به گزارش پارس به نقل از فارس، اولین نشست خبری سیدرضا صالحی امیری سرپرست وزارت ورزش و جوانان صبح روز گذشته در آکادمی ملی المپیک برگزار شد و سوالات مختلف خبرنگاران از سوی وی پاسخ داده شد. وی در لابه لای صحبت های خود به نکاتی اشاره کرد که توجه به آن خالی از لطف نیست.

مهم ترین نکته ای که در ابتدای صحبت های صالحی امیری می توان به آن اشاره کرد و وی به شدت روی آن تاکید داشت بحث فرهنگ بود. بحثی که به قول برخی خبرنگاران نیاز به تعریف داشت و برخی ها هم می پرسیدند آیا صحبت درباره فرهنگ شعار نیست و صالحی امید دارد که این موضوع در ورزش عملی شود؟ فرهنگی که به قول برخی ها چاییده شده است!

صالحی امیری در مدیریت فرهنگی تحصیل کرده و به قول خودش یکی از مدعیان در این رشته است. کتاب های مختلفی هم در این زمینه نوشته و تألیف کرده و هزاران دانشجو را در این رشته به جامعه تحویل داده است، اما نکته قابل توجه این است که حوزه ورزش با اقتصاد و صنعت و… متفاوت است و باید دید وی که از محیطی فرهنگی به ورزش آمده می تواند فرهنگ را در ورزش جا بیندازد؟ آیا می تواند آن چیزی که به عنوان فرهنگ و اخلاق مد نظر دارد در ورزش پیاده کند؟ به نظر می رسد صحبت های صالحی بیشتر تئوریک بوده و وی باید در ابتدا فضای ورزش را بشناسد.

* رؤسا نگران نباشند؛ تغییری در راه نیست!

نکته دیگر و البته مثبتی که صالحی امیری به آن توجه داشت این بود که نیازی به تغییر در سطوح دیگر وزارت ورزش نمی بیند مگر در مواقع لازم. تغییرات متعدد در مدیریت قبلی، آن هم در رأس فدراسیون ها باعث ایجاد مشکلاتی هم داخلی و هم بین المللی شد که حتی برخی ورزشکاران هم در تلاش بودند تا جای رئیس را بگیرند و مقابل یک رئیس قرار بگیرند. اختلافات زیاد شد و دیگر رؤسا امیدی به ماندن در فدراسیون نداشتند و هر لحظه امکان داشت با یک تلفن برکنار شوند، اما صالحی امیری بارها در جلسه ای که با روسای فدراسیون ها و همچنین اصحاب رسانه ها داشت اعلام کرد که نیازی به تغییر نمی بیند، همین حرف باعث می شود تا روسا بدون دغدغه از اینکه ممکن است لحظه ای دیگر برکنار شوند به کار خود ادامه دهند. همین که وی با صراحت اعلام کرده تغییرات در سطوح اول سازمان یعنی در حد معاونت بوده را باید به فال نیک گرفت.

* فاصله وزارت و کمیته کوتاه شد

مورد دیگری که در اینجا قابل تامل است اشاره صالحی به عدم دخالت در کارهای مربوط به کمیته ملی المپیک است که آن را نهادی عمومی با اساسنامه ای مورد تایید کمیته بین المللی المپیک می داند. همه می دانیم اختلاف بین مسئولان کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش سال ها به ورزش کشورمان ضربه زده و در این بین ورزشکاران بیشترین آسیب را متحمل شده اند، اما صالحی امیری در همان ابتدا هم اعلام کرد انتخابات این کمیته در موعد مقرر برگزار خواهد شد و وزارت ورزش هیچ دخالتی نخواهد داشت. فاصله بین این دو در این سال ها آنقدر زیاد بوده که نامه های تعلیق و تهدید بسیاری را روانه ایران کرد و ورزش کشور با بحران شدیدی روبه رو شد، اما امید می رود با برنامه های جدید صالحی امیری دیگر مشکلی در این باره وجود نداشته باشد.

صالحی امیری در نشست خبری خود اشاره ای هم به گلایه های کی روش داشت که برخی ها با تحریک می خواستند او را کنار گذاشته و جایش را بگیرند. مدت ها بود که شایعه قهر کی روش سر زبان ها افتاده بود مدت ها این سوال مطرح بود این افراد چه کسانی هستند که می خواهند کی روش موفق نشود؟ صالحی امیری با صحبت های روز گذشته خود نشان داد که عملا این حرف ها درست بوده، اما وزارت ورزش با حمایت به موقع و جلساتی که داشت جلوی این اختلافات را گرفت و کی روش ماند.

* انتخابات فدراسیون ها راه حلی برای فرار از مشکلات مالی

از دیگر نکات مثبتی که می توان در نخستین اقدامات صالحی امیری به آن اشاره کرد برگزاری انتخابات فدراسیون هایی است که مدت ها با سرپرست اداره می شوند. حتی در برخی از فدراسیون یک سرپرست به مدت ۲ سال است که فعالیت می کند، اما طبق اساسنامه مدت زمان مدیریت سرپرست نباید بیش از ۶ ماه باشد، همین امر مشکلات زیادی را از جمله مشکلات مالی به ویژه در فدراسیون کشتی به وجود آورده است.

همچنین ۲۷ مهرماه زمان ثبت نام از نامزدهای ۷ فدراسیون اعلام شد تا بر این اساس مشکلات به وجود آمده در برخی فدراسیون ها حل شود.

صالحی امیری نشست خوبی با اهالی رسانه ها داشت و حرف های خوبی هم زده شد. این نشان می دهد وی در مدت زمانی که امور را در دست گرفته صحبت های زیادی را با اهالی ورزش داشته و با افرادی که برای همکاری در نظر گرفته از جمله خسروی وفا، کیومرث هاشمی، نصرالله سجادی و مازیار ناظمی با فضای ورزش آشنا شده است و به نظر می رسد تعامل خوبی هم با رسانه ها وجود خواهد داشت. البته زمان لازم است تا وی به صورت عمیق با این فضا آشنا شود و بتواند برنامه هایش را پیاده کند، اما امید می رود با معاونان آشنا به ورزش بحران های اخیر برطرف شده و خبرهای خوشی در راه باشد. اقدام به برگزاری انتخابات فدراسیون هایی که با سرپرست اداره می شوند نشان از توجه خوب صالحی امیری به ورزش است تا چالش هایی که مدت ها است در برخی فدراسیون ها وجود دارد با انتخابات حل شود. صالحی امیری برنامه های زیادی را هم در ورزش و هم در بخش جوانان دارد امید می رود این برنامه ها عملی شده و دیگر شاهد شعار در این بخش ها نباشیم.