به گزارش پارس به نقل از مهر، تیم تراکتورسازی با هدایت مجید جلالی به عنوان یکی از مدعیان لیگ سیزدهم مطرح شده و با گذشت نیمی از فصل، مسئولان این تیم همچنان به کسب اولین عنوان قهرمانی تاریخ باشگاه امیدوار هستند.
اما به نظر می رسد اصلی ترین خصیصه ای که کادر فنی تیم تراکتورسازی در خرید بازیکن جدید مدنظر خواهند داشت، مهارت زدن ضربات ایستگاهی است. نبود یک کاشته زن حرفه ای، مشکلی است که تراکتورسازی در نیم فصل اول با آن مواجه بود و تقریبا بازیکنی نبود که متخصص زدن چنین ضرباتی باشد. علی کریمی راست پا و حبیب گردانی چپ پا دو بازیکنی هستند که از این حیث توانایی دارند اما آمار گل های زده تیم تراکتورسازی هیچ نشانی از وجود یک ایستگاهی زن متخصص و متبحر ندارد و به واقع باید گفت ایستگاهی های سرخپوشان هرگز بوی گل نمی دهد.

 

 

این در حالیست که تیم های مدعی دیگر از جمله پرسپولیس، فولاد، سپاهان و استقلال دارای بازیکنانی هستند که می توانند از ضربات کرنر و ایستگاهی های پشت محوطه جریمه برای تیمشان گلسازی و گلزنی کنند. موضوعی که جلالی در گفتگو با خبرنگاران با صراحت به آن اشاره و ناراحتی خود را ابراز کرد.

بر اساس آماری که سرمربی تراکتورسازان به صورت شفاهی ارائه داد، تیمی مثل استقلال هفت گل از ۹ گل آخر را با استفاده از ضربات شروع مجدد به ثمر رسانده است. تیم های فولاد و پرسپولیس هم طبق گفته جلالی، بیشتر از نصف امتیازات خود را با گل هایی که از روی ضربات شروع مجدد به ثمر رسانده اند، به دست آورده اند.

با وجود این نقیصه، در این میان اما یک پوئن مثبت را می توان برای تراکتورسازان متصور شد و آن اینکه، تیم مدعی تبریزی از لحاظ تاکتیک های رسیدن به گل در جریان بازی یک سر و گردن بالاتر از دیگر تیم ها است و تقریبا تمام گل هایی که تراکتورسازی به ثمر رسانده در جریان بازی بوده است. موضوعی که شاید دیگر تیم های مدعی به غیر از فولاد از این حیث دچار مشکل هستند و به واسطه گلزنی از ضربات ایستگاهی و شروع مجدد توانسته اند در خانه های بالایی جدول قرار بگیرند. در این بین گل سه امتیازی علی کریمی در دیدار با سپاهان که از روی نقطه پنالتی زده شد را می توان تنها سود تراکتورسازان از ضربات ایستگاهی عنوان کرد.

پرواضح است که تیم تراکتورسازی چنانچه موفق به جذب یک بازیکن کاشته زن شود، می تواند به تیمی کامل تر تبدیل شده و در بسیاری از بازی ها روی تبحر این خرید جدید خود حساب ویژه ای باز کند.

قطع به یقین تراکتورسازی با جذب بازیکنی که بتواند ضربات شروع مجدد و بخصوص کرنرها را به منطقه خطر دروازه حریف بفرستد، در دیدارهایی که تیم های حریف بسته بازی می کنند می تواند خیلی زودتر از آنکه هواداران از گلزنی نا امید شوند می تواند دروازه حریف را باز کند.

به تعبیری می توان اذعان داشت که تراکتورسازی به واسطه رویارویی با تیم های تدافعی و به اصطلاح بسته در بسیاری از بازیها بخصوص در دیدارهای خانگی اش، باید برای رسیدن به گل به ضربات ایستگاهی و شروع مجدد دل ببندد. شکی نیست که در فوتبال امروز دنیا، ضربات ایستگاهی از نقاط مختلف زمین بخصوص مناطق پشت محوطه جریمه حریف، کنارهای زمین حریف و همچنین کرنرها یکی از اصلی ترین تاکتیک ها و حربه های رسیدن به گل است و تیم های بزرگ دنیا چه در سطح ملی و چه در سطح باشگاهی، همواره در کنار مرور تاکتیک های رسیدن به گل در جریان بازی، روی ضربات ایستگاهی و شروع مجدد هم برنامه های خاصی دارند.

 

 

البته نمی توان منکر تمرینات تیم تراکتورسازی در بخش ضربات ایستگاهی و شروع مجدد بود و اینکه مجید جلالی صرفا روی تاکتیک های رسیدن به گل در جریان بازی تاکید دارد، تصور درستی نیست. کما اینکه خود این مربی نیز عنوان کرده از اینکه تیمش نمی تواند از ضربات ایستگاهی به گل برسد اما حریفان به راحتی از این راه به گل و حتی سه امتیاز می رسند، اذیت می شود.

به هر حال تیم تراکتورسازی قطع یقین در نیم فصل دوم هم با بازی های مشکل برابر حریفانی با چند لایه دفاعی مواجه خواهد بود که می توان حل این مشکل سرخپوشان تبریز در ادامه لیگ را یافتن یک کاشته زن متخصص دانست.
تیم تراکتورسازی در بسیاری از بازی های خود در فصل جاری تعداد کرنرهایش بیشتر از انگشتان دو دست بوده اما هرگز سودی از این همه فرصت گلزنی نبرده که به نظر می رسد با حل این مشکل، تیم جلالی بتواند موفق تر از نیم فصل اول ظاهر شود.