به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران درباره توقف مذاکرات وین گفت: ما چند بار از این تنفس‌ها داشتیم البته مذاکرات در سه هفته گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.

وی ادامه داد: در چهار حوزه مورد نظر در برخی موارد، پیشرفت‌ها قابل توجه‌تر و سرعت بهتر بوده و در برخی به خاطر بی عملی‌های طرف مقابل و یا عدم ابتکار و خلاقیت لازم در طرف‌های مقابل با کندی‌هایی روبرو بوده است و توصیه می‌کنیم طرف مقابل به ویژه آمریکا بعد از بازگشت از پایتخت‌ها با تصمیمات لازم برگردند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اگر طرف‌های دیگر به ویژه آمریکا وقتی به وین بازمی‌گردند تصمیمات خود را اخذ کرده باشند و بر مطالبات به حق ایران صحه بگذارند و بیشتر از برجام مطالبه نکنند و کمتر از برجام را هم قبول نمی‌کنیم؛ در این صورت به سرعت می‌توان به توافق پایدار و قابل اتکا رسید.

 

بحران آفرینی در ذات رژیم صهیونیستی است 

سخنگوی وزارت خارجه گفت: بحران آفرینی در ذات رژیم جعلی اشغالگر قدس است و تنها براساس بحران آفرینی و ترور و خشونت و خونریزی دوام می‌آورد و حیاتش را در همین بحران آفرینی‌ها می‌بیند.

تنها رژیم آپارتاید در نظام بین الملل در حال حاضر رژیم اشغالگر قدس است و براساس تعاریف قطعنامه ۳۳۷۹ که آن را رژیم آپارتایدی نام برد، همان سیاست‌های آپارتایدی را پیگیری می‌کند.

وی گفت به دنبال سلطه یک نژاد و قوم اقلیت در سرزمین‌های اشغالی است و به دنبال اقدامات ظالمانه سیستماتیک بر علیه ساکنین اصلی فلسطین است. در سال ۲۰۱۸ با قانون نژادپرستانه دولت- ملت یهود صحه‌ای بر این رفتار نژادپرستانه خود گذاشت.

خطیب زاده افزود: کشور‌هایی که در مسیر عادی سازی به بحران سازی‌های این رژیم کمک می‌کنند، بدانند ذات متجاوز این رژیم اولین قربانیانی را که می‌گیرد همان‌هایی هستند که در مسیر عادی سازی قدم برمی‌دارند. ایران، نه تنها این اقدامات در مسیر عادی سازی را محکوم می‌کند، بلکه فکر می‌کند باید زودتر ندای بیدار ملت خود را بشنوند و به این تفرقه افکنی‌ها در دنیای اسلام و جهان عرب پایان دهند.

دولتمردان مغربی به دامان ملت خود برگردند

دیپلمات ارشد کشورمان درباره اظهارات اخیر وزیر خارجه مغرب گفت: این اولین بار نیست که وزیر خارجه مغرب این اظهارات بی اساس را مطرح می‌کند. به خاطر احترام به مردم مسلمان و فرهیخته مغرب همواره تلاش کردیم عبور کنیم.

وی افزود: وزیر خارجه مغرب بهتر از هر کسی می‌داند که رفتار‌های این کشور در حوزه توسل به خشونت و دخالت‌های نظامی در برخی کشور‌های دیگر، باعث چه تنش‌هایی در منطقه شده است.

خطیب زاده افزود : مشکل اصلی حرکت برخی دولت مردان مغرب برخلاف خواست ملتشان و عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس است. باید زودتر به دامان ملت خود برگردند و به جای فرافکنی‌های بی ارزش تلاش کنند عضو مسئولی در جامعه اسلامی و کشور‌های مسلمان باشند.