به گزارش پارس ، کاظم اولیایی در گفت وگو با ایسنا، درباره مشکلات مالی باشگاه استقلال و پرسپولیس، اظهار کرد: حل مشکلات این دو باشگاه بر عهده وزارت ورزش و جوانان است. یعنی باید وزارت ورزش و جوانان وضعیت مالکیت این دو باشگاه را روشن کند. حالا کار اجرا را به فردی بدهند یک بحث دیگر است، اما همین فرد نهایت تلاشش را می کند و در نهایت یک بدهی انباشته به قول خودش باقی می ماند. باید آزادسازی و تجاری سازی این دو باشگاه در یک برنامه دنبال شود. وعده هایی در دولت قبل داده شده بود، مثل دادن این دو باشگاه، پیشکسوتان، هواداران، تعاونی ها و یا حتی واگذاری وزارت رفاه. این مسائل بیشتر ما را از جاده اصلی دور می کند.

او در پاسخ به این سوال که نظرش راجع به اینکه عده ای می گویند جلسات فتح الله زاده تنها یک شو نمایشی برای پوشش دادن مشکلات استقلال است و نظر او دراین باره چیست، بیان کرد: وقتی که سرمربی یک تیم می گوید باشگاه به صورت خیریه اداره می شود و جامعه هم می داند که چه اتفاقی می افتد و با چه وضعیت مالی ای کار می کنیم نمی توان با برخی اقدامات ظاهری مردم را فریب داد. جالب است که هیات مدیره این باشگاه می گوید که وظیفه ما تامین اعتبار نیست. ریاست هیات مدیره این باشگاه را فردی بر عهده دارد که رییس بزرگ ترین فراکسیون مجلس است. به هر حال خوب است آقای فتح الله زاده با سفیران خارجی دیدار و با آنها جلسه برگزار می کند و شیرینی و شربت می خورند، ولی این مساله به بدهی های باشگاه و آینده استقلال هیچ ارتباطی ندارد. بدهی استقلال و پرسپولیس مثل بدهی آمریکاست، هر چقدر بدهی بالا می رود، عده ای به به و چه چه بیشتری می کنند.

مدیرعامل سال های نه چندان دور استقلال ادامه داد: این دو باشگاه ظرفیت خودکفایی را دارند. فوتبال یک صنعت وارداتی از غرب به ماست. الان در اروپا با وجود بحران اقتصادی باشگاه ها چرخ شان می چرخد و در برخی کشورها در اوج درآمد هستند. مساله اصلی نحوه مدیریت است. پرسپولیس در حکومت قبلی خصوصی و استقلال نیمه دولتی بود. هسته مرکزی ورزش حرفه ای در باشگاهداری است. اساسنامه باشگاهداری در فوتبال ایران ۶۰ سال قدمت دارد و هیچ تغییری هم نداشته است. ما در تفکر باشگاه داری بسیار عقبیم.

اولیایی در پایان و در پاسخ به این سوال که باشگاه استقلال و علی فتح الله زاده بارها مشکل مالی این تیم را به پرداخت نشدن پول تعهد داده شده از سوی وزارت ورزش و جوانان مربوط دانسته اند، اظهار کرد: البته مساله اصلی اینجاست که این قرار پول دادن به استقلال را چه کسی می گذارد؟ به عبارت دیگر آیا وزارت ورزش موظف است به استقلال و پرسپولیس پول بدهد؟ اساسا قانون در برنامه پنج ساله چهارم دولت پرداخت پول از سوی دولت به باشگاه حرفه ای را ممنوع کرده است. در زمان آقای عباسی عده ای از مجلسیان که وارد هیات مدیره باشگاه استقلال و پرسپولیس شدند، آنها آمدند راهکاری را ایجاد کنند که اگر باشگاهی نیاز به پولی داشت وزارت ورزش و جوانان تشخیص دهد که آن باشگاه حرفه ای است یا خیر. وزارت ورزش و جوانان هم به طور کلی اعتقاد دارد که ورزش ایران آماتور است، اما مساله اینجاست که چطور ما به AFC می گوییم حرفه ای هستیم، اما به دنبال گرفتن پول از دولتیم. این وضعیت شتر، گاو، پلنگ کار را خراب می کند. به بازی های آسیایی که می رسیم حرفه ای هستیم و چهار سهمیه می خواهیم، اما در داخل خودمان هیات مدیره مان جلسه تشکیل می دهد و بر اساس پولی که قرار است وزارت ورزش و جوانان برنامه می چیند. با این وضعیت هیچ اتفاق خوبی نمی افتد.