تخم‌ مرغ برای سلامتی مفید است. تخم‌ مرغ برای پوست و مو هم مفید است. از تخم‌ مرغ استفاده های بسیاری می شود.


اگر یک تخم‌مرغ را بشکنید، دو قسمت مجزای زرده و سفیده را می‌بینید که زرده حاوی چربی و کلسترول و سفیده حاوی پروتئین است. سفیده تخم‌مرغ از معدود مواد غذایی است که پروتئین کامل دارد و حاوی تمام آمینو اسید‌های ضروری برای بدن است.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ بدن ما برای ساخت و ترمیم عضلات، پوست و مو به پروتئین نیاز ضروری دارد.

 

نقش مؤثر پروتئین در سلامتی مو

هر تار مو از سه‌لایه تشکیل می‌شود:

• مدولا (Medulla): این لایه داخلی و نرم ساقه مو است که فقط در مو‌های بلند و ضخیم دیده می‌شود.

• پوسته (    Cortex): لایه میانی مو که استحکام، رنگ و جنس مو را مشخص می‌کند.

 

• کوتیکول (Cuticle): لایه بیرونی نازک و بی‌رنگ ساقه مو است که از پوسته محافظت می‌کند.

 

ماده اصلی تشکیل‌دهندة مو‌ها کراتین است، کراتین نوعی پروتئین رشته‌ای است که ساختار اصلی ناخن‌ها را نیز تشکیل می‌دهد. داشتن یک رژیم غذایی با پروتئین بالا می‌تواند به شما در داشتن مو‌هایی سالم‌تر و بدنی قوی‌تر کمک کند.

تخم مرغ

مزایای مصرف سفیده تخم‌مرغ:

•     تقویت پوسته مو که از موخوره و ریش‌ریش شدن مو جلوگیری می‌کند.

•     تقویت کوتیکول که سبب درخشش و لطافت مو‌ها می‌شود.

مصرف کافی پروتئین برای سلامت مو بسیار حائز اهمیت است. تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که به میزان کافی پروتئین مصرف نمی‌کنند، ممکن است دچار ریزش و شکنندگی مو شوند. درمان‌های شیمیایی، ابزار‌های حرارتی براشینگ مو و اکسیداسیون محیط نیز موجب ازبین‌رفتن پروتئین مو می‌شوند.

نحوه استفاده از سفیده تخم‌مرغ برای مو

همان‌طور که گفته شد مصرف پروتئین در رژیم غذایی تأثیر بسزایی در سلامت پوست و مو دارد. شما می‌توانید در کنار مصرف سفیده، از آن در ماسک مو‌های خانگی‌تان استفاده کنید تا بتوانید سلامت مو‌هایتان را بازیابی و از ریزش آن جلوگیری کنید.

 برخی از محققین معتقدند که استفاده از سفیده تخم‌مرغ در ماسک مو می‌تواند فواید زیادی مانند ازبین‌بردن چربی مو و درمان شوره سر داشته باشد؛ بنابراین شما می‌توانید از آن به‌تنهایی و یا ترکیب آن با مواد مغذی دیگر مانند روغن نارگیل بر روی سرتان استفاده کنید.

طرز تهیه ماسک سفیده تخم‌مرغ

1) تخم‌مرغ را در ظرفی بشکنید و سفیده را از زرده جدا کنید.

2)2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل به سفیده اضافه کنید.

3) سفیده و روغن را با هم مخلوط کنید.

4) مخلوط تخم‌مرغ و روغن را روی مو‌های مرطوب بمالید.

5) مخلوط را با نوک انگشتان به ریشة مو بمالید و به‌آرامی ماساژ دهید.

6) مو‌هایتان را با شانة دندانه درشت شانه کنید و مطمئن شوید که تمام تار موهایتان به مخلوط آغشته شده است.

7) اجازه دهید مخلوط به مدت 20 دقیقه روی سرتان بماند.

8) با آب سرد و شامپو مو‌هایتان را بشویید.

9) به‌آرامی مو‌هایتان را خشک کنید.

تاکنون منبع معتبری تأثیر استفاده سفیده به‌تنهایی بر مو را تصدیق نکرده است ولی خیلی‌ها معتقدند که سفیده به‌تنهایی می‌تواند مو را تقویت کند. البته که بسته به جنس مو می‌توان از ترکیب سفیده با موادی مانند روغن کرچک، آب‌لیمو، ماست، عسل و ... ماسک متناسب با مو‌هایتان را تهیه کنید و به درمان و یا تقویت مو‌هایتان کمک کنید.

عوارض احتمالی استفاده از سفیده تخم‌مرغ

استفاده از سفیده به‌عنوان منبع غنی پروتئین عوارض کمی دارد. بااین‌حال، سفیده باید قبل از خوردن، پخته شود تا از مسمومیت غذایی احتمالی باکتری سالمونلا جلوگیری شود. اگر به تخم‌مرغ حساسیت دارید، نباید آن را روی هر قسمت از بدن، از جمله مو‌های خود استفاده کنید. برای سایر موادی که برای ماسک‌های مو پیشنهاد می‌شوند نیز همین‌طور است.

خلاصه

سفیده تخم‌مرغ، پروتئین غذایی لازم برای ساخت، ترمیم و نگهداری عضلات بدن - از جمله مو‌ها - را فراهم می‌کند. به گفته بسیاری سفیده ماسکی ارزان با کارایی بالا برای سلامت مو‌هایتان است.

 در حال حاضر چندین منبع بر صحت فواید استفاده از سفیده بر مو تاکید دارند ولی برای اثربخشی بیشتر لازم است تحقیقات معتبرتری صورت گیرد. قبل از امتحان این درمان خانگی، از پزشک خود در مورد روش‌های درمان جایگزین برای ریزش مو، شکنندگی و خشکی پوست سر سؤال کنید.

 اگرعلایم مشکوکی پس از استفاده از ماسک موی سفید تخم‌مرغ را مشاهده کردید، بلافاصله استفادة آن را متوقف کنید.