ارنست مونیز تاکید کرد این حرف دونالد ترامپ نامزد ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوریخواه که اگر رئیس جمهور شود توافق هسته ای ایران را پاره می کند، ناشی از اطلاعات و دیدگاه های غلطی است که مشاورانش به وی می دهند. 

مونیز گفت چنین کاری به لحاظ فنی امکانپذیر است اما اگر رویکردی منطقی و عقلانی داشته باشیم هیچ محاسبه ای نمی تواند ما را به چنین محاسبه و نتیجه گیری سوق دهد. 

ارنست مونیز این هفته به فلسطین اشغالی رفته بود تا نگرانی های یکی از سرسخت ترین مخالفان توافق هسته ای ایران یعنی "بنیامین نتانیاهو،" نخست وزیر رژیم صهیونیستی را درباره این توافق برطرف کند. 

دونالد ترامپ در اظهاراتی در اجلاس سالیانه ایپک در واشینگتن گفت اگر رئیس جمهور شود اولویت شماره یک او ابطال توافق هسته ای ایران خواهد بود. "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا توافق هسته ای با ایران را یکی از مهمترین دستاوردهای سیاست خارجی دولت خود تلقی می کند. 

مونیز گفت بسیار بعید است که قدرتهای دیگر جهان یعنی چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آلمان که به همراه ما با ایران درباره مسئله هسته ای مذاکره کردند و به توافق رسیدند، از چنین اقدامی از طرف رئیس جمهور آینده آمریکا تبعیت کنند، یعنی اینکه رئیس جمهور آینده آمریکا بگوید «خوب همه چیز خوب است اما من از این توافقنامه خوشم نمی آید و باید از اول (مذاکرات را) شروع کرد»، بی معناست و حرف قابل قبولی نیست. 

مونیز که در فلسطین اشغالی قراردادی را برای گسترش همکاری ها در زمینه سوخت ها و منابع جایگزین انرژی و تصفیه آب امضا کرد، گفت نتانیاهو اکنون این توافقنامه (هسته ای) را می پذیرد در حالیکه در سخنرانی سال گذشته خود در کنگره آمریکا آن را محکوم کرد. 

مونیز در ادامه این مصاحبه گفت هم آمریکا و هم اسرائیل نگرانی های مشترکی درباره انتقال تسلیحات ایران به حزب الله لبنان و آزمایش های اخیر موشکهای دوربرد ایران که می تواند به اسرائیل برسد، دارند. 

مونیز گفت به نظر من نخست وزیر اسرائیل به روشنی گفته است که دیگر این توافقنامه حاصل و اجرا شده است، حال بیایید اطمینان حاصل کنیم که این توافقنامه به طور کامل اجرا شود، مطمئن شویم که راستی آزمایی می شود و بعد از آن ما می توانیم به مسائل دیگری که اطرافمان می بینیم، بپردازیم. 

مونیز افزود این توافقنامه صرفا روی حذف و برچیدن تهدید بنیادین سلاح اتمی متمرکز بود.