به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ آقای صدیف بیک‌زاده در برنامه تیتر امشب شبکه خبر افزود: ابزار‌ها و سیاست‌های تنظیم بازار از بخش پولی و مالی گرفته تا کالا‌های نهایی ومصرفی شکل هوشمند به خود گرفته است.

وی بیان کرد: تغییرات در یکی دو ماه اخیر علاوه بر تغییرات مدیریتی، تغییرات ساختاری را هم شامل می‌شود.

بیک زاده تصریح کرد: کارگروه‌هایی در ساختار تشکیل شده است و سیاست‌ها و تنظیم بازار از تولید تا توزیع شکل جدیدی به خود گرفته است. برنامه ریزی تولید، تنظیم تا نظارت در واقع زنجیره کامل در برنامه جدید تحت پوشش است.

بازار

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اصلاح نظام قیمت گذاری و کنترل‌های پیشینی و پسینی در برنامه جدید دنبال می‌شود.

وی افزود: سعی می‌شود قیمت‌ها با توجه به اهمیت کالا‌ها بر اساس کمترین دخالت تعیین شود.

صدیف بیک‌زاده گفت: دستورالعمل جدید با مطالعات میدانی انجام شده است و سعی می‌شود به صورت سیستمی کنترل و نظارت شود.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت افزود: تمام تولید کنندگان و اصناف با سیستم هوشمند در دسترس هستند و هر گونه افزایش قیمت رصد می‌شود.

وی بیان کرد: حلقه اول یعنی تولید تا حلقه آخر یعنی توزیع به صورت هوشمند تحت نظارت بازرس‌ها هستند.

بیک زاده ادامه داد: بحث خود تنظیمی و نظارت مردمی هم در این سامانه دیده شده است.

قاسم نوده‌فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران دیگر میهمان این برنامه گفت: اصناف در تصمیم سازی و تصمیم گیری دخالتی ندارد، اما بعد از ابلاغ ما اجرا می‌کنیم.

وی با بیان اینکه کمبود کالا در بازار نداریم، اما گرانی و گرانفروشی در بازار داریم، افزود: ما در گرانی دخالتی نداریم، اما با گرانفروشی برخورد می‌کنیم.

قاسم نوده‌فراهانی گفت: به واحد‌های صنفی و بازرسان قیمت‌های تعینی ابلاغ می‌شود و ما بر اساس این برنامه ابلاغی عمل می‌کنیم.

رئیس اتاق اصناف تهران افزود: برخی دستگاه‌ها و ارگان‌ها درباره واحد‌های صنفی بدون پروانه با ما همکاری نمی‌کنند.

فراهانی گفت: سیستم هوشمند رصد و نظارت هنوز کامل نشده و لازمه خوب اجرایی شدن این سیستم آموزش است.

وی افزود: این سیستم در برخی کالا‌ها انجام می‌شود و در برخی کالا‌ها انجام نمی‌شود. این سامانه باید به صورت یکپارچه در تمام استان‌ها ابلاغ شود.

محمدعلی اسفنانی معاون سازمان تعزیرات حکومتی هم در این برنامه گفت: تصمیم نظارت هوشمند در یک مجموعه یکپارچه اگر اجرایی شود خیلی از مشکلات حل خواهد شد، اما این پیچیده و زمانبر است.

محمدعلی اسفنانی افزود: برخی از واحد‌های صنفی در این سامانه نیستند و کنترل آن‌ها در این سامانه مشکل خواهد شد از طرفی هیچ الزامی نداریم که واحد صنفی کالایی را عرضه کند.

معاون سازمان تعزیرات حکومتی گفت: برخی کالا‌ها قیمت می‌خورند و ما مشکلی نداریم اگر بالاتر از آن فروخته شود نوعی گرانفروشی است؛ مشکل در کالا‌هایی است که قیمت نمی‌خورند، مثل میوه ها.

وی افزود: مشکل دیگر سامانه یکپارچه، کالا‌های خدماتی است، این خدمات مرجع قیمت گذاری یکسانی ندارند و نظارت بر این‌ها مشکل خواهد بود.