یک شرکت نوپا با فناوری هوش مصنوعی به منظور کشف و تولید داروهای جدید و نیز پیشرفت در حوزه زیست فناوری خبر داده است.

 سال گذشته گوگل از استفاده از هوش مصنوعی برای پیش بینی ساختارهای سه بعدی برخی پروتئین‌های خاص با هدف حل برخی مشکلات علمی ۵۰ ساله خبر داده بود.

حالا آلفابت شرکت مادر تخصصی گوگل از ایجاد یک استارت اپ تازه به نام آزمایشگاه ایزومورفیک خبر داده که از همین فناوری برای کشف و تولید داروهای تازه استفاده می‌کند.

دوربین خودکار هوش مصنوعی لحظات به یاد ماندنی را ثبت می‌کند

یکی از مشکلات مهم برای تولید داروهای جدید این است که زنجیره‌های یک بعدی اسیدهای آمینه می‌توانند به تعداد تقریباً بی پایانی از ساختارهای سه بعدی پیچیده تبدیل شوند. انتخاب ساختارهای مناسب برای تولید دارو از این طریق کار ساده ای نیست و گاهی بی دقتی در این زمینه منجر به وقوع مشکلی موسوم به تاخوردگی پروتئین می‌شود که تلاش برای حل آن از دهه ۷۰ میلادی ادامه داشته است.هوش مصنوعی

فناوری هوش مصنوعی ابداع شده برای غلبه بر این مشکل آلفا فورد نام دارد و قادر به ابداع ساختارهای سه بعدی پروتئینی مناسب برای تولید دارو است که بسیار دقیق هستند. در حوزه زیست فناوری نیز این ابزار به پزشکان کمک می‌کند تا پروتئین‌هایی که عملکرد مناسب و دقیقی ندارند را شناسایی کنند و از این طریق شناسایی عامل وقوع برخی بیماری‌ها و تسریع در تولید داروهای مناسب برای درمان آنها ممکن می‌شود.

کشف شدن علت مرگ در اثر کرونا

محققان می‌گویند در آینده این فناوری پیش بینی ساختارهای تقریباً تمامی پروتئین‌های موجود در بدن انسان را ممکن می‌کند. آزمایشگاه ایزومورفیک آلفابت می‌تواند با استفاده از ابزار هوش مصنوعی به پیشبرد این طرح‌ها کمک کرده و کشف داروهای جدیدی را امکان پذیر کند.