کرونا عوارض بسیار دارد. برخی عوارض کرونا تا مدتها وجود دارد. عوارض پس از بهبودی کرونا آزاردهنده است. 


برای اطلاع از راههای درمان عوارض پس از کرونا این مطلب را ذخیره کنید تا در صورت نیاز خود را درمان کنید.

 

 شما با عضویت در سیستم پوش نوتیفیکیشن سایت ما می‌توانید از تکمیل شدن این مطلب و سایر مطالب مشابه مطلع شوید. 

 

راهنمای مطلب بدترین عارضه پس از کرونا 

 

چاقی بدترین عارضه کرونا

وقتی بسیاری از مردم در مورد  کرونا صحبت می‌کنند، به افزایش وزن در دوران قرنطینه و روز‌های شیوع بیماری اشاره می‌کنند. اما آیا مردم واقعاً وزن اضافه کرده اند؟این سوال، محققان دانشگاه را به خود مشغول کرد و  بنابراین آن‌ها داده‌های بیماران را از پرونده‌های الکترونیکی سلامت بررسی کردند. به طور خاص، آن‌ها ۱۵ میلیون تغییر وزن بیماران را در سال قبل از شروع همه گیری و سپس تغییر وزن را به مدت یک سال در طول دوره همه گیری کرونا بررسی کردند. همانطور که پیداست، ۳۹ نفر  از بیماران در طول همه گیری کرونا وزن اضافه کردند.

 

کرونا

 

در سال اول همه گیری، استرس زیادی وجود داشت و استرس با افزایش کورتیزول همراه است. افزایش کورتیزول با افزایش مصرف غذا‌های پرکالری همراه است و این یعنی غذا‌هایی که دارای نمک، چربی یا هر دو هستند.همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بدن ما هنگام استرس غذا را کندتر متابولیزه می‌کند. علاوه بر این، استرس و سطح بالای کورتیزول با افزایش چربی شکمی مرتبط است، که افراد را در معرض بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ قرار می‌دهد. برای افزودن به فهرست اثرات ناسالم استرس بر بدن، سطح بالای کورتیزول می‌تواند توده عضلانی بدون چربی را کاهش دهد و این به نوبه خود بر میزان متابولیسم شما تأثیر می‌گذارد. هرچه توده عضلانی بدون چربی کمتری داشته باشید، میزان متابولیسم شما کاهش می‌یابد و کالری کمتری در زمان استراحت می‌سوزانید.

 

 

همه این‌ها مجموعه‌ای برای افزایش وزن و سلامت ضعیف با افزایش استرس است. همه در دوران قرنطینه و شیوع کرونا، وزن اضافه نمی‌کنند، برخی افراد با نخوردن غذا به استرس پاسخ می‌دهند. این افراد نشانه‌های گرسنگی خود را نادیده می‌گیرند و بنابراین برخی در زمان استرس وزن خود را کاهش می‌دهند. همانطور که پیداست، تجزیه و تحلیل پرونده الکترونیکی سلامت نشان داد که ۳۵ درصد از بیماران در طول سال اول همه گیری وزن کم کردند.

 

کرونا

 

افراد کمی از کاهش وزن شکایت داشتند، بنابراین ما کمتر در مورد آن شنیدیم. دلایل این امر به احتمال زیاد چند وجهی است. ممکن است افراد بیشتر نشسته و کمتر حرکت کنند؛ بنابراین، آن‌ها توده عضلانی خود را از دست دادند و چربی گرفتند (وزن چربی کمتر از ماهیچه است).

تحقیقات نشان می‌دهد که آشپزی برای خودتان و نرفتن به رستوران ممکن است به کاهش وزن شما کمک کند. یک مطالعه در دانشگاه مینه سوتا عادات غذایی و سلامت ۳۰۳۱ نفر را به مدت ۱۵ سال پیگیری کرد: کسانی که دو یا چند بار در هفته فست فود می‌خوردند ۱۰ کیلوگرم بیشتر از کسانی که به ندرت با این روش غذا می‌خوردند.

 

 

اگر در دوران قرنطینه وزن خود را افزایش داده اید، این فرصت را دارید که عادات خود را تغییر دهید و برای پیروی از شش رکن پزشکی شیوه زندگی (ورزش، تغذیه سالم، خواب سالم، ارتباطات اجتماعی، تاب آوری در برابر استرس و اجتناب از مصرف مواد خطرناک) تلاش کنید.

 

 

گیاهان بیشتری بخورید. سبزیجات دارای مواد مغذی گیاهی هستند که به مبارزه با بیماری‌ها کمک می‌کند و فیبر‌هایی که به تغذیه میکروبیوم در روده شما کمک می‌کند، که به نوبه خود به تنظیم متابولیسم و ​​سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند.کمتر بنشینید. اطمینان حاصل کنید که هر ساعت از صندلی خود بلند شده و به اطراف حرکت کنید. اگر مبتلا به دیابت یا پیش دیابت هستید، هر نیم ساعت راه بروید.

 

کرونا

 

آسیب اندام های بدن ناشی از کرونا

اگرچه کووید-19بیماری ای است که در درجه اول ریه ها را تحت تأثیر قرار می دهد، اما می تواند به اندام های دیگر نیز آسیب برساند. آسیب به اندام ها ممکن است خطر مشکلات سلامتی طولانی مدت را افزایش دهد. اندام هایی که ممکن است تحت تأثیرقرار گیرند عبارتند از:

 

 

قلب: آزمایشات تصویربرداری که ماه ها پس از بهبودی از کووید-19انجام شده، آسیب دائمی به عضله قلب را نشان داده است، حتی در افرادی که فقط علائم خفیف کووید-19را تجربه کرده اند، ممکن است خطر نارسایی قلبی یا سایر عوارض قلبی در آینده افزایش  یابد.

ریه ها: نوع پنومونی (التهاب ریه) که اغلب با کووید-19 همراه است می تواند باعث آسیب طولانی مدت به کیسه های هوایی ریز (آلوئول) در ریه ها شود. آسیب بافتی ایجاد شده می تواند منجر به مشکلات تنفسی طولانی مدت شود.

مغز: حتی در جوانان، کووید-19 می تواند باعث سکته های مغزی، تشنج و سندرم گلین باره (فلج موقتی) شود، کووید-19 همچنین ممکن است خطر ابتلا به بیماری پارکینسون و بیماری آلزایمر را افزایش دهد.

 

 

لخته شدن خون و مشکلات رگ های خونی: کووید-19 می تواند احتمال لخته شدن سلول های خونی را بیشتر نماید و باعث حمله قلبی و مغزی شود، اما اعتقاد بر این است که بیشتر آسیب قلبی ناشی از کووید-19 از لخته های بسیار کوچکی ناشی می شود که رگ های خونی کوچک (مویرگ ها) را در عضله قلب مسدود می کند. سایر قسمت های بدن که تحت تأثیر لخته های خون قرار می گیرند، شامل ریه ها، پاها، کبد و کلیه ها هستند. کووید-19 همچنین می تواند رگهای خونی را ضعیف کرده و باعث نشت آنها شود که مشکلات احتمالی طولانی مدت کبد و کلیه را به همراه دارد.

کرونا

مشکلات در خلق و خوی و خستگی: افرادی که علائم شدید کووید-19 دارند اغلب مجبور می شوند در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان تحت درمان مکانیکی مانند دستگاه های تهویه برای تنفس قرار بگیرند. زنده ماندن و نجات یافتن از این تجربه باعث می شود فرد بعداً دچار سندرم استرس پس از سانحه، افسردگی و اضطراب شود. از آنجا که پیش بینی نتایج طولانی مدت ناشی از ویروس جدید کووید-19 دشوار است، دانشمندان اقدام به بررسی اثرات طولانی مدت در ویروس های مرتبط مانند ویروس عامل سندرم حاد تنفسی حاد (سارس) کردند.

 

 

بسیاری از افرادی که از سارس بهبود یافته اند به سندرم خستگی مزمن مبتلا شده اند که یک اختلال پیچیده است و با فعالیت بدنی یا ذهنی بدتر می شود، همچنین با استراحت بهبود نمی یابد. همین امر ممکن است در مورد افرادی که کووید-19 داشته اند نیز صادق باشد. با این حال بسیاری از تأثیرات طولانی مدت کووید-19 و اهمیت آنها هنوز ناشناخته است. مرکز کنترل بیماری های واگیردار امریکا تحقیقات خود را در این زمینه ادامه داده و با ظهور داده های جدید، نحوه مراقبت های بالینی کووید-19 و همچنین پاسخ بهداشت عمومی به این بیماری را  به روزرسانی می کند.

 

 

علائم طولانی‌مدت کرونا 

قبل از پرداختن به موضوع عوارض کرونا لازم است بدانید برخی از علائم کرونا می‌توانند حتی بعد از بهبودی و منفی شدن تست کرونا نیز ادامه پیدا کنند و موجب احساس ناراحتی در افراد شوند. افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن، بیشتر دچار علائم طولانی‌مدت کووید- 19 می‌شوند اما حتی افراد جوان و سالم نیز ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها بعد از بهبود بیماری، احساس ناخوشی داشته باشند. علائم متداول کرونا که با گذشت زمان ادامه می‌یابند عبارت‌اند از:

خستگی

تنگی نفس

سرفه کردن

درد در مفاصل

درد در قفسه سینه

کرونا

سایر علائم و نشانه‌های طولانی‌مدت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درد عضلانی یا سردرد

ضربان قلب سریع یا تند

از دست دادن حس بویایی یا چشایی

مشکلات حافظه، تمرکز یا خواب

عوارض پوستی کرونا مثل بثورات یا ریزش مو

 

 

درصورتی‌که چنین علائمی را تجربه می‌کنید می‌توانید با مشاوره پزشکی تلفنی، از روش‌هایی که باعث می‌شوند علائمتان کاهش پیدا کند آگاه شوید. تماس با مرکز مشاوره تلفنی شبانه‌روزی کلبه سلامتی می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

 

عوارض کرونا در کودکان چیست ؟

اگرچه بسیاری از کودکان، علائم خفیف بیماری کووید-19 را تجربه می‌کنند اما برخی کودکان درنتیجه ابتلا به این بیماری، دچار سندرم التهابی چندسیستمی می‌شوند. این سندرم، بسیار جدی است و برخی از اندام و بافت‌های بدن مانند قلب، ریه‌ها، رگ‌های خونی، کلیه‌ها، سیستم گوارشی، مغز، پوست یا چشم‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و آن‌ها را دچار التهاب می‌کند. نشانه‌های این سندرم بستگی به این موضوع دارد که کدام‌یک از قسمت‌های بدن را تحت تاثیر قرار داده است.

 

 

علائم این سندرم عبارت‌اند از:

تبی که 24 ساعت یا بیشتر طول می‌کشد

استفراغ

اسهال

معده درد

بثورات پوستی

احساس خستگی غیرمعمول

ضربان قلب سریع

تنفس سریع و پی‌درپی

قرمزی چشم‌ها

قرمزی یا تورم لب و زبان

قرمزی یا تورم دست‌ها یا پاها

سردرد و سرگیجه

بزرگ شدن غدد لنفاوی

اگر سندرم التهابی چندسیستمی درمان نشود می‌تواند آسیب‌های پایداری به بدن کودکان وارد کند و حتی منجر به مرگ شود.

 

عوارض کرونا در بارداری را بشناسید

اگرچه خطر کلی کووید-19 در زنان باردار کم است اما بارداری می‌تواند احتمال ابتلا به نوع شدیدتر این بیماری و حتی مرگ را افزایش دهد. زنان باردار مبتلا به کووید-19 به‌احتمال‌زیاد دچار عوارض تنفسی می‌شوند و نیاز به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه دارند. همچنین، تحقیقات نشان داده است که ابتلای زنان باردار به کرونا باعث افزایش احتمال زایمان زودرس و سزارین می‌شود. همچنین، احتمال دارد که نوزاد آن‌ها بعد از تولد، در بخش نوزادان بستری شود.

کرونا

درنهایت، همانطور که مطرح شد عوارض بیماری کرونا می‌تواند به صورت علائم طولانی‌مدت مشاهده شود یا اندام مختلف بدن ازجمله قلب، ریه ‌ها و مغز را تحت تاثیر قرار دهد. این بیماری همچنین احتمال لخته شدن خون و مشکلات خلقی را نیز افزایش می‌دهد. مهم‌ترین عارضه از عوارض کرونا در کودکان نیز سندرم التهابی چندسیستمی است که می‌تواند منجر به پیامدهایی بسیار جدی برای آن‌ها شود.

 

 

 

عوارض بعد از کرونا تا چه زمانی ادامه دارد ؟

یک سوم بهبودیافتگان حتی یک سال بعد از بهبودی درگیر تنگی نفس هستند.

کرونا

مطالعه‌ای علمی در چین که نتیجه آن در نشریه تخصصی و معتبر "لنست" منتشر شده، بیانگر آسیب‌های طولانی‌مدت نزد بهبودیافتگان کروناست. پژوهشگران چینی بر همین اساس، خواهان بررسی بیشتر وضعیت مداوا شدگان و توجه به نمود‌های مختلف این عوارض شده‌اند.

 

این مطلب در حال تکمیل است. می‌توانید آن را ذخیره کنید تا از تغییرات آن مطلع شوید.