به گزارش پارس ، به نقل ازگل – روزنامه ایران ورزشی، در شماره امروز با بازنشر گفت وگوی ویژه مارک ویلیامز در سایت گل، مصاحبه جالبی هم با علی کریمی انجام داده است. ویلیامز در مصاحبه اش با گل از لزوم انجام فوتبال خیابانی گفته بود که روح و جوهره این ورزش است… و حالا حرفهای علی کریمی یکی از بهترین محصولات آکادمی آسفالت و توپ پلاستیکی. حرفهای کریمی جالب است. او به علاقه تسل خودش به فوتبال اشاره می کند. چیزی که امروز جای خود را به بازی های بی تحرک کامپیوتری داده است:

می خواهم به روزهایی برگردید که ۱۳-۱۲ سال بیشتر نداشتید. آن موقع چقدر برای بازی در کوچه و خیابان وقت می گذاشتید؟
چطور بدون مقدمه به گذشته ها برگشتید؟
بعد از پاسخ شما دلیلش را می گویم.
یادم نمی رود، از مدرسه که برمی گشتیم، لباس ها یک طرف، کیف هم یک طرف دیگر، غذا خورده، نخورده می پریدیم توی کوچه و تا شب فوتبال بازی می کردیم. وقتی هم که به خانه می آمدیم اینقدر خسته بودیم که بیشتر وقت ها سر سفره خوابمان می برد. حالا می گویید چرا یکدفعه این سوال را پرسیدید!
بله، یک پروفسور ورزشی در کنفرانسی در اروپا گفته که شما محصول فوتبال خیابانی هستید.
درست گفته است. خودتان بهتر می دانید که در آن زمان مدارس فوتبال کم بود و ما پولش را نداشتیم که ثبت نام کنیم. به همین دلیل فقط در کوچه و خیابان بازی می کردیم اما الان شرایط خیلی فرق کرده است.
بله اما باید دید در این مدارس فوتبال و یا آکادمی های فوتبال چقدر کار انجام می شود؟
در بعضی از این مدارس فوتبال و آکادمی ها، مربیان با اشتیاق و علاقه کار می کنند و هدفشان هم بازیکن سازی است اما متاسفانه برخی از آنها بیشتر به فکر بیزنس هستند.
به نظر شما آکادمی یا مدارس فوتبال چقدر می تواند در بازیکن سازی موفق باشد؟
آکادمی جایی است که بازیکنان مستعد، اصول حرفه ای فوتبال را آموزش می بینند و استعدادهایشان شکوفا می شود. قطعا اگر از مربیان دوره دیده و باتجربه هم در این کلاس ها استفاده شود بازدهی اش بیشتر می شود اما من بارها با این مساله در سال های گذشته روبرو شدم که فلان مربی می گفت این بازیکن کشف من بوده ولی الان خیلی از تیم هایی که هر سال بازیکنان زیادی را به فوتبال ایران عرضه می کردند بیشتر خریدار بازیکن شده اند و این اصلا خوب نیست. در حالی که در همین کشورهای حوزه خلیج فارس باشگاه های مطرح دنیا مثل منچستر، رئال، بایرن مونیخ و… مدارس فوتبالی را با هزینه خودشان احداث می کنند تا از میان ۳۰۰-۲۰۰ نوجوان ۳-۲ بازیکن مستعد را شناسایی کنند. ما همین الان در شهرهای کوچک کشورمان هم بازیکنان بااستعداد زیادی داریم که با کمی توجه بیشتر و در اختیار گذاشتن امکانات بهتر می توانیم تا حدودی پشتوانه سازی کنیم.