یک جامعه شناس می‌گوید: «هنگامی که جامعه دچار مشکل می‌گردد، سلبریتی نمی‌تواند سینه سپر کند و خود را در گروه نخست و ویژه بداند. به طورحتم فردی که چنین عکس‌العملی داشته باشد، تنها شهرت طلب‌ست و هیچ درکی از سلبریتی حقیقی ندارد.»

طی روزهای گذشته، مدیر کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی به وزارت بهداشت درباره نامه‌‌ای مبنی بر واکسیناسیون هنرمندان نوشت‌. نامه‌ای که بر خلاف اولویت علمی و اصولی موجود در دنیا، نوشته و در آن عنوان شد: «در واکسیناسیون کرونا ، به هنرمندان و برنامه‌سازان هنری همپای کادر درمان نگریسته و ترتیبی اتخاذ شود سهمیه لازم برای آنان در نظر گرفته شود»! همین تصیم دور از ذهن موجب شد تا برخی سلبریتیها به حمایت برخیزند و به رغم آنکه تمامی مردم مشغول فعالیت و کار روزانه هستند اما به موجب فعالیت خود در جامعه درخواست واکسن کنند. سیل حمایت سلبریتی‌ها همچون سیلی برای سایر اقشار که در اولویت واکسینه شدن هستند، تلقی و اعتراضات‌شان برانگیخته شد. اگرچه مدیرکل در صفحه شخصی‌اش بابت انتشار این نامه عذرخواهی کند، اما ماجراهای این نامه و تقابل مجازی موافقان و مخالفانش همچنان ادامه دارد.

حبیب قادری، پرستار بخش آی‌سی‌یو و کارشناس کنترل عفونت بیمارستان قائم (عج) مشهد می‌گوید: « می‌دانید، اگر این درخواست از طرف نهاد صنفی هنرمندان مثلاً خانه سینما ارائه شده‌بود، قابل‌قبول بود چون متولیان هر صنف به‌طور طبیعی، نگران سلامتی اعضای صنف خود و پیگیر منافع آنها هستند. اما آنچه برای ما ناراحت‌کننده است، این است که این درخواست از طرف یک نهاد تخصصی در حوزه پزشکی ارائه شده. هضم این مسئله برای ما سنگین است که سازمان نظام پزشکی درحالی‌که می‌داند بخش قابل‌توجهی از کادر درمان هنوز واکسن تزریق نکرده‌اند، اما نگران واکسیناسیون هنرمندان است. و با اینکه شاهد بوده کادر درمان در یک سال گذشته برای مقابله با بحران کرونا، جان خود را کف دست گرفته‌اند و بیش از 250نفر از آنها در این راه به شهادت رسیده‌اند، چشم بر همه این فداکاری‌ها و ایثارگری‌ها بسته و پیشنهاد کرده به هنرمندان همپای کادر درمان نگریسته شود! شما این اتفاق عجیب را در هیچ صنف دیگری و در هیچ کجای دنیا نخواهید دید.»

حال پرسش این است که آیا خون سلبریتی‌ها رنگین‌تر است؟ اصلا جایگاه آن‌ها در سطح جامعه کجاست؟ در بررسی این موضوع «پارس‌نیوز» به گفت‌وگو با امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس پرداخت. 

*هر شهرتی، محبوبیت نیست!

امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس در تشریح درخواست واکسینه شدن هنرمندان به خبرنگار «پارس‌نیوز» گفت: «یک سلبریتی‌ واقعی به دلیل برخاستن از دل مردم هیچ‌گاه شهرت طلب نخواهد بود و همواره برای بهبود حال مردم تلاش خواهد کرد. افرادی که اذعان دارند تمامی محبوبیت‌شان از مردم است حال نیز می‌بایست خود را در آخرین وهله واکسیناسیون بدانند و طلب واکسن، درحالی که هنوز سالمندان و گروه‌های آسیب‌پذیر کشور، واکسینه نشده‌اند، نکنند.»

وی افزود: «هنگامی که جامعه دچار مشکل می‌گردد، سلبریتی نمی‌تواند سینه سپر کند و خود را در گروه نخست و ویژه بداند. به طورحتم فردی که چنین عکس‌العملی داشته باشد، تنها شهرت طلب‌ست و هیچ درکی از سلبریتی حقیقی ندارد.»

قرایی مقدم تصریح کرد: «قهرمانانی چون پوریای ولی و جهان پهلون تختی در دل ماندگار گشتند به دلیل آنکه خود را از مردم و مردم را مهم‌تر از خود می‌دانستند. شهدای گران‌قدر رفتند تا جان مردم در صحت و سلامت باقی بماند. حال چه اتفاقی رخ داده که پس چنین افراد گران قدری، عده‌ای را سلبریتی خطاب می‌کنیم که بدون درک از درد اجتماع صحبت و تصمیم‌گیری می‌کنند؟»

این جامعه شناس همچنین خاطرنشان کرد: «گروه ویژه و نخست کشور، کادر درمان هستند و مغالطه‌ای در آن نیست. به دلیل آنکه این گروه با جان خود بازی می‌کنند. اگر مراحل واکسیناسیون سایر کشورها را نگاه کنیم، خواهیم دید که هیچ ارگانی سلبریتی را برتر و در گروه ویژه قرار نداده است. در گوشه گوشه‌ی دنیا پس از کادر درمان، سالمندان و بیماران صعب العلاج قرار دارند.»

وی گفت: «لازم تا همواره بگویم هر فرد شهرت طلبی، سلبریتی نیست. سلبریتی واقعی کسی‌است که درک مردم را می‌فهمد و در دل مردم ماندگار است نه آن‌کس که با انواع و اقسام خالکوبی‌ها یا پوشش‌های عجیب و غریب سعی در کسب شهرت دارد.»

وی در پایان این گفت‌وگو اظهارکرد: «نباید فراموش کرد که هر شهرتی، محبوبیت نیست و نمی‌توان با هر اقدام و تصمیمی، در دل مردم نفوذ و ماندگار گشت‌. مردم نیز می‌بایست بدانند اولویت بندی واکسیناسیون را دولت تعیین می‌کند و قرار نیست هر کس که به داد و بیداد پرداخت، واکسینه شود.»