« آنتونیو گوترش » دبیر کل سازمان ملل جمعه در سخنانی از نحوه توزیع واکسن کرونا در جهان انتقاد کرد.

وی که در کنفرانس امنیتی مونیخ سخنرانی می‌کرد، گفت: «75 درصد واکسن کرونا در 10  کشور توزیع شده و بیش از 100 کشور جهان تاکنون واکسنی دریافت نکرده‌اند.»

دبیر کل سازمان ملل در ادامه سخنانش خواستار توقف فوری درگیری‌ها در تمامی جهان شد تا زمینه توزیع و تامین واکسن کرونا در این مناطق فراهم شود.

گوترش تاکید کرد که باید طرحی جهانی برای واکسن کرونا وجود داشته باشد و کشورها باید واکسن کرونا را تقسیم کنند.

دبیر کل سازمان ملل روز چهارشنبه نیز  از برخی کشورهای جهان به دلیل استفاده انحصاری از واکسن کرونا  در این برهه حیاتی انتقاد کرد. (جزئیات بیشتر)

بعد از گذشت بیش از یکسال مبارزه سخت با ویروس کرونا در جهان، در ماه‌های اخیر گونه انگلیسی این ویروس به نگرانی جدید جامعه جهانی تبدیل شده و انتظار می‌رود تا پیش از بهار به گونه غالب در آمریکا و اروپا بدل شود.

دانشمندان انگلیسی که حالا کشورشان به جولانگاه این گونه و محل صدور آن تبدیل شده با نگرانی در حال بررسی گونه جدید هستند و نتایج یافته‌های آن‌ها و دانشمندان دیگر حاکی از روند ویرانگری است که خطرات جدی و عدم قطعیت‌های قابل توجه این مرحله از همه‌گیری را برجسته می‌کند.

بر اساس جدیدترین تخمین دانشمندان، نوع انگلیسی کرونا تاکنون به دستکم ۸۲ کشور جهان راه یافته است. 

سازمان جهانی بهداشت هم این آمار را تایید و اعلام کرده ۸۳ کشور موارد ابتلا به این گونه را گزارش کرده‌اند و تاکنون در همه قاره‌ها بجز جنوبگان در قطب جنوب زمین گزارش شده است.

انگلیس طی ماه‌های دسامبر و ژانویه شاهد شیوع گسترده ویروس کرونای جهش یافته بوده و این شیوع به گونه‌ای بود که انگلیس بالاترین نرخ ابتلا به کرونا را در جهان تجربه کرد. از زمانی که بروز نوع جدید در جنوب شرقی انگلیس در ماه دسامبر ۲۰۲۰ اعلام شد، به منبع غالب ابتلا در بریتانیا تبدیل شده و هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد موارد ابتلا را در بیشتر قسمت‌های این کشور تشکیل می‌دهد.

به تازگی مرکز تحقیقات «وکتور» کارایی واکسن‌های روسی «اسپوتنیک وی» و «اپی‌واک‌کرونا» در مقابل گونه جهش یافته کرونا که ابتدا در جنوب انگلیس مشاهده شد را مورد تایید قرار داد.