خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: عملیات نظامی روسیه در اوکراین درحالی برای چهارمین روز متوالی ادامه دارد که آخرین گزارش‌ها حاکی از پیشروی گسترده نیروهای روس است. در این میان، سران کشورهای غربی نیز مسکو را به اعمال شدیدترین انواع تحریم‌ها تهدید کرده اند. هم اکنون درگیری با سلاح‌های سنگین و متوسط از سمت شمال و غرب کی یف در جریان است.

برخی منابع خبری از شلیک موشک‌های بالستیک توسط روسیه در مناطقی از اوکراین خبر می‌دهند. همچنین تصاویر منتشره نشان دهنده این است که روس‌ها یک مخزن بزرگ نفت را در کی‌یف هدف قرار دادند. هم اکنون درگیری و جنگ خیابانی در منطقه سولومنسکی در کی یف در جریان است.

افزون بر این، فرودگاه واسیلکوف زیر آماج حملات راکتی و موشکی روسیه قرار گرفته است. از سوی دیگر، قرار است امروز یکشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد علیرغم تعطیلی آخر هفته، نشست فوق العاده ای را به منظور بررسی جنگ اوکراین برگزار کند. این درحالی است که ستاد فرماندهی ارتش فرانسه اعلام کرده است که به دنبال جنگ اوکراین، ۹۵۰۰ نظامی این کشور به حال آماده باش درخواهند آمد.

 ترامپ: پوتین باهوش است اما بایدن خیلی احمق است

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه خود را به عنوان یک رهبر «باهوش» در قبال وضعیت اوکراین ثابت کرد و بر خلاف، «جو بایدن» رئیس جمهور فعلی آمریکا «احمق» است.

وی در این باره در جمع هوادارانش گفت: مسئله این نیست که پوتین باهوش است یا نه. البته او باهوش است. مشکل اصلی اینجاست که رهبران ما احمق هستند. بسیار احمق. طبق گفته رئیس جمهور سابق آمریکا، پوتین پس از مشاهده خروج اسفناک نیروهای آمریکایی از افغانستان تصمیم به انجام عملیات ویژه در اوکراین گرفت. ترامپ همچنین از این عملیات ویژه به عنوان «قساوت و شرارتی که هرگز نباید رخ می داد» یاد کرد.

 نشست اضطراری شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز یکشنبه در پی وقوع جنگ در اوکراین، علیرغم تعطیلی آخر هفته کشورهای غربی، برای چهارمین بار طی هفت روز اخیر، نشستی اضطراری برگزار می‌کند تا تشکیل نشست فوری و ویژه درباره این بحران را در مجمع عمومی تصویب کند.

 ستاد فرماندهی ارتش فرانسه: ۹۵۰۰ نظامی فرانسه به حالت آماده‌باش در می‌آیند

ستاد فرماندهی ارتش فرانسه اعلام کرده که به دنبال حمله روسیه به اوکراین ۹۵۰۰ سرباز فرانسوی به حالت آماده‌باش در می‌آیند. بر همین اساس قرار است ۱۵۰۰ سرباز فرانسوی در مأموریت‌های ناتو برای تقویت نیروهای این سازمان شرکت کنند.

همزمان با آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین هر لحظه تنش‌ها تشدید می‌شود. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین اعلام کرده که پوتین روز جمعه در انتظار به نتیجه رسیدن پیشنهاد مذاکره به مقامات اوکراین دستور توقف موقت جنگ را صادر کرد ولی پس از مخالفت کی یف با مذاکره، پیشروی‌ها ادامه یافت.

بسیاری از شهروندان اوکراینی و اتباع خارجی حاضر در این کشور، در تلاش برای خروج از اوکراین هستند. بسیاری از دولت‌ها هم تلاش می‌کنند تا اتباع خود را از راه‌های مطمئن از اوکراین خارج کنند.

 حمله گسترده سایبری به وب سایت روسی ریانووستی

وب سایت خبرگزاری ریانووستی در معرض یک حمله سایبری گسترده قرار گرفت. پیشتر اعلام شد که گروه هکری Anonymous به روسیه اعلام جنگ سایبری کرده و مسئولیت حمله به کانال روسیا الیوم روسیه را بر عهده گرفته است.

گروهی از هکرهای ناشناس با عنوان Anonymous در پیامی توئیتری دولت روسیه را تهدید کردند حملات سایبری گسترده را علیه دولت مسکو انجام خواهند داد. این گروه از هکرها به بخش‌هایی از وب سایت‌های دولتی روسیه آسیب زدند و برخی پایگاه‌های اطلاع رسانی وابسته به دولت را برای ساعاتی از کار انداختند.