و نهمین روز جنگ اوکراین

 

۱۴:۴۲ فرمانده ارتش پاکستان خواستار پایان تجاوز روسیه به اوکراین شد

نشریه «نوای وقت» از اسلام آباد گزارش داد، ژنرال «قمر جاوید باجوا»، فرمانده ارتش پاکستان درباره مناقشه روسیه و اوکراین نیز گفت: «پاکستان درباره این مناقشه ملاحظاتی دارد؛ حمله روسیه به اوکراین تأسف برانگیز است، بسیاری از شهروندان غیرنظامی در این جنگ کشته شدند و تجاوز روسیه به اوکراین باید به سرعت پایان یابد.»

او افزود: «گسترش بحران اوکراین به سود هیچ کشوری نیست و پاکستان خواهان برقراری آتش بس میان روسیه و اوکراین است.»

۱۴:۳۴ مذاکره کننده روسیه: زمینه نشست سران روسیه و اوکراین آماده نیست

به گزارش خبرگزاری «رویترز» روسیه روز یکشنبه اعلام کرد مذاکرات صلح با اوکراین به اندازه کافی برای نشست رهبران پیشرفت نکرده و موضع مسکو درباره وضعیت کریمه و دونباس بی تغییر باقی مانده است.

ولادیمیر مدینسکی، مذاکره کننده ارشد روسیه، در تلگرام نوشت: «پیش نویس این توافقنامه برای ارائه به جلسه آماده نیست و من بار‌ها و بار‌ها تکرار می‌کنم: موضع روسیه در قبال کریمه و دونباس بی تغییر باقی می‌ماند.»

دو طرف از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در ۲۴ ماه فوریه، گفتگو‌های دوره‌ای برگزار کرده اند، اما هیچ پیشرفتی حاصل نشده است و آن‌ها درباره مسئله سرزمین فاصله بسیاری با یکدیگر دارند.

مدینسکی گفت اوکراین رویکرد واقع بینانه تری به مذاکرات صلح نشان داده است.

او گفت اوکراین موافقت کرده است بی طرف باشد، سلاح هسته‌ای نداشته باشد، به یک بلوک نظامی نپیوندد و از میزبانی پایگاه‌های نظامی خودداری کند.

مدینسکی خاطرنشان کرد، اما درباره مسائل کریمه - که روسیه در سال ۲۰۱۴ آن را به خاک خود ضمیمه کرد - و دو منطقه - شورشی - تحت حمایت روسیه در شرق دونباس - که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ماه فوریه آن‌ها را به عنوان کشور‌های مستقل به رسمیت شناخت - هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.

مدینسکی گفت با خوش‌بینی دیوید آراخامیا، مذاکره‌کننده اوکراینی، که روز شنبه به تلویزیون اوکراین گفت این پیش‌نویس توافق به اندازه‌ای پیشرفته است که امکان رایزنی میان ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، را فراهم می‌کند - موافق نیست.

مدینسکی گفت «متأسفانه، من با خوش بینی آراخامیا موافق نیستم. افزون بر این، کارشناسان دیپلماتیک و نظامی اوکراین در تائید حتی توافقاتی که پیش‌تر در سطح سیاسی درباره متن پیش نویس به دست آمده بودند، بسیار عقب هستند.»

او گفت، روز دوشنبه مذاکرات از طریق ارتباط تصویری ادامه می‌یابد.

پوتین گفته است که «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین ضروری است، زیرا آمریکا از اوکراین برای تهدید روسیه استفاده می‌کند و مسکو باید در برابر آزار و اذیت مردم روسی زبان با اقدام اوکراین دفاع می‌کند.

اوکراین ادعای پوتین را درباره آزار و شکنجه (مردم روسی زبان) رد کرده است و می‌گوید که در حال مبارزه با یک جنگ تجاوزکارانه بی علت است.

۱۳:۴۶ روسیه به «شل» نفت نمی‌فروشد

روسیه اعلام کرد شرکت چند ملیتی حوزه انرژی «شل» که دفترمرکزی آن در لندن است دیگر نمی‌تواند نفت و گاز از روسیه خریداری کند.به گزارش شبکه تلویزیونی آر تی، کرملین علت این ممنوعیت را تحریم های انگلیس ضد روسیه اعلام کرده است.

۱۳:۲۱ لهستان:نیرو‌های حافظ صلح به اوکراین اعزام شوند

شبکه الجزیره در خبری فوری به نقل از خبرگزاری تاس گزارش داد، معاون نخست وزیر لهستان پیشنهاد داد هیئتی مسلح با هدف حفظ صلح وابسته به ناتو به اوکراین اعزام شود.

۱۳:۱۹ پناهجویان اوکراینی در مرز آمریکا

پایگاه اینترنتی سی ان ان در گزارشی نوشت: صد‌ها اوکراینی که از تهاجم روسیه به اوکراین فرار کرده اند به شهر تیخوانا در مرز مکزیک با آمریکا رسیده اند تا از آمریکا درخواست پناهندگی کنند. یک مقام مکزیک با اعلام این مطلب گفت انتظار می‌رود شمار پناهجویان اوکراینی در این شهر همچنان افزایش یابد.

۱۳:۰۴ آمریکا غیر قابل اعتماد است

رئیس کمیسیون دفاعی شورای اتحادیه روسیه، گفت آمریکا روزبه روز بیشتر به جایگاه شریکی غیرقابل اعتماد نزدیک می‌شود و این مسئله بر روابط آن با متحدانش در خاورمیانه تاثیر می‌گذارد.

به نوشته پایگاه خبری روسیا الیوم، «ویکتور بوندارف»، رئیس کمیسیون دفاعی شورای فدرال روسیه در صفحه تلگرام خود نوشت: واشنگتن وقتی تصمیم گرفت به یک طرف درگیری تبدیل شود که روسیه طرف دیگر آن به شمار می‌رود، وارد سراشیبی لغزنده‌ای شد؛ چرا که روسیه نه عراق است، نه یوگسلاوی سابق، نه سوریه و حتی بیشتر از آن، افغانستان نیست.

۱۲:۴۸ انهدام ۴ انبار اسلحه در اوکراین

شبکه الجزیره در خبری فوری گزارش داد، وزارت دفاع روسیه از انهدام ۴ انبار تسلیحات و مهمات در دو منطقه «کنستانتینوکا» و «کریستیچی» خبر داد

۱۲:۱۸ نزدیک شدن جهان به بحران غذایی

شبکه تلویزیونی «ام اس ان بی سی» گزارش داد: درگیری در اوکراین به زمینه سازی یک بحران غذایی در جهان نزدیک شده است. جنگ در اوکراین نه تنها حاکمیت این کشور را به خطر می‌اندازد، بلکه ممکن است سبب کمبود غذا در جهان شود. اوکراین که به «سبد نان اروپا» معروف است، نزدیک به ۱۰ درصد گندم جهان، ۱۴ درصد ذرت و نیمی از روغن آفتابگردان آن را تولید می‌کند.روسیه و اوکراین با هم بیش از ۲۵ درصد گندم جهان را صادر می‌کنند.

«ژوزف گلوبر»، از موسسه تحقیقات سیاست غذایی بین‌المللی در این خصوص می‌گوید: حتی پیش از آغاز جنگ اوکراین قیمت بازار کالا‌ها بالا بود. ما شاهد آغاز افزایش قیمت گندم، ذرت، سویا و دیگر محصولات کشاورزی بودیم و قیمت‌ها غیر قابل کنترل شد و به بالاترین میزان در ۱۰ سال گذشته رسید. روسیه و اوکراین صادرکنندگان بسیار مهمی در بازار جهانی هستند. نزدیک سی درصد گندم، بخش بزرگی از ذرت و روغن آفتابگردان را صادر می‌کنند؛ و این افزایش قیمت در کشور‌های واردکننده، مثل مصر کاملا مشهود است.