به گزارش خبرنگار مهر، عیسی زارع‌پور امروز در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به موضوع حضور در شبکه‌های اجتماعی و رویکرد وزارت ارتباطات در خصوص فیلترینگ گفت: من از پلتفرم‌های خارجی فیلتر نشده استفاده می‌کنم اما خط قرمزم حضور در پلتفرم‌های خارجی فیلتر شده است.

در تلگرام حضور ندارم و از اینترنت معمولی استفاده می‌کنم

وی با بیان اینکه در تلگرام حضور ندارم و از اینترنت معمولی استفاده می‌کنم، درباره حضور معاونان و مدیران وزارت ارتباطات در توئیتر گفت: اینکه مدیرانمان در توئیتر و سایر شبکه‌های فیلتر شده حضور دارند، تصمیم شخصی است نه سازمانی. اینکه باشند و نباشند با اختیار خودشان است و ما محدودیتی برای آنها ایجاد نکرده‌ایم اما مسئله جدی این است که اسناد و مدارک دولتی هم‌اکنون در پیام‌رسان‌های خارجی جابجا می‌شوند و این باید سامان یابد اما اینکه مدیران در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشند، کاملاً اختیاری است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه اکانت ناشناس در توئیتر ندارم، گفت: ابزار پایش شبکه‌های اجتماعی مشخص است و اکانت فیک در این شبکه‌ها ندارم.

اعمال محدودیت برای برخی سرویس‌ها در همه جای دنیا وجود دارد

زارع‌پور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موضع شفاف وزارت ارتباطات در مورد فیلترینگ چیست؟ گفت: من به عنوان کسی که پنج سال خارج از کشور، زندگی و به ۱۷ کشور سفر کرده‌ام، مشاهده کردم که اعمال محدودیت برای برخی سرویس‌ها در همه جای دنیا وجود دارد و کشورها خطوط قرمز متفاوتی در این زمینه دارند.

وی ادامه داد: موضع فیلترینگ صفر و یک نیست اما تمامی کشورها برای سالم‌سازی فضای مجازی، اعمال محدودیت را پذیرفته‌اند. اعتقادم این است که فضای مجازی تبدیل به شئون زندگی مردم شده و باید قاعده‌مند باشد.

وزیر ارتباطات اظهار داشت: اگر سری به دادسرای جرایم رایانه‌ای، زده و مراجعات مردمی را در خصوص مشکلات ناشی از فضای مجازی دیده باشید، باید از ما بخواهید که به عنوان حاکمیت از حقوق مردم در این فضا دفاع کنیم؛ لازمه این احقاق حقوق، ساماندهی فضای مجازی است.

وزیر ارتباطات تأکید کرد: اگر فضا شفاف شود، به نفع بازیگران این حوزه بوده و پلتفرم‌ها نیز می‌دانند چه تکالیفی بر عهده دارند و با کدام دستگاه باید مواجه شوند.

طرح حمایت از کاربران جای بهبود دارد

وی افزود: ما شاهد هستیم که برخی کشورها در حوزه فضای مجازی هر سال یک قانون جدید تصویب می‌کنند یا قانون‌های گذشته را به‌روزرسانی می‌کنند از این جهت طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی نیز می‌تواند به شفافیت و احقاق حقوق مردم کمک کند. اگرچه این طرح جای بهبود و ارتقاء دارد. بر این اساس ما در تعامل با همه بازیگران پیشنهادی را تهیه کرده تا بخشی از نگران بخش خصوصی در مورد این طرح تأمین شود و این به نفع کسب و کارها است و امیدواریم که طرح باعث رشد کسب و کارها شود.

موضع وزارت ارتباطات برای رفع فیلتر توئیتر و یوتیوب

زارع‌پور در مورد موضع وزارت ارتباطات برای رفع فیلتر پلتفرم‌هایی مانند توئیتر و یوتیوب گفت: این یک تصمیم‌گیری جمعی است و وزارت ارتباطات تنها یک رأی دارد و هر زمان که از ما بخواهند، نظر خودمان را در قالب این رأی اعلام می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هر پلتفرمی که قواعد ما را بپذیرد، اجازه فعالیت در کشور را دارد و شاه‌بیت نظر ما در مورد طرح حمایت از حقوق کاربران این است که پلتفرم‌های خارجی باید الزامات ما را بپذیرند؛ همانطور که بحث حاکمیت فضای مجازی ، نگرانی همه کشورها است و یکی از دغدغه‌های جدی است که دولت‌ها حتی به تازگی در اجلاس IGF لهستان آن را مطرح کرده‌اند چرا که پلتفرم‌ها در صورت نبود قواعد و ضابطه، باعث خلع سلاح دولت‌ها می‌شوند و نمی‌توان حقوق مردم را از طریق آنها استیفا کرد.

وی با تأکید بر اینکه برخی از قول اینجانب نقل کرده‌اند که مدافع فیلترینگ و طرح صیانت هستم، گفت: من این‌گونه مطرح نکردم و باید تأکید کنم که شفافیت یک اولویت است و باید به آن پایبند باشیم.

تا آخر سال خبرهای خوشی از حوزه فضا خواهید شنید

وزیر ارتباطات با اشاره به برنامه‌های دولت سیزدهم برای حوزه فضایی گفت: طبق برنامه‌های مد نظر تا پایان امسال خبرهای خوشی در حوزه فضا خواهید شنید.

زارع‌پور در نشست خبری در پاسخ به این سوال که مطابق اعلام رسانه‌های خارجی، ایران در حال آماده شدن برای پرتاب ماهواره به فضا است، گفت: اگر موانع برطرف شود، ماهواره‌ها در نوبت پرتاب خواهند شد. ما معتقدیم که صنعت فضایی روی زمین، خاک‌بازی است و بخش زیادی از این صنعت وابسته به پرتاب ماهواره‌ها است.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه ایران در سال ۸۹ به جمع کشورهای دانش پرتابگر و ساخت ماهواره رسید، گفت: متأسفانه در ۸ سال گذشته توجه جدی به این موضوع نشد البته نمی‌گویم که اتفاقی در این حوزه رخ نداد اما با توجه به سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیون دلاری در آن سال‌ها، شاهد هستیم که در سال‌های گذشته میزان سرمایه‌گذاری در این بخش به یک دهم رسیده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که جوانان متخصص ما در این فضا مجاهدانه کار کرده‌ و چراغ این صنعت را روشن نگه داشته‌اند.

زارع‌پور افزود: ما باید به جمع ۶ کشوری که امکان ارسال ماهواره به مدار ژئو زمین را دارند، تبدیل شویم. هم‌اکنون ۱۰ کشور امکان پرتاب ماهواره با پرتابگر را دارند و کشور ما یکی از این کشورها است اما توان ما بیشتر در لایه لئو است براین اساس ما در برنامه داریم که به سرعت لایه لئو را تثبیت کنیم و حضور در لایه ژئو را شتاب دهیم.

وی با بیان اینکه تشکیل شورای عالی فضایی بعد از ۱۰ سال با همین هدف صورت گرفته است، گفت: برنامه ۱۰ ساله راهبرد فناوری فضایی کشور تا پایان سال تصویب می‌شود و ما امیدواریم که به ریل شتابان توسعه صنعت فضایی برگردیم و پرتاب ماهواره، نقطه شروع این کار است.

پنج برابر شدن بودجه فضایی برای سال ۱۴۰۱

وزیر ارتباطات تأکید کرد: اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است که یکی از آنها پنج برابر شدن بودجه فضایی برای سال ۱۴۰۱ است که از سوی دولت پیشنهاد شده و رقم نسبتاً خوبی محسوب می‌شود البته ما قبول داریم که نمی‌توان به سرعت به این ریل شتابان بازگشت اما با توجه به رشد پنج برابری بودجه و تأکید دولت سیزدهم بر توسعه فناوری فضایی، پیش‌بینی‌مان این است که سال آینده با تثبیت لایه لئو، جمهوری اسلامی قطب منطقه در این حوزه شود و در صورتی که موانع برطرف شود، ماهواره‌های در نوبت، پرتاب می‌شوند. غیر از اقتدارآفرینی در بخش فضا، توسعه کاربردهای فضایی را دنبال می‌کنیم. در این راستا صنعت ساخت تجهیزات پیشرفته فضایی نیز توسط وزارت صمت دنبال می‌شود.