قرار است ۱۰ روز دیگر، یعنی در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود. انتخابات این دوره مهم‌ترین اتفاق سیاسی امسال و یکی از بااهمیت‌ترین انتخابات‌ها در تاریخ کشور می‌باشد. طی ماه‌های اخیر خصوصا بعد از آغاز سال جدید، که فضای سیاسی و انتخاباتی کشور سرد و بی‌روح بود حالا کم‌کم کارزار انتخاباتی دارد گرم می‌شود و هرچه که به روز انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم هیجان آن نیز افزایش پیدا می‌کند. روز ۲۵ اردیبهشت‌ماه ثبت‌نام نامزدهای انتخاباتی پایان یافت و پس از چند روز گمانه‌زنی درباره تأیید صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، سرانجام شورای نگهبان در روز سه‌شنبه ۴ خردادماه لیست نهایی نامزدهای تأییدشده را منتشر کرد. بر این اساس آقایان سعید جلیلی، محسن رضایی میرقائد، سید ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی­‌زاده هاشمی، محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی به‌عنوان نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری معرفی شدند.هرکدام از این چهره‌ها سوابق سیاسی و اجرایی متفاوتی دارند که در هر شماره روزنامه سابقه یک نفر از آن‌ها موردبررسی قرارگرفته و مرور می‌شود. در شماره‌های قبل به سوابق «سید ابراهیم رئیسی»، «محسن رضایی»، «سعید جلیلی»، «قاضی‌زاده هاشمی»، «علیرضا زاکانی» و «محسن مهرعلیزاده» پرداخته شده است. 
 عبدالناصر همتی
عبدالناصر همتی متولد سال ۱۳۳۶ در شهر کبودرآهنگ، استان همدان است. وی در سال ۱۳۵۷ مدرک کارشناسی اقتصاد خود را از دانشگاه تهران گرفت و سپس با رتبه یک کارشناسی ارشد اقتصاد وارد مقطع بالاتر شد. همتی در سال ۱۳۶۷ مدرک فوق‌لیسانس اخذ کرد. پس‌ازآن وی تحصیلات مقطع دکتری خود را در سال ۱۳۷۲ در دانشگاه تهران به پایان رساند. همتی فعالیت‌های سیاسی خود را از سال ۱۳۵۹ و در سازمان صداوسیما آغاز کرد. او به مدت ۹ سال یعنی تا سال ۱۳۶۸ به‌عنوان مدیرکل خبر فعالیت نمود و بعدازآن، از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ معاون سیاسی سازمان صداوسیما بود. وی همچنین در طول دوران جنگ تحمیلی مسئول تبلیغات جنگ را برعهده داشت. عبدالناصر همتی از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۵ طی سه دوره به‌عنوان رئیس‌کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و رئیس شورای عالی بیمه فعالیت کرد و در طراحی و اجرای سیاست‌های آزادسازی و خصوصی‌سازی در صنعت بیمه نقش مؤثری داشت به‌طوری‌که از وی به‌عنوان پدر بیمه‌های خصوصی یاد می‌شود. همچنین این اقتصاددان، از سال ۱۳۸۰ تاکنون به مدت ۶ دوره است که ریاست شورای عالی شرکت بیمه اتکایی آسیایی، مستقر در بانکوک پایتخت تایلند را بر عهده دارد. همتی از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲ به مدت هفت سال مدیرعامل بانک سینا بود و پس‌ازآن، در مهرماه سال ۱۳۹۲ به پیشنهاد علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی وقت و با تأیید مجمع عمومی بانک ملی ایران، مدیریت این بانک را برعهده گرفت.  در سال ۱۳۹۵ بود که همتی برای بار دوم به ریاست بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران منصوب شد. او پس از خاتمه فعالیت در بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، برای مدت کوتاهی سفیر تام‌الاختیار ایران در چین شد، تا این‌که در سوم مرداد سال ۱۳۹۷ به پیشنهاد مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی وقت و با حکم حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی ایران منصوب گردید. با شروع کارزار انتخابات ۱۴۰۰، همتی نیز وارد میدان رقابت شد و در تاریخ ۲۵ اردیبهشت‌ماه با حضور در ستاد انتخابات وزارت‌ کشور، برای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد. اما چند روز بعدازآن بود که همتی از دولت تدبیر و امید کنار گذاشته شد. در این خصوص هیئت‌وزیران اعلام کرد که با توجه به ورود عبدالناصر همتی به عرصه تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری که مانع از حضور کافی وی در بانک مرکزی می‌شود، با خاتمه مسئولیت وی در سمت ریاست کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موافقت شده است.
اما در خصوص عملکرد همتی در بانک مرکزی انتقادات بسیاری وجود دارد. نابسامانی بازار ارز و سکه یکی از انتقاداتی هست که به مدیریت همتی می‌شود؛ طی این دوره قیمت سکه به رکورد تاریخی ۱۶ میلیون تومان رسید و دلار نیز مرز ۳۰ هزار تومان را رد کرد. از دیگر انتقادات به وی، مسئله نقدینگی است جایی که بیش از ۵۴ درصد نقدینگی کل تاریخ ایران در دوران ریاست همتی بر بانک مرکزی خلق شده است! بر اساس اعلام برخی رسانه‌ها، استخراج آمارها از گزارشات رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد که از ۳۴۸۹ هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی کشور بیش از ۵۴ درصد آن معادل ۱۸۸۷ هزار میلیارد تومان در دوره ریاست همتی ایجاد شده است و این در حالی است که وی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های خود را در دولت احتمالی آینده کنترل نقدینگی اعلام کرده است! در سوی دیگر گزارشات رسمی نیز نشان می‌دهد علی‌رغم وعده همتی برای کنترل تورم و ثبات در قیمت‌ها، طی دوره حضور وی در ساختمان میرداماد، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه از ۱۳/۸ به ۴۹/۵ درصد رسیده و همچنین نرخ تورم مواد خوراکی هم از ۱۵/۱ درصد به ۶۳/۵ درصد رسیده و با افزایش بیش از ۴ برابری روبه‌رو شده است.
اما حالا عبدالناصر همتی در انتخابات ۱۴۰۰ حاضر شده است و در ارائه برنامه‌های خود اظهار داشته است: «جایگاه اقتصادی کشور و رفاه و آسایش زندگی مردم، همتراز با فداکاری، همت، شجاعت، تلاش و صبوری ملت نیست. امروز کشور در شرایطی است که هیچ امری مهم‌تر و بنیادی‌‌تر از بهبود وضعیت معیشتی و رفاهی مردم وجود ندارد. قدرت و آینده ایران درگرو اصلاح حکمرانی اقتصادی، تغییر مناسبات اقتصادی و ایجاد زمینه اشتغال مولد است. ایران امروز ما چاره‌ای جز اصلاحات اقتصادی ندارد. بحث‌های بی‌سرانجام سیاسی راه به‌جایی نمی‌برد. هر صحبت دیگر، در این شرایط جز بیراهه رفتن ثمری ندارد. گذران زمان به نفع ما نیست. آنچه شما مردم مطالبه می‌کنید، رشد، رفاه و آرامش اقتصادی است و این تنها در سایه بینش اقتصادی و بهره‌گیری از تجربه اجرایی و اتکای بی‌چون‌وچرا به دانسته‌های علم اقتصاد در کنار تعامل جدی بین‌المللی است. شما مردم انتظار بحق دارید که در رفاه زندگی کنید، امنیت شغلی و درآمد کافی داشته‌ و از آینده زندگی فرزندانتان اطمینان خاطر داشته باشید، این‌ها خواسته‌های زیادی نیستند. شما مردم در این بزنگاه تاریخی هستید. بزنگاهی که در آن باید تکیه‌بر تجربه علمی و اندوخته‌های دانش بشری برای افزایش درآمد، رشد اقتصادی، حمایت از رشد و توسعه بازارهای مالی به‌ویژه بازار سرمایه، ارتقای سرمایه اجتماعی و افزایش امید و اطمینان تنها اولویت‌ها برای دوره آینده کشور باشد.»