به گزارش پارس به نقل از تسنیم، فرهاد مجیدی پس از خداحافظی از فوتبال قصد دارد مربیگری را آغاز کند و به همین دلیل باید کلاس های مربیگری را پشت سر بگذارد تا بتواند روی نیمکت یک تیم بنشیند. دکتر محمد احسانی، رئیس کمیته آموزش فدارسیون فوتبال در این خصوص به خبرنگار تسنیم اظهار داشت: مجیدی در کلاس های مربیگری فدراسیون فوتبال ثبت نام نکرده است اما ما از حضور افرادی چون مجیدی در کلاس های مربیگری استقبال می کنیم.


وی در ادامه افزود: بازیکنانی چون مجیدی از سرمایه های فوتبال کشور هستند و نباید از کنار تجربیات آنها به سادگی گذشت. حضور این بازیکنان در عرصه مربیگری اول به علاقه خودشان باز می گردد و بعد از آن هم پشتیبانی کمیته آموزش فدراسیون فوتبال که ما در این خصوص اقدامات لازم را انجام می دهیم. بعضی بازیکنان به مربیگری علاقه دارند و بعضی ها علاقه ای ندارند اما ما در خدمت آنهایی که به این کار علاقمند هستند خواهیم بود و در اصل ما نیازمند این بازیکنان خوش نام و بین المللی هستیم.


رئیس کمیته آموزش فدارسیون فوتبال خاطرنشان کرد: بازیکنان ملی پوشی که بالای ۲۰ بازی ملی داشته باشند نیازی به حضور در کلاس های مربیگری درجه D ندارند و می توانند مستقیماً در کلاس های مربیگری درجه C حضور پیدا کنند. با مدرک C هم مشکلی برای نشستن روی نیمکت ندارند و می توانند کمک مربی دوم شوند. بعد از یک سال کار کردن در تیم های مختلف (اعم از پایه و رده سنی بزرگسالان) هم باید در کلاس های درجه B حضور پیدا کنند و بعد از آن برای سرمربی شدن نیاز به مدرک درجه A دارند. این افراد هر وقت بتوانند مدرک درجه A را بگیرند مشکلی برای نشستن روی نیمکت تیم های لیگ برتری به عنوان سرمربی ندارند.


احسانی با بیان اینکه کار کردن در تیم های پایه بعد از گرفتن مدرک C اجباری است، اظهار داشت: گذراندن دوره های مربیگری C و B برای ملی پوشان پیشین ۲ سال زمان می برد. بازیکنی مثل مجیدی اگر بخواهد به صورت مستقیم سرمربی شود باید مدرک A را بگیرد که گرفتن این مدرک حداقل ۳ سال زمان می خواهد.


وی افزود: افرادی چون رحمان رضایی، کریم باقری و… که در سطح بالای فوتبال دنیا بازی کرده اند در دوره های مربیگری حضور یافته اند و ما هیچ مشکلی با این بازیکنان نداشته ایم، چون حرفه ای هستند و فوتبال را با مربیان حرفه ای دنبال کرده اند. خوشبختانه اکنون این افراد مربی شده اند و می تواند در آینده به فوتبال کشور کمک کنند.
رئیس کمیته آموزش فدارسیون فوتبال مجیدی را از سرمایه های مربیگری ایران در آینده خواند و ادامه داد: مجیدی هم می تواند با شرکت در کلاس های مربیگری حداقل ۳ ساله مدرک مربیگری A را بگیرد و به عنوان سرمربی روی نیمکت یک تیم لیگ برتری بنشیند. البته مجیدی برای رسیدن به این مدرک باید پیگیری های لازم را به عمل آورده و در کلاس های مربیگری شرکت کند.


احسانی درباره اینکه مجیدی در کلاس های مربیگری کشور انگلیس ثبت نام کرده است، گفت: هیچ مشکلی از این بابت نیست. اگر مجیدی بخواهد در ایران مربیگری کند ما مدرک او را به AFC می فرستیم تا معادل سازی شود و پس از آن با هر مدرکی که از سوی AFC اعلام شود، می تواند در ایران مربیگری کند. مجیدی اگر بتواند در اروپا مدرک A را بگیرد باید این مدرک را با AFC معادل سازی کنیم. بعد از طی این پروسه او می تواند سرمربی یک تیم لیگ برتری شود.