به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی امروز (شنبه) ۱۴ اسفند ماه پس از دیدار و گفت‌وگو با «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برای سومین بار در دولت سیزدهم به تهران سفر کرده، در جمع خبرنگاران به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداخت.

اسلامی در ابتدا ضمن خیرمقدم به گروسی گفت: امروز با آقای گروسی مسائل باقیمانده در سفرهای گذشته و سفر همکاران ما به وین مورد گفتگو قرار گرفته بود، را مرور کردیم و به یک جمع‌بندی رسیدیم که مدارکی که باید بین سازمان انرژی اتمی و آژانس مبادله شد، حداکثر تا خرداد انجام دهیم و برای روز باز اجرا که جزو مفروضات مذاکرات وین است، اینها حل و فصل شود و همانگونه که در توافق برجام مورد تصمیم گیری قرار گرفته بود، مجدد مورد تصمیم گیری و بسته شدن قرار بگیرد.  

وی گفت: تاکید ما و آژانس و آقای گروسی این است که این مسائل باید در روال طبیعی و در چارچوب مقرراتی خودش انجام‌ شود و هیچ نفوذ سیاسی و لابی گری و دخالتی که بتواند در تصمیمات آژانس برای رفتار و تعاملش با ایران تاثیر بگذارد، نباید راه پیدا کند و در یک مسیر کاملا حرفه ای و رفتاری در چارچوب ضوابط آژانس این مسائل را دنبال کنیم.

وی ادامه داد: بسیار خوشبین و امیدواریم نفوذهایی که دشمنان ما بر سر راه توسعه کشور ایجاد کردند، حرکتهای مخربی که انواع و اقسام آن را کشور ما تجربه کرده که نمونه بارز آن اقدامات تروریستی و ترور دانشمندان هسته ای بوده، همانطور که در گذشته ایشان محکوم کرده این مسیر و تعامل جدید و این رفتار جدیدی که با آژانس پایه‌گذاری می‌کنیم منجر به سرعت بخشیدن به برنامه توسعه هسته ای ایران شود. به ویژه اینکه ایران برای توسعه فناوری صلح آمیز هسته ای خودش برنامه بلندمدتی دارد و این برنامه بلندمدت را که در این ماهها تهیه شده و در دولت سیزدهم نصب العین قرار خواهد گرفت، اینها ملاک عمل است و آژانس از ظرفیت قانونی و تکالیف قانونی خودش که برای پشتیبانی، شتاب بخشیدن و حمایت و مساعدت برای توسعه برنامه های صلح آمیز است، استفاده حداکثری را خواهد کرد.    

معاون رئیس جمهور عنوان کرد: امیدواریم روند توسعه و همکاری ها یک روند طبیعی، کاملا غیرسیاسی و حرفه ای باشد و ملت ایران بتوانند آثار آن را در زندگی خود مشاهده کنند.

اسلامی درباره تهدیدات مستمر رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات هسته ای ایران گفت: رژیم جعلی اسرائیل که حکم روشنی دارد. آنها اساسا تابع هیچ قوانین و مقرراتی نیستند و بیشترین مزاحمت ها را در سر راه برنامه هسته ای ایران انجام داده و گستاخانه مرتب ایران را تهدید می‌کند و تاکنون نتیجه نگرفته و در آینده هم هرگز نخواهد گرفت.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یک سال است در حال توضیح به ادعاهای مطرح شده هستیم،‌ این بار قرار است چه اتفاقی بیفتد که تضمینی باشد و این موضوع حل شود؟ بیان کرد: فلسفه وجودی برجام و مذاکراتی که انجام شد صرفا برای دفع و رفع این اتهامات از سر کشور بود. ایجاد یک برنامه توطئه آمیزی که توسط صهیونیستها مدیریت و هدایت می شود، متاسفانه انتها نداشته و دلیل شکل گیری برجام هم عبور از همین موانع ادعایی بوده است که در سال ۲۰۱۵ بسته شده است؛ ولی باز مجددا شیطنت ها ادامه یافته و در این مقطع که مذاکرات در وین در حال انجام است و در مراحل پایانی قرار گرفته، به همین دلیل روشن و واضح، این یکی از خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران است که این موارد ادعایی باید برای همیشه بسته شود و بیش از این مزاحمت سر راه ملت ایران و کشور ایجاد نکند.

وی گفت: براساس توافقی که بین ما و آژانس حاصل شده و مذاکراتی که در طی هفته های گذشته بین ما و گروسی انجام شد و امروز در بیانیه‌ای این توافق را اعلام می کنیم، گامهایی است که در تعامل با یکدیگر و به صورت مساعدت متقابل و ارائه مدارک و مستنداتی که این ابهام را از سر کشور برطرف کند و به سمت بسته شدن ببرد. اینکه ما تا خرداد که یک فاز از فازهای توافق وین است، ان شاءالله این را انجام می دهیم و اگر کسی باز مزاحمتی سر راه ما ایجاد کند و بخواهد با تولید اطلاعات جعلی مانعی بر سر راه پیشرفت شود اختیار داریم از ابزار خود استفاده کنیم و اجازه ندهیم تجربه گذشته باز تکرار شود.