به گزارش پارس به نقل از تسنیم، استیون بیت آشور، بال ایرانی تیم فوتبال سن خوزه ارث کوئیک که از سوی کارلوس کی روش برای بازی مقابل تایلند در چارچوب رقابت های مرحله مقدماتی جام ملت های ۲۰۱۵ آسیا دعوت شده بود، پس از ۲۱ سال به ایران بازگشت و اولین بازی ملی اش را برای ایران انجام داد. این بازیکن ۲۶ ساله به تازگی با خبرنگار شبکه BBC مصاحبه ای انجام داده که در زیر می خوانید:

بیت آشور که از سفر به ایران خوشحال به نظر می رسید در خصوص حضور در زادگاه خانواده اش گفت: حضور در ایران و بازی برای تیم ملی برایم خیلی جالب بود ولی شاید جالب ترین قسمت سفرم به ایران شعاری بود که هواداران در ورزشگاه آزادی سر می دادند. آنها یکصدا فریاد می زدند « بیت آشور، بیت آشور، خوش آمدی به ایران» . در میانه بازی هم در حالی که هنوز روی نیمکت بودم تماشاگران به یکباره با سر دادن شعار « بیت آشور رو بگذار داخل زمین» خطاب به کی روش خواهان حضور من در زمین مسابقه شدند.

وی به عنوان بازیکنی که در آمریکا متولد شده و در ینگه دنیا فوتبالش را دنبال کرده اما حالا برای تیم ملی ایران بازی می کند از تجربه اش در ایران اینطور گفت: حضور در ایران واقعاً تجربه خیلی جالبی بود. ایرانی ها به شدت عاشق فوتبال هستند و بازیکنان تیم ملی هم براساس چیزی که متوجه شدم از دیدن من در تیم که یک ایرانی - آمریکایی بودم هیجان زده شده بودند. هم اتاقی من دنیل داوری، دروازه بان ایرانی - آلمانی بود و در بیشتر زمان اردو با هم بودیم و هر کس که ما را می دید می گفت اوه این داوری است، اوه این بین آشور است. خیلی ها ما را می شناختند و درخواست گرفتن عکس یادگاری می کردند.

این بازیکن ایرانی - آمریکایی تصریح کرد: اولین سفرم به ایران در سن ۵ سالگی بود و بازگشتم به زادگاه خانواده ام درست پس از ۲۱ سال صورت گرفت. خیلی برای من جالب بود که اقوامم را مجدداً می دیدم. برایم جالب بود که آنها هنوز من را به خاطر داشتند و من هم خاطرات دوران کودکی ام را تا حدودی به یاد آوردم.

بیت آشور در پاسخ به این پرسش که « با توجه به اینکه در آمریکا بزرگ شده ای از نظر فرهنگی خودت را بیشتر به فرهنگ کدام کشور نزدیک می دانی؟ برای مثال ترجیح می دهی در جشن سال نوی ایرانیان شرکت کنی یا در جشن کریسمس حضور داشته باشی؟ » گفت: من هر ساله در جشن سال نوی ایرانیان در سن خوزه شرکت می کنم، چون به اصالتم خیلی افتخار می کنم اما با این حال کریسمس را هم جشن می گیرم.

وی به این پرسش که « تو در برهه ای به تیم ملی دعوت شده ای که به نظرم می رسد روابط سیاسی ۲ کشور ایران و آمریکا رو به بهبود است. این موضوع را چطور ارزیابی می کنی؟ » اینگونه پاسخ داد: گفته می شود که ۲ کشور برای انجام یک بازی دوستانه با هم مذاکره کرده اند. نمی دانم که این موضع چقدر صحت داشته باشد ولی به نظرم اگر این بازی عملی شود ایران و آمریکا نشان می دهند که می توانند روابط خود را از زمین فوتبال بهبود ببخشند و ما هم از این موضوع خوشحال خواهیم شد.

این بازیکن ایرانی - آمریکایی در خصوص بازیکنان دوملیتی ایران و انتقاداتی که به سرمربی پرتغالی تیم ملی در این زمینه می شود، گفت: کارلوس کی روش در مدتی که در تیم ملی بوده برای این تیم خیلی زحمت کشیده و سعی کرده بازیکنان ایرانی الاصلی را که در خارج از کشور بازی می کردند را کشف و به ترکیب تیمش دعوت کند. نباید در این خصوص به کی روش خرده گرفت، چون این اتفاق در تیم های بزرگ جهان هم می افتد و کسی نمی گوید که شما حتماً باید در کشوری که قصد بازی کردن برای آن را داری متولد شده باشی!

وی افزود: کی روش در این مدت از بازیکنانی ایرانی الاصلی همچون رضا قوچان نژاد، اشکان دژاگه، دنیل داوری و من برای حضور در ترکیب تیمش دعوت به عمل آورده که همگی به زبان انگلیسی مسلط هستیم. دنیل نیز مانند من فارسی بلد نیست و در طول مدتی که در اردو بودیم با هم انگلیسی صحبت می کردیم. البته بیشتر بازیکنان تیم ملی می توانند به خوبی انگلیسی صحبت کنند و ما اگر کمی زبان فارسی خود را تقویت کنیم اوضاع خیلی بهتر خواهد شد.

بیت آشور در پایان این مصاحبه عنوان کرد چلوکباب را به چیزبرگر ترجیح می دهد و بین نوشابه یا دوغ طرفدار نوشیدنی سنتی ایرانی ‎ ها است ولی از خوردن نوشابه هم بدش نمی آید.