یکی از پرطرفدارترین پیام رسان ها اینستاگرام است. اینستاگرام برای کاربران محدودیت ایجاد می کند. جوانان و نوجوان وقت زیادی را در اینستاگرام می گذرانند.


گزارشی تازه نشان می‌دهد که اینستاگرام نگران از دست دادن کاربران نوجوان خود بوده و به همین خاطر بودجه سنگینی درنظر گرفته تا این شبکه اجتماعی را برای نوجوانان تبلیغ کند.

نیویورک تایمز اخیرا با استناد به چند مدرک درون سازمانی و اظهارات چند منبع ناشناس گزارشی منتشر کرده که از نگرانی اینستاگرام در خصوص از دست دادن کاربران نوجوان این شبکه اجتماعی خبر می‌دهد. این شرکت اکتبر پارسال در یادداشتی که مربوط به استراتژی بازاریابی اینستاگرام در سال جاری است، نوشته بود: «اگر پایگاه کاربران نوجوان خود در آمریکا را از دست بدهیم، جریان درآمدها را از دست می‌دهیم.»

از آغاز سال ۲۰۱۸ تقریبا همه بودجه سالانه اینستاگرام در زمینه بازاریابی جهانی به گروه سنی نوجوانان اختصاص یافته بود. نیویورک تایمز می‌گوید بودجه تبلیغاتی امسال این شرکت ۳۹۰ میلیون دلار است. کارشناسان بازاریابی می‌گویند محدودسازی جامعه هدف تبلیغات به این گروه سنی خاص بسیار عجیب است. ولی با توجه به فشار رقابتی که از سوی تیک تاک و اسنپ‌چت به اینستاگرام وارد شده، این تصمیم شاید آن‌قدرها غافل‌گیرکننده نباشد.

سخنگوی فیسبوک در واکنش به گزارش جدید نیویورک تایمز گفت: «اگرچه این مسئله صحت ندارد که ما تمام بودجه بازاریابی خود را صرف نوجوانان می‌کنیم، ولی بارها گفته‌ایم که نوجوانان یکی از مهم‌ترین جوامع هدف ما هستند چون آن‌ها به سرعت ترندها را شناسایی کرده و با آن‌ها همراه می‌شوند. بنابراین نباید عجیب باشد که آن‌ها بخشی از استراتژی بازاریابی ما هستند.»

به دنبال افشاگری‌های «فرانسیس هاوگن»، فیسبوک و اینستاگرام حالا از بابت رویکرد خود در قبال جوانان تحت فشار بیشتری قرار گرفته‌اند. هاوگن گفته بود اینستاگرام با انجام تحقیقات متوجه شده که این شبکه اجتماعی برای گروه بزرگی از کاربرانش مضر است، اما در این باره کاری نمی‌کند. او چندی پیش علیه فیسبوک در کنگره آمریکا شهادت داد و قرار است به‌زودی به اروپا برود.

فیسبوک در پاسخ به ادعاهای هاوگن گفته بود از تحقیقات اینستاگرام اشتباه برداشت شده و این شبکه اجتماعی به گفته خود نوجوانان در لحظات سخت به کمک آن‌ها می‌آید.