به گزارش پارس ، به نقل ازمهر، دکتر محمدحسن طریقت منفرد وزیر بهداشت نسبت به وضعیت پدیده زیرمیزی در بازار سلامت اظهارنگرانی کرده اما معتقد است که نمی توان فقط با کارهای نظارتی و… به این مشکل خاتمه داد. بلکه این مردم هستند که باید به عنوان ناظر وزارت بهداشت، بروز چنین تخلفاتی را گزارش دهند.

بیان این جمله از قول مقام ارشد وزارتخانه ای که متولی سلامت جامعه است، حکایت از این واقعیت دارد که تنها راه مقابله با پدیده زیرمیزی در همکاری مردم با متولیان امر سلامت است. زیرا، به صرف اینکه بخواهیم بازرسی از مراکز درمانی و نظارت بر عملکرد جامعه پزشکی را در دستور کار قرار دهیم، اولا با توجه به محدود بودن نیروی انسانی، کاری تقریبا غیرممکن است. ثانیا، اینکه با روشهای تهدیدآمیز و تنبیهی، نمی توان نتیجه لازم را از اجرای یک برنامه کسب کرد. بنابراین، تنها راه مقابله با این پدیده زشت، همکاری و تعامل مردم و بیماران با مسئولان وزارت بهداشت است.

در واقع، عملیات پلیسی و تنبیهی در برخورد با پزشکان متخلف، به هیچ وجه راهکار معقول و منطقی نیست که بتوان نتیجه لازم را از آن کسب کرد. زیرا، در دوران وزرای قبلی بهداشت، بارها شنیده بودیم که همواره قصد برخورد با این قبیل پزشکان متخلف را دارند و حتی تا مرحله اخراج آنها هم پیش رفته اند، اما هیچ وقت خروجی این قبیل ادعاها را ندیده ایم. بنابراین، باید توصیه دکتر طریقت را مورد توجه قرار داد و به گونه ای رفتار کرد که بتوان کم کم زمینه های بروز این تخلف را در بازار سلامت کشور از بین برد.

شماره تماس ۱۴۹۰ به عنوان پل ارتباطی مردم و مدیران وزارت بهداشت، راهکاری است که وزیر بهداشت بر آن تاکید دارد و می گوید: ما این خط ارتباطی را برقرار کرده ایم که مردم از این طریق، تخلفات پزشکان را گزارش دهند و اصلا نگران نباشند که با مشکل مواجه شوند.

تاثیر تعرفه ها بر روند کاهش زیرمیزی

دکتر سیدحسن امامی رضوی معاون درمان وزارت بهداشت، معتقد است که تعرفه های درمانی سال ۹۲ نمی تواند جلوی زیرمیزی پزشکان را بگیرد.

این در حالی است که میزان افزایش تعرفه های خدمات درمانی برای بخش دولتی در سال جاری، ۱۸ درصد و برای بخش خصوصی هم ۲۹ درصد تعیین شده است. اما امامی رضوی می گوید که جلوگیری از شیوع پدیده زیر میزی با اعلام تعرفه ها ارتباط مستقیمی ندارد و آنچه این پدیده را سروسامان می دهد ارتقاء خدمات درمانی در بخش دولتی است. همچنین باید با اجرای مکانیزم بازدارنده در بخش خصوصی جلوی این پدیده غیراخلاقی گرفته شود.

ریشه در ضعف اخلاقی پزشکان

در همین حال سید نظام الدین طباطبایی رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی تهران می گوید که زیرمیزی پزشکان ریشه در ضعف اخلاق پزشکی دارد و باید در این حوزه کارهای بیشتری صورت گیرد.

به گفته وی، بسیاری از مشکلات موجود در حوزه سلامت می تواند از طریق اخلاق حرفه ای پزشکی حل شود.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی تهران معتقد است که برای جلوگیری از بروز پدیده زیرمیزی، باید اخلاق پزشکی مبتنی بر مبانی اسلام را گسترش دهیم.

علت بروز زیرمیزی

احمد آریایی نژاد یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تأکید بر لزوم حل مشکلی با عنوان اخذ مبلغی به عنوان زیرمیزی توسط برخی از پزشکان، می گوید: اخذ زیرمیزی توسط پزشکان، تخلف بوده و باید با این دسته از پزشکان به صورت جدی برخورد شود.

به گفته وی، روال معمول بر این است که افراد و یا گروهها در قبال ارائه خدمات مبالغی را دریافت می کنند که البته در این میان برخی با روشهای نادرست و بیش از آن چه که باید، مبالغی را دریافت کرده و در این میان برای خود توجیه تراشی نیز می کنند.

آریایی نژاد در خصوص علت بروز پدیده ای به نام زیرمیزی در بازار سلامت، می گوید: این دسته از پزشکان معتقد هستند که مزد کافی از بیمه دریافت نمی کنند و یا اینکه این مزد به موقع به آنها پرداخت نمی شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، عدم نظارت درست از سوی دستگاههای ناظر را مورد توجه قرار می دهد و می افزاید: این در هم ریختگی و بی نظمی باعث می شود که مردم متضرر شده و هزینه از جیب آنها صرف شود. اینکه یک خدمت پزشکی چه قدر می ارزد باید به درستی تعریف شود. البته هنوز این دغدغه در مورد مقابله با اخذ زیرمیزی توسط پزشکان وجود ندارد در صورتی که باید در این زمینه با برنامه ریزی و طراحی درست وارد عمل شد.