به گزارش پارس به نقل از ایسنا، وقتی در فوتبال ایران از تیم های پایه و آکادمی صحبت می شود نخستین چیزی که به ذهن می رسد حرف های عمل نشده است. چند سال است که می گوئیم فوتبالمان از پایه ضعیف است، باید فکری به حال نسل های آینده بکنیم، باید برای آکادمیک کردن فوتبال و تحویل استعدادهای جدید به تیم ملی نوع نگاه مان را عوض کنیم و بیشتر از بزرگسالان در بخش پایه سرمایه گذاری کنیم اما کیست که این واقعیت را قبول نداشته باشد که در چند سال اخیر کاری که نمودش در فوتبال دیده شود در بخش پایه انجام نشده است.

بعد از فولاد خوزستان، راه آهن و استقلال سراغ آکادمی نوپای پرسپولیس رفتیم؛ آکادمی ای که چند ماهی می شود مجوز رسمی تاسیسش را از فدراسیون گرفته و کارش را آغاز کرده است. شاید وقتی به آکادمی یک باشگاه فکر می کنیم یاد لاماسیا (آکادمی بارسلونا) و لافابریکا (آکادمی رئال مادرید) بیفتیم اما در ایران هنوز خیلی راه مانده تا باشگاهی بتواند در این سطح بازیکنان را از سنین پایین پرورش داده و به رده های بالا تر بیاورد. وین رونی، تئو والکات، عدنان یانوزای، لیونل مسی، نیمار و… همه از ۱۸سالگی ستاره شدند اما کدام تیم لیگ برتری ماست که به بازیکن ۱۷-۱۸ ساله خود بها دهد؟

با وجود همه این مسائل، پرسپولیس به همراه محمد رویانیان که از همان ابتدای حضورش در فوتبال از نگاه نتیجه گرای مدیران انتقاد می کرد و سعی دارد کارهای ماندگار انجام دهد ریسک کار کردن در بخش پایه را پذیرفته و نزدیک به یک سال و نیم است که با جدیت اما آرام آرام در این زمینه فعالیت می کند. رویانیان و تیمش مسیر سختی را شروع کرده اند. کار کردن در بخش پایه آن هم برای تیم پرطرفداری چون پرسپولیس و به ویژه بعد از چند سال جام نگرفتن، بدون شک تا سال ها با سختی همراه است و باید دید مجموعه آکادمی پرسپولیس می تواند در این زمینه در فوتبال ایران پیشرو باشد؟

این گزارش قرار نیست از اقدامات سرخ ها در فوتبال پایه تعریف و تمجید کند چرا که خودشان هم اعتقاد دارند هنوز اول راه هستند و به قول رویانیان تازه به نقطه صفر رسیده اند. اما می تواند تلنگری باشد بر همه مدیران و تصمیم گیران فوتبال ما که واقعا برای یک بار هم که شده توجه مان به این بخش از حد حرف فرا تر رود و به معنی واقعی « عملی» شود.

چیزی که واضح است پرسپولیس با توپ پر وارد این میدان شده است. برنامه ها و اقدامات مجموعه آکادمی نشان می دهد مدیران سرخ برای این کار آستین ها را بالا زده اند و چشمشان فقط نوک بینیشان را نمی بیند. ایجاد مدارس فوتبال متعدد در سراسر کشور و نمایندگی هایی که رابط پرسپولیس با استان های مختلف هستند کار باشگاه را در بخش پایه راحت تر کرده است.

** تازه در نقطه صفر هستیم

وقتی با رویانیان هم کلام می شویم هنوز بر این تاکید دارد که در بخش پایه پرسپولیس تازه به نقطه صفر رسیده است: آکادمی پرسپولیس همانند یک باشگاه است که به یک رشته بسنده نکرده و فعلا کار خود را به صورت پایلوت در فوتبال آغاز کرده است. در آینده نیز سایر رشته ها به آکادمی اضافه خواهند شد. مجوز آکادمی را در صورت داشتن مجموعه ای از امکانات مثل زمین چمن، سالن بدنسازی، استخر و… به یک باشگاه می دهند. ما برنامه ای ۵ مرحله ای برای آکادمی داشتیم. نقطه ابتدای ما گرفتن مجوز آکادمی بود که خوشبختانه چند ماه پیش آن را دریافت کردیم. برای اینکه یک شبکه فوتبال پایه در کشور ایجاد کنیم لازم بود که در تمام نقاط کشور یک مرکز داشته باشیم. با توجه به تجربه ای هم که در این زمینه داشتیم دیدیم بهترین پایگاه در هر شهر همان مدارس فوتبال هستند. این در حالی بود که تا قبل از این چندین سال مدرسه های فوتبال به صورت فصلی اقدام به جذب استعداد ها می کردند اما این کار موقتی بود و نطارت خاصی هم روی ان وجود نداشت. ما آمده ایم در کل کشور از طریق نمایندگی ها و مدارس فوتبال خود یک شبکه اجتماعی بزرگ ایجاد کرده ایم که در آن از نظم و تحصیلات گرفته تا اخلاق، همه چیز از یک الگوی واحد پیروی می کند. برای نحوه برخورد بازیکن با مربی و بالعکس، احترام به پیشکسوت و… پایه و اساس نوشتیم و آن را به همه نمایندگی ها به ویژه در سفرهایی که می رویم تاکید می کنیم. وقتی اینطور باشد خانواده ها حس نمی کنند که فرزندشان به مدرسه فوتبال آقای ایکس رفته بلکه می دانند به مدرسه پرسپولیس آمده است. حالا ما می خواهیم بین تیم های پایه پرسپولیس در کل کشور لیگ برگزار کنیم. بیش از ۳۰۰-۲۰۰ بازی انجام می شود و از دل این بازی ها مربیان و کار شناسان می توانند استعدادهای بر تر را ببینند و به تیم های اصلی در تهران بیاورند.

آکادمی فوتبال پرسپولیس

** ۱۰۰۰ مدرسه فوتبال در سراسر کشور، هدف ماست

او مدارس فوتبال را نبض آکادمی پرسپولیس می داند و اضافه می کند: ما به همه مجوز مدرسه فوتبال پرسپولیس را نمی دهیم. تنها کسانی می توانند مجوز بگیرند که بتوانند مدارج و مدارک مورد نظر فدراسیون فوتبال را دریافت کنند. الان نزدیک به ۷۰ مدرسه فوتبال داریم و تقریبا ۱۰۰ درخواست برای تاسیس مدرسه فوتبال جدید هم به دستمان رسیده است. ۶ نقطه کشور درخواست ایجاد آکادمی دارند. بیشتر از ۱۳۰۰۰ هنرآموز هم در مدارس فوتبال مختلف پرسپولیس در کشور داریم. چه کسی به ذهنش می رسید چنین کاری انجام دهد؟ ۶-۷ ماه است که این کار را شروع کرده ایم و از آن هم جواب گرفتیم. مگر نمی گفتیم بخش خصوصی باید وارد ورزش شود؟ خوب ما بدون اینکه چیزی دریافت کنیم این همه آدم از بخش خصوصی را با همکاری نام و برند پرسپولیس در کار دخیل کرده ایم. بخش خصوصی خودش سرمایه گذاری می کند و خودش بهره می برد.

نکته دیگر اینکه جمع کردن این تعداد بازیکن در فضای ورزشی و دور کردن آن ها از مسائل دیگر خروجی های بسیار خوبی خواهد داشت و نباید از این موضوع غافل شد.

رویانیان می گوید رسیدن به ۱۰۰۰ مدرسه فوتبال سخت است ولی رویایی نیست. او ادامه می دهد: در این سیستم بازیکن بعد از ورود به تیم های حرفه ای هرجا که بازی کند چه لیگ یک باشد چه لیگ دو و چه لیگ بر تر، از کانال پرسپولیس می رود و متعلق به پرسپولیس است. تا یکی دو ماه دیگر پورتال ما هم رونمایی می شود تا همه متوجه شوند که ریز کارهای ما در آکادمی چگونه بوده است. تمام جزئیات و سابقه همه بازیکنان مدارس فوتبال و تیم های پایه پرسپولیس در سراسر کشور روی این سایت قرار می گیرد. ضمن اینکه در خیلی از استان ها، مدرسه فوتبالی که مجوز گرفته بهترین مدرسه فوتبال استان بوده است. در اصفهان که اصلا به ما اجازه نمی دادند مدرسه فوتبال داشته باشیم و با کلی خواهش و مذاکره این کار را انجام داده ایم مدرسه فوتبال ما بین مدارس باشگاه های دیگر بهترین شده است. ما این کار را شروع کرده ایم اما هنوز نقطه ضعف های زیادی داریم و باید بیشتر تلاش کنیم. اما کاری کرده ایم که بزرگان باشگاه پرسپولیس مجوز آکادمی را از ما بگیرند. هدف نهایی ما داشتن ۱۰۰۰ مدرسه فوتبال در سطح کشور و یک آکادمی توانمند و پربازده است. در حال حاضر در ۲۷ استان مدرسه فوتبال داریم و به امید خدا تا سال بعد در هر ۳۱ مرکز استان کشور مدرسه فوتبال خواهیم داشت و تا آن زمان تعداد کل مدارس فوتبال را هم به ۲۲۰ عدد می رسانیم.

او همچنین می گوید: در قزوین مدرسه فوتبالی داریم که بعد از برگزاری اختتامیه ترم اول مدرسه که با حضور بیش از دو هزار نفر برگزار شد، ۴ تیم در ۴ رده سنی در سطح استان شرکت داده است. در ارومیه هم دو تیم پرسپولیس در استان مقام اول و دوم رو به دست آورده اند. پرسپولیس قائمشهر را که سال ها در لیگ استانی شرکت داشته تحت پوشش مالی و معنوی قرار داد ه ایم. تیم های پایه اش بازیکنان خوبی دارند. در چند شهر هم دیگر از جمله مثل زاهدان و ورامین وضعیت به همین صورت است. در کل نزدیک به ۲۰ تیم پایه دررقابتهای استانی داریم.

** استیلی: زیرساخت ها را درست کرده ایم

حمید استیلی دومین نفری است که به سراغش می رویم. او که به یکباره مربیگری را رها کرد و در باشگاه پرسپولیس مشغول به کار شد به انتهای این راه امیدوار است. البته همین حضور به عنوان رئیس آکادمی حاشیه هایی هم برایش به همراه داشته اما می گوید اینجا کار دلی می کند: خیلی سخت بود که این کار را شروع کنیم. شاید حضور من باعث شد رویانیان هم برای تاسیس آکادمی ترغیب شود. واقعا چیز کمی نیست. در تیم بزرگی مثل پرسپولیس سالیان سال فقط می گفتند که باید تیم پایه هم داشته باشیم و همه چیز در حد حرف بود. تیم های پایه قلب یک باشگاه است. اگر نتوانیم خوب این تیم ها را سازمان دهی کنیم قلب از کار می ایستد.

او می گوید: شاید در رابطه با آکادمی و تیم های پایه هیچوقت باشگاه پرسپولیس اینقدر مصر نبود. الان یک سال و نیم است که کار خود را شروع کرده ایم و زیرساختی برای تیم های پایه به وجود آورده ایم. مربیان خوبی را جذب کرده ایم اما هنوز آن انتظاری که از این تیم ها داریم برآورده نشده است. با این حال از آنجا که کارمان فعلا روی درست کردن زیرساخت هاست این مساله امری طبیعی است. از نظر زیرساختی ۸۰ درصد کار ما انجام شده است و در کنار آن در حال حاضر نزدیک به ۷۰ مدرسه فوتبال پرسپولیس در سراسر کشور مشغول به کار هستند. این روز ها مشغول طراحی یک سایت برای ثبت اطلاعات همه بازیکنان و مربیان این مدرسه ها و تمام تیم های پایه هستیم که کار همه این مدارس بر اساس یک برنامه و متد واحد باشد. الان فوتبال ما هم به این نتیجه رسیده که دیگر خودمان باید بازیکن بسازیم. شاید خیلی ها بگویند دیگر استعدادی وجود ندارد اما در کل کشور خیلی استعدادهای زیادی داریم. فقط باید آن ها را پیدا کرده و با تمرین های مشخص آن ها را بارور کنیم. این هم وظیفه فدراسیون نیست بلکه کار باشگاه است. از طرفی باشگاه نیاز به ثبات مدیریت دارد و اینکه نگاه و عزمی برای پیش بردن فوتبال پایه

وجود داشته باشد. در فوتبال روز دنیا می گویند که هر باشگاهی باید ۳۰ درصد بودجه خود را به فوتبال پایه اختصاص دهد در حالی که در باشگاه های ما ۵ درصد هم به این بخش تعلق نمی گیرد.

آکادمی فوتبال پرسپولیس

مدیر آکادمی پرسپولیس می گوید: در این یک سال کارهای خوبی انجام دادیم. مجوز آکادمی را که خیلی از باشگاه ها ندارند گرفتیم. مرکز سنجش را راه اندازی کردیم. ورزشگاه امام رضا را در اختیار داریم و به دنبال این هستیم که چند زمین ورزشی دیگر هر بگیریم. از آقای قالیباف می خواهیم که در این زمینه به پرسپولیس کمک کند. چند تن از پیشکسوتان پرسپولیس را هم روی کار آورده ایم که واقعا از جان و دل برای این تیم ها زحمت می کشند. اگر مربیانی که می آیند در فوتبال پایه کار کنند حقوق و مزایای بالایی نگیرند. بالاخره یک زمان سرخورده و ناامید می شوند و ممکن است دیگر در این قسمت کار نکنند. اما خوشحالم که رویانیان دید روشن و تفکر خوبی نسبت به تیم های پایه دارد و از هیچ توجهی دریغ نمی کند.

** آکادمی سر و سامان بگیرد، برمی گردم مربیگری

استیلی به حاشیه هایی که در این مدت برایش به وجود آمده اشاره می کند و ادامه می دهد: در این دو ساله پیشنهادات زیادی از لیگ بر تر داشتم و اینجا بدون هیچ چشمداشتی کار کرده ام اما بر این باور هستم که کارهای خیلی خوبی در این مدت در پرسپولیس انجام دادیم. تیم زیر ۱۵ سال را برای نخستین بار به تورنمنتی در مالزی فرستادیم. ۵ مربی را برای آموزش به برزیل اعزام کردیم و دو بازیکن جوان هم از پرسپولیس به لیگ پرتغال رفتند. فقط مشکل ما این است که کمبودهای سخت افزاری داریم و باید آن ها را رفع کنیم. زمانی که آکادمی سر و سامانی بگیرد من هم به کار مربیگری در لیگ بازمی گردم. در هر صورت من دوست داشتم در دو حوزه به پرسپولیس خدمت کنم. یکی پیشکسوتان و دیگری هم فوتبال پایه. قرار است باشگاه برای ما ساختمان جدیدی هم بگیرد که به عنوان محلی مجزا برای تیم های پایه و آکادمی باشد و همه فعالیت هایمان را با نیروهایی جدید در ان انجام دهیم.

** پورتال اینترنتی برای تیم های پایه؛ به زودی

استیلی همانند رویانیان به سایتی که قرار است برای تیم های پایه طراحی شود اشاره می کند: با سیستمی که در سایتمان طراحی می کنیم ثبت نام بازیکنان برای حضور در تیم های پایه و مدارس فوتبال مکانیزه می شود. دیگر اینطور نیست که هر کس پول بیشتری داشته باشد بتواند با پرداخت یک مبلغ به تیم وارد شود. شاید اگر قدیم هم از ما پول می گرفتند، فوتبالیست نمی شدیم!

موضوعی که استیلی به آن اشاره کرد همیشه یکی از نگرانی های خانواده ها در فرستادن فرزندانشان به مدارس فوتبال بوده است. سرمربی سابق پرسپولیس درباره این مشکل می گوید: نمی توانم بگویم که این دلالی ها در فوتبال پایه به طور کامل از بین رفته و مطمئنا ریشه کن کردن این موضوع زمان می خواهد. با این حال تاکید مدیرعامل باشگاه این است که در کنار فوتبال مسائل اخلاقی برای ما خیلی مهم است. بازیکن سازی و توجه به اخلاق در ورزش از همان تیم های پایه شکل می گیرد. همانطور که در زمان خودمان مربیان به اخلاق و رفتار ما خیلی اهمیت می دادند. من همینجا از مربیان پایه می خواهم که در رفتار خود با بازیکنان دقت کنند و راه درست را به آن ها نشان دهند. پرورش این بچه ها به نوعی عبادت است و اگر معلمان کار خودشان را به درستی انجام دهند حداقل آدم های خوبی تحویل جامعه داده اند چرا که قرار نیست همه فوتبالیست شوند.

آکادمی فوتبال پرسپولیس

** ورزشگاه امام رضا (ع) ، پر از رویا برای جوان ها

حالا به ورزشگاه امام رضا (ع) وارد شده ایم. زمینی که محل تمرین همه تیم های پایه پرسپولیس است. اما راهش خیلی نزدیک نیست. کنار اتوبان آزادگان! ورزشگاه اما به نسبت زیباست و در نگاه اول امکانات بدی هم ندارد. به همه جای ورزشگاه سر می زنیم. از خوابگاه بازیکنان شهرستانی گرفته تا سالن بدنسازی، رختکن های جداگانه برای تیم های پایه، اتاق پزشکی، اتاق داوران، سالن سنجش آمادگی جسمانی و بخش های دیگر. چیزی که بیشتر از همه خودنمایی می کند همین سالن سنجش آمادگی جسمانی است که به گفته مسئولان آکادمی برای برخی از دستگاه هایش برای نخستین بار به ایران آورده شده است.

اجتهادی مدیر مجموعه امام رضا (ع) که بخش های مختلف را به ما نشان می دهد از شرایط مالکیت و دشواری در تمیز نگه داشتن آن می گوید: این ورزشگاه در سال ۸۹ بوسیله شهرداری ساخته شده و برخی امکاناتش واقعا بی نظیر است. علاوه بر بر گنجایش ۱۰٬۰۰۰ نفری، امکاناتی مثل دو زمین چمن مصنوعی، پیست دوومیدانی، دوچرخه سواری، صخره نوردی و فضاهای جانبی موردنیاز از جمله پارکینگ خودرو، پایانه اتوبوسرانی و ایستگاه مترو داریم که البته برخی از آن ها غیرقابل استفاده مانده است. از سال قبل این ورزشگاه به پرسپولیس واگذار شده است. اما بزرگی آن و قرار گرفتنش در نزدیکی یک کوره آجرپزی باعث می شود هرروز حجم وسیعی از خاک وارد ورزشگاه شود، تمیز نگهداشتن مجموعه تبدیل به یک کار طاقت فرسا شود.

حضور ما در ورزشگاه با تمرین امیدهای پرسپولیس همراه شده. حمید مطهری که به تازگی هدایت تیم امید سرخ ها را بر عهده گرفته به همراه بهروز سلطانی در حال تمرین دادن بازیکنان هستند. پیش از صحبت با این دو نفر بازدیدی از بخش های مختلف ورزشگاه داریم. در یکی از خوابگاه ها ۵ نوجوان شهرستانی مشغول استراحت هستند اما با روحیه ای بالا و شوخی و خنده های خاص خودشان از ما استقبال می کنند. عکسی به یادگار در همان اتاق نه چندان بزرگ کنار هم می گیرند و می گویند که برای راه یافتن به تیم اصلی پرسپولیس آرزوهای زیادی دارند.

آکادمی فوتبال پرسپولیس

** سلطانی: ۵-۶ دروازه بان خوب به لیگ معرفی می کنیم

بهروز سلطانی هم کلام بعدی ماست. او خیلی از شرایط راضی نیست: تقریبا سه سال است که در تیم های پایه پرسپولیس مشغول به کار هستم. ما اگر از این پایه ها بتوانیم دو سه بازیکن را به تیم اصلی بفرستیم به اندازهٔ کافی برای باشگاه درآمدزایی می شود. در حال حاضر بازیکنان زیادی در تیم های لیگ برتری داریم که از تیم های پایه پرسپولیس بالا آمده اند؛ مثل روح الله سیف اللهی و سعید قدمی در داماش، فرشاد احمدزاده در تراکتورسازی و… ما در این فوتبال نیروهای مستعدی داریم اما باید به جایی برسیم که در زمینهٔ تیم های پایه فقط حرف نزنیم بلکه عمل کنیم. واقعیت این است که من تا الان آکادمی ای از پرسپولیس ندیدم. من بهروز سلطانی هستم و از هیچ کسی هم نمی ترسم. همین الان هم از چند تیم پیشنهاد دارم. مهم نیست حرف هایم به کسی بر بخورد اما تا الان چیز خاصی ندیده ام. با این وجود یکی، دو هفته پیش سردار به ما قول هایی داد و امیدوارم که این قول ها عملی شود. ما الان در تیم های پایه بازیکنانی را داریم که آب برای خوردن ندارند اما در تیم بزرگسالان اگر آب خوردنشان یک درجه سرد و گرم شود مصیبت به پا می شود. به هر حال این ها جوانان کنونی ما هستند و باید در آینده پرچم ایران را بالا ببرند. بازیکن داریم که یک سال و نیم است هیچ پولی نگرفته.

آکادمی فوتبال پرسپولیس

از او می پرسیم می تواند از دل این تیم ها دروازه بان شش دانگ به پرسپولیس معرفی کند که جواب می دهد: در تیم های پایه پرسپولیس دروازه بان های خوبی داریم که ۶-۵ نفرشان می توانند در آینده در سطح ملی و لیگ بازی کنند. شما الان نیلسون را ببینید، او در موفقیت های پرسپولیس خیلی تاثیرگذار است و در کل یک دروازه بان خوب به کل تیم کمک می کند. اما فساد کل این فوتبال را فرا گرفته است. من یک دروازه بان داشتم که الان به یک تیم شهرستانی رفته است. مربی دروازه بان های آن تیم برادر خودش را آورده و دروازه بان تیم گذاشته است. آخر این یعنی چه؟ واقعا وجود چنین مسائلی جای تاسف دارد. ما در تیم های پایه پرسپولیس سعی می کنیم حق کسی ضایع نشود.

** فنونی زاده: پست ترین پست را داریم اما با عشق کار می کنیم

مرتضی فنونی زاده، سرمربی تیم نوجوانان پرسپولیس اما از کلمات دیگری برای توصیف وضعیت آکادمی باشگاه استفاده می کند: من ۶۰ بازی ملی دارم اما ۹-۸ سال است که در بخش پایه ها فعالیت می کنم. ما تا همین دو، سه سال پیش زمین تمرین هم نداشتیم اما الان وضعیتمان خیلی بهتر است. فکر می کنم تمام مربیان پایه با من موافق باشند که امکاناتی که الان تحت مدیریت رویانیان به وجود آمده ۴۰-۳۰ درصد نسبت به قبل بهتر است. نوجوانان ما اکثرا بچه های خود تهران هستند و در این شرایط کار کردن با تیم راحت تر است. من باید از باشگاه تشکر کنم که حداقل امکانات را برای تیم های پایه فراهم کرده است اما ما کمبودهایی هم داریم. یکی از کمبود ها وجود پزشک کنار تیم است که اگر خدای نکرده مشکلی برای بازیکنان به وجود آمد بلافاصله کنارش حاضر شود. من و رحیم یوسفی ماموریت داریم که هم به مدارس فوتبال سر بزنیم و هم مراکزی که از باشگاه برای ایجاد مدرسه فوتبال مجوز می گیرند را افتتاح کنیم. به ۸-۷ استان رفته ایم و در تمام آن ها به خانواده ها گفتیم که اگر فرزندتان از لحاظ فنی شرایط خوبی داشت به مرکز انتقال پیدا می کند. در همین راستا تا کنون دو سه نفر به تیم های پایه پرسپولیس در تهران آمده اند. برنامهٔ باشگاه این است که مدارس فوتبال ما فقط کارشان این نباشد که پولی بگیرند و باری به هر جهت فعالیت کنند بلکه ما نظارت مستقیم روی آن ها داریم و بازیکنان بر تر می توانند به تهران بیایند.

آکادمی فوتبال پرسپولیس

او ادامه می دهد: من خودم بازیکن تیم ملی نوجوانان بودم و در آن زمان به همراه رحیم یوسفی و چند بازیکن دیگر به فرانسه رفتیم. می دانیم شرایط کار کردن در این رده چگونه است و به این کار عشق داریم. پست ترین پست در باشگاه پرسپولیس همین کار کردن در تیم های پایه است اما من گفتم عیبی ندارد و در همین جا به پرسپولیس خدمت می کنم. نیاز داریم که این آکادمی را پرورش دهیم. خود ما بچه های پایین شهر هستیم و اگر یادتان باشد در دو دههٔ اخیر هم هرچه بازیکن خوب به تیم ملی معرفی می شد از دو تیم پایین شهری بود. یکی راه آهن و یکی بانک ملی. اما الان بانک ملی کجاست؟ یا راه آهن در ردهٔ پایه چه می کند؟ باور کنید هنوز هم استعدادهای زیادی در پایین شهر داریم.

** مطهری: امکانات باشد سالی دو، سه بازیکن به تیم اصلی می دهم

حمید مطهری سرمربی تیم امید پرسپولیس امکانات را نیاز اول آکادمی پرسپولیس می داند: من ۱۰ سال پیش در تیم های پایه صبا کار کردم و در آن زمان بازیکنان خوب زیادی به این فوتبال معرفی کردیم. مثل مهدی کیانی، امیرحسین فشنگچی، حامد لک، محسن ربیع خواه، سید محسن حسینی، مجتبی شیری و… اما در آن زمان باشگاه صبا شرایط را برای من مهیا کرده بود. روزی هم که با رویانیان صحبت کردم زیر بار مسوولیت تیم امید پرسپولیس نمی رفتم. اما او گفت شما به عنوان یک پرسپولیسی بیا و به ما کمک کن. من هم به رویانیان گفتم که برای موفقیت در این تیم نیاز به امکانات دارم. البته من نگاه سردار به فوتبال پایه و تیم امید را بسیار روشن دیدم. اما اگر این امکانات فراهم شود به نظر کار درست از آب درمی آید. اما اگر فقط بخواهیم حرفش را بزنیم و روی تخته بنویسیم نمی شود. فقط به خاطر این که دیدم رویانیان نظرات خوبی نسبت به تیم های پایه دارد این مسوولیت را قبول کردم و هنوز با باشگاه پرسپولیس قراردادی امضا نکرده ام و با آن ها شرط کردم که اگر امکانات مهیا نباشد نمی توانم در خدمت شما باشم.

او می گوید: الان مجموعهٔ خوبی در اختیار داریم. زمین ورزشگاه امام رضا (ع) دست تیم های پایه است اما امکانات سخت افزاری در این جا کم داریم. مثلا ما نیاز به توپ، کاور، لباس و… داریم یا خیلی از بازیکنانمان که شهرستانی هستند نیاز به غذا دارند یا با مشکل اسکان روبه رو هستند. به رویانیان گفتم که اگر این مسائل حل شود سالی دو سه بازیکن به تیم بزرگسالان پرسپولیس می دهم که شما اصلا دیگر دنبال بازیکن میلیاردی هم نروید و چرخه بازیکن سازی تیم های پایه راه بیفتد. مثلا یک بازیکن ما که خودتان هم دیدید در تمرین امروز مصدوم شد اما کسی نبود که به آسیب دیدگی اش برسد. یکی از مواردی که به سردار گفتم حضور پزشک یا ماساژور در تیم بود. این ها مسائل پیش پا افتاده ای است که باید هر تیم داشته باشد اما می بینید که من باید به جای این که تمرکزم را روی مسائل داخل زمین بگذارم، مجبورم به همهٔ این مسائل فکر کنم.

** امید کاپیتان امیدها

آکادمی فوتبال پرسپولیس

کاپیتان تیم امید پرسپولیس اما به همه چیز امیدوار است: تیم بسیار خوبی داریم. در همهٔ بازی ها خوب ظاهر می شویم اما توپ هایمان به گل تبدیل نمی شود. در زمان نائینی هم وضعیت خوبی داشتیم اما امسال خیلی بدشانسی آورده ایم. از نظر امکانات چندان مشکل نداریم و فکر می کنم برای یک تیم امید، وضعیتمان مناسب است. دو سه هفته پیش هم جلسه ای با رویانیان داشتیم که او قول داد همهٔ امکانات را برایمان فراهم کند. از زمانی که دایی در تیم بزرگسالان مشغول به کار شده بازیکنان امید، بیشتر امیدوار شده اند که بتوانند به تیم اصلی راه پیدا کنند. به هر حال هرکس که تلاش کند مزد زحماتش را می گیرد. در بین تیم های امید هیچ تیم تهرانی وجود ندارد که چنین امکاناتی در اختیار بازیکنانش بگذارد. ما در این جا خوابگاه داریم؛ در صورتی که سایر تیم ها در بعضی مواقع از امکانات اولیه هم محروم هستند. رویانیان هم قول داده که هر سال سه چهار بازیکن از تیم امید به بزرگسالان بروند.

** عربشاهی: پوشیدن این پیراهن برای بعضی نونهالان زود بود!

ضیا عربشاهی مربی تیم نونهالان پرسپولیس هم می گوید: ما چرا باید از تیم های دیگر برای تیم بزرگسالان پرسپولیس بازیکن بیاوریم و پول های میلیاردی خرج کنیم؟ کار درست همین است که بازیکنان را از سنین نونهالی در آکادمی باشگاه پرورش دهیم و پله به پله آن ها را به سمت حرفه ای شدن و حضور در تیم های بزرگسال برسانیم. آن وقت است که « فوتبال یک تجارت است» برای ما هم معنی پیدا می کند. باید به مدیرعامل باشگاه برای انجام این کار فرصت داد. الان هم به عنوان کسی که بیش از یک دهه در پرسپولیس بازی کرده سینه ام را سپر می کنم و می گویم کار کردن با این بچه ها را پذیرفته ام؛ چرا که دوست دارم الفبای فوتبال را از همین سن کم به این بازیکنان یاد بدهم.

عربشاهی با حرارت خاصی صحبت می کند: زمانی که من به این تیم آمدم بازیکنان انتخاب شده بودند و در گرما با این بچه ها کار کردم اما خیلی از بازیکنان با کم لطفی انتخاب شدند. پوشیدن این پیراهن برای بعضی از آن ها زود است. اما نیم فصل یک سری از بازیکنان را عوض می کنم.

آکادمی فوتبال پرسپولیس

او به کار زیبای باشگاه پرسپولیس هم اشاره می کند: وقتی کلیپ هنرنمایی امیرحسین حاجی زاده را در ۹۰ دیدم بلافاصله با اردبیل تماس گرفتیم و من همان شب گفتم که این بازیکن را برای یک قرارداد ۱۰ ساله در پرسپولیس می خواهیم که خوشبختانه باشگاه هم اقدام کرد.

ملی پوش دهه ۶۰ فوتبال ما همچنین می گوید: من به همراه چهار مربی دیگر چند ماه پیش به برزیل رفتیم و از آکادمی های فوتبال این کشور بازدید کردیم. موارد خیلی خوبی را یاد گرفتیم. آکادمی فقط این نیست که ما چهار پنج تیم پایه داشته باشیم و به آن ها برسیم بلکه داشتن یک مجموعهٔ خوب است که با برنامه ریزی و حمایت می تواند به سمت آکادمی واقعی حرکت کند. همین ورزشگاه امام رضا هم کم و کسری های زیادی دارد اما من فکر می کنم هدف رویانیان داشتن یک آکادمی قوی است. اگر ۱۰ درصد از هزینه هایی را که برای گرفتن بازیکنان تیم بزرگسالان خرج می کنیم صرف تیم های پایه کنیم، مطمئن باشید می توانیم در سال های بعد نه تنها آکادمی خوبی داشته باشیم بلکه تیم بزرگسالان را از هر لحاظ تامین کنیم و بازیکنانمان را به تیم های دیگر بفروشیم.

** کنترل نامحسوس روی دلالی

بهنام ابوالقاسم پور مدیر استعدادیابی آکادمی هم می گوید: برنامهٔ ما برای امسال این است که در سطح تهران و شهرستان ها هماهنگی ها را انجام دهیم. من از اواسط فصل به مجموعه اضافه شدم و فعلا در حال سازماندهی هستیم. به تدریج نقطه ضعف هایمان را برطرف می کنیم. چند هفته پیش به همراه چند مسوول دیگر در یک سفر به گرگان رفتیم و در همان جا یکی دو بازیکن خوب را جدا کرده و به تهران آوردیم. ما برای توسعهٔ آکادمی باید ابتدا پایگاه های خودمان را تجهیز کنیم که وقتی بچه های مردم به این جا می آیند با امکانات از آن ها استقبال کنیم. در همین زمینه رویانیان قول داده که به غیر از ورزشگاه امام رضا، یکی دو زمین دیگر هم در سطح شهر برای آکادمی بگیرد. در حال حاضر امکانات نسبی برای تیم های پایه وجود دارد اما باید بیشتر از این ها باشد. ما تازه اول راه هستیم. همه باید کمک کنند. موضوعی که جای خوشحالی دارد این است که تفکرات باشگاه در بخش پایه خیلی خوب است اما باید عمل هم به همین مقدار وجود داشته باشد. پول گرفتن از بازیکنان پایه هنوز در فوتبال ما یک مشکل بزرگ است و کلیهٔ تیم های ما با این مساله روبه رو بوده اند. سعی و تلاشمان این است که چنین اتفاقی در پرسپولیس نیفتد. ضمن این که روی این مساله نظارت نامحسوسی داریم و به وسیلهٔ برخی افراد این چیز ها را کنترل می کنیم.

آکادمی فوتبال پرسپولیس

تمرین امیدها که تمام می شود، وقت ناهار است. کارمندان ورزشگاه و مربیان روی یک میز ساده با آبگوشتی ساده تر مشغول صرف غذا می شوند و ما را هم دعوت می کنند. شوخ طبعی مرتضی فنونی زاده و خاطره هایی که سر میز ناهار تعریف می کند همه را وارد حال و هوای دیگری می کند. اگر همین ورزشگاه امام رضا (ع) قسمتی برای صرف غذا داشت وضعیتش بهتر می شد اما این سفره خودمانی مشکلات را از یاد می برد. ضیا عربشاهی می گوید" ما با همین آبگوشت ها بازیکن شدیم اما حالا بازیکنان از این چیزها نمی خورند" .

بعد از امید، نونهالان تمرین خود را شروع می کنند. آکادمی پرسپولیس روی ریل افتاده و با شتاب خوبی در حال حرکت است اما به قول مربیان تیم های پایه اش هنوز نواقص زیادی دارد که باید برطرف شود. رویای بچه هایی که در خوابگاه بودند و برای پوشیدن پیراهن تیم اصلی پرسپولیس از حالا خود را آماده کرده اند، روی دوش آکادمی سنگینی می کند. آیا این رویا واقعی می شود؟