تله کابین‌ هیجان بر انگیز است. در تهران تله کابین‌ توچال بسیار طرفدار دارد. برخی از تله کابین‌ می ترسند. 


تله کابین و تله‌سی‌یژ‌ها را می‌توان از هیجان‌انگیزترین تفریحاتی حساب کرد که با سلیقه هر گردشگری در هر سن و سالی سازگار است. مخصوصا اگر مسیرهای کابلی آن بر فراز جاذبه‌ و چشم انداز‌های طبیعی شهرها واقع شده باشد. پیش‌تر در لست سکند به معرفی برترین تله کابین‌های جهان پرداخته بودیم، اما این بار قرار است نگاهی بر برخی از محبوب‌ترین و مشهور‌ترین تله کابین‌های ایران داشته باشیم که برای بسیاری از گردشگران تداعی‌گر خاطرات خوش هستند.همچنین توجه داشته باشید که قیمت‌های مذکور در تاریخ 31 مرداد 1400 گردآوری شده‌اند.

تله کابین رامسر، مازندران

مجتمع رفاهی تفریحی شهر سبز رامسر که بیشتر با نام دیگر خود یعنی تله کابین رامسر شناخته می‌شود یک مجموعه تفریحی در 5 کیلومتری غرب رامسر است که سال 1387 راه اندازی شد. ضمن تفریحات مختلفی که بازدید کنندگان در مجموعه شهر سبز رامسر می‌توانند داشته باشند توصیه شده‌‌ترین آن‌ها تله کابین 2 کیلومتری است که منظره بسیار زیبایی از  چشم انداز‌های طبیعی شمال در اختیار گردشگران می‌گذارد. هزینه بلیط رفت و برگشت تله کابین رامسر برای هر شخص 85000 تومان است.

مشرق نیوز - رامسر.jpg عکس از  خبرگزاری مشرق

تله کابین عینالی، تبریز

در میان جاذبه‌ طبیعی‌ تبریز امکان ندارد نام عینالی به چشم نخورد. عینالی یا عون بن علی نام کوتاه‌ترین کوه و قله در رشته کوه سرخاب است که  حدود 1800 متر ارتفاع دارد. تله کابین عینالی دارای سه فاز است که در حال حاضر تنها فاز نخست آن که تا کوه عینالی حرکت می‌کند در دسترس گردشگران است. تله کابین عینالی به دلیل شیب زیاد و مسافت طولانی از شهرت بالایی برخورددار است، ضمن اینکه با اتمام پروژه و تکمیل فارهای دوم و سوم این جاذبه به عنوان طولانی‌ترین تله کابین ایران شناخته خواهد شد.

تصویر از تبریز توریست.jpg عکس از تبریز توریست

تله کابین نمک آبرود، مازندران

نمک آبرود نام یک دهکده توریستی در مازندران است که به واسطه جنگل‌های متراکم، امکانات تفریحی متنوع از جمله تله کابین‌هایش محبوبیت زیادی در ایران دارد. حتی می‌توان گفت در تمامی تله‌ کابین‌های واقع شده در شمال ایران هیچ کدام به اندازه نمک آبرود شهرت ندارند. تله کابین‌های نمک آبرود شامل دو خط متفاوت هستند که هر کدوم از لحاظ زمان، ارتفاع، مسافت، ظرفیت کابین و هزینه متفاوتند.  

خبرگزاری مهر.jpg عکس از خبرگزاری مهر 

تله کابین توچال، تهران

توچال یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین مجموعه‌های ورزشی در تهران و ایران است که ساخت تله کابین آن در سال 1353 توسط دو شرکت فرانسوی و اتریشی آغاز شد. در تله کابین توچال گردشگران با 7 ایستگاه مواجه هستند که مسافت آن به 7.5 کیلومتر می‌رسد. هزینه بلیط تله کابین توچال بسته به مسافت و تعداد ایستگاه‌ها متغییر است اما با در نظر گرفتن مسیر رفت و برگشت از ایستگاه 1 تا 7 هزینه آن نفری 95000 تومان است.

توچال.jpg عکس از tochal

تله سی‌یژ دربند، تهران

به غیر از توچال ساکنین تهران می‌توانند به تله سی‌یژ دربند نیز بروند که شاید از نظر ارتفاع و طول مسیر به جذابیت توچال نباشد اما به دلیل استفاده از نیمکت‌های فلزی روباز (تله سی‌یژ) هیجان مختص به خود را دارد. مسیر تله سیژ دربند حدود 10 دقیقه طول میکشد که مسیر آن از میدان دربند آغاز شده و تا ارتفاعات کوه ادامه می‌یابد. در حال حاظر بلیط رفت و برگشت این تله سی‌یژ نفری 49000 تومان و بلیط تک مسیر (تنها برای مسیر برگشت) 33000 تومان است.

teledarband.jpg عکس از تله دربند 

تله کابین حیران، گیلان – اردبیل

در 35 کیلومتری جاده آستارا به شهر نمینِ اردبیل، یکی از خوش ‌منظره‌ترین و بزرگ‌ترین مسیرهای کابلی شمال غربی ایران دیده می‌شود. تله کابین حیران در سال 1390 ساخته شده  و یکی از نکات قابل توجه آن استفاده از تجهیزات اتریشی – سوئیسی در این تله کابین است. در این تله کابین 33 کابین وجود دارد که 30 تا از آن‌ معمولی و 6 تا از آن‌ها به صورت vip طراحی شده است.

خبرگزاززی مهرحیران.jpg عکس از خبرگزاری مهر 

تله کابین احرار، لاهیجان

تله کابین احرار یا لاهیجان نخستین تله کابین افتتاح شده در لاهیجان محسوب می‌شود که ظرفیت جایجایی ده هزار نفر در روز را دارد. در این تله کابین مدرن گردشگران می‌توانند از مناظر فوق‌ العاده شیطان کوه و کوه فلاح، مزارع چای و جنگل‌های اطراف دیدن کنند. همانند حیران، تله کابین احرار نیز از تجهیزات اتریشی - سوئیسی دوپل مایر استفاده می‌شود و این تله کابین از کیفیت و ایمنی بالایی برخوردار است. همچنین قیمت بلیط تله کابین احرار برای کودکان زیر 2 سال رایگان، کودکان 2 تا 7 سال 25000 تومان و برای افراد 7 سال به بالا 50000 تومان است.

احرار - خبرگزاری برنا.jpg عکس از خبرگزاری برنا

تله کابین گنجنامه، همدان

در دامنه شمالی کوه‌های الوند دشتِ میشان و روبه‌روی کتبیه‌های همدان دهکده فرهنگی، ورزشی و توریستی گنجنامه واقع شده است که به عنوان یک جاذبه تفریحی شناخته شده، سال‌هاست که جایگاه خود را در همدان پیدا کرده است. در این دهکده، گردشگران با امکانات تفریحی بسیار متعددی مواجه خواهد بود که یکی از آن‌ها تله کابین گنجنامه است که قیمت بلیط رفت و برگشت و تک سفره آن برای هر گردشگر به ترتیب معادل 40000 و 25000 تومان است.

ایسنا همدان.jpg عکس از خبرگزاری ایسنا 

تله کابین صفه، اصفهان

در مجموعه تفریحی کوه صفه، واقع در ضلع شرقی کوه صفه اصفهان بزرگ‌ترین تله کابین این استان واقع شده است. تله کابین صفه دارای 2 خط مختلف است که خط نخست و دوم این تله کابین به ترتیب مسیر 1850 و 700 متری را در بر می‌گیرد. البته به نقل از ایرنا، در خرداد ماه سال جاری این تله کابین به دلیل داشتن نقص در تجهیزات پلمپ شده است.

خبرگزاری برنا اصفهان.jpg عکس از خبرگزاری برنا