پس از رفتارهای خارج از عرف مقام های رژم باکو در اظهارات سخیف علیه ملت ایران و بازی کودکانه با بستن جاده بر روی کامیون های ایرانی، ایران و ارمنستان بدون فحاشی و در عمل تودهنی اساسی به مقام های متوهم رژیم باکو زدند. 

«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان در جلسه کابینه این کشور در واکنش به هشدارهای اخیر جمهوری آذربایجان مبنی بر بازرسی شهروندان و وسایل نقلیه ارمنستان در بخشی از جاده «گوریس-کاپان» که باکو تحت کنترل خود درآورده است، گفت دولت ارمنستان تصمیم گرفته تا شهروندان و وسایل نقلیه این کشور از جاده جایگزین استفاده کنند.

خبرگزاری «آرمن پرس» نوشت، پاشینیان در سخنرانی خود یادآور شد که از آگوست ۲۰۲۱ (سه ماه پیش)، مقام‌های جمهوری آذربایجان از کامیون‌های باری ایران در بخش‌های «عیوزلی و چایزمی» که از قلمرو آنها در جاده گوریس-کاپان عبور می‌کنند، عوارض گمرکی دریافت می‌کند.

تودهنی ایران به باکو

پاشینیان در ادامه تاکید کرد که بخش تاتو-اغوانی که عملاً برای چندین دهه صعب العبور بود، هفته گذشته آسفالت شد و به بهره برداری رسید. پنجشنبه هفته گذشته من شخصاً از آن جاده برای رفت و برگشت از کاپان استفاده کردم... اتفاقا پس از تصمیم روز گذشته (جمهوری) آذربایجان، وضعیت کامیون‌های ایرانی در بخش گوریس-کاپان تحت کنترل (جمهوری) آذربایجان، تغییری نمی‌کند با این تفاوت که اکنون آن‌ها می‌توانند بدون پرداخت عوارض گمرک از طریق جاده آسفالت شده تاتو-اغوانی تردد کنند.

تکذیب خبر‌ ورود نظامیان ایرانی به آذربایجان

جایگزینی سریع جاده ارمنستان به جای جاده سنتی باکو، عملا این رژیم را از کریدور منطقه ای کنار زده و باعث شده است از کارت نیم بندی که به دلیل سیاست های مبتنی بر آرامش ایران ایجاد شده بود نتوانند استفاده کنند. 

امیرعبداللهیان: روابط تهران و باکو در سایه احترام متقابل توسعه می‌یابد