به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام صحبت الله رحمانی با تاکید بر اینکه از مردم می‌خواهیم از هرگونه سفر به سمت مرز‌های ورود به خاک عراق پرهیز کنند، افزود: با توجه به صحبت‌های اخیر رییس جمهور در خوزستان مبنی برای آمادگی دولت ایران برای از سرگیری اعزام زائران ایرانی برای زیارت عتبات عالیات، با پیگیری‌های به انجام رسیده منتظر پاسخ رسمی دولت عراق هستیم. وی افزود: به رغم پیگیری و چندین دور مذاکره با مسئولان عراقی برای بازگشایی مرز‌های زمینی در روز جمعه ۲۷ اسفند (نیمه شعبان)، تاکنون دولت عراق هیچ گونه نظر رسمی برای بازگشایی مرز‌های زمینی اعلام نکرده است.

آقای رحمانی با بیان اینکه مسئولان عراقی تا پیش از این قول داده بودند در آغاز ماه شعبان نسبت به بازگشایی مرز‌های زمینی برای ورود زائران اقدام کنند و تاکنون این مهم محقق نشده، افزود: یکی از مهمترین دلایل عدم بازگشایی مرز‌های زمینی دو کشور عدم صدور مجوز توسط وزارت بهداشت ایران و عراق است.

رحمانی با یادآروی قرار قبلی مسئولان عراقی مبنی بر لغو روادید برای سفر‌های زمینی در بازگشایی مرز‌های یادشده، اظهار داشت: از سال ۱۳۹۸ به علت شیوع کرونا مرز‌های زمینی برای تردد زائران به عراق و زیارت عتبات عالیات بسته شد.

وی خاطر نشان کرد: به رغم رایزنی‌های انجام گرفته به علت شیوع کرونا در ایران و عراق نتوانسته ایم مرز‌های زمینی را مجددا بازگشایی کنیم در حالیکه این آمادگی در ما وجود دارد.

معاون امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت افزود: از مردم می‌خواهیم بدون توجه به هرگونه شایعه در فضای مجازی مبنی بر بازگشایی مرز‌های زمینی، تا زمان صدور مجوز رسمی مبنی بر بازگشایی مرز‌های زمینی عراق از هرگونه سفر به این مناطق خودداری کنند.

وی افزود: در حال حاضر هیج مرز زمینی به روی زائران عتبات عالیات باز نیست و هیچ گونه امکانات پذیرایی نیز به دلیل عدم آماده شدن زیر ساخت‌ها مهیا نیست.