به گزارش پارس ، امیر قلعه نویی در گفت وگو با ایسنا درباره مسائل مطرح در فوتبال ایران، نامه سازمان لیگ ایران به چند کشور آسیایی و دیدار پیش رو برابر ذوب آهن صحبت کرد.

* آن طور که تاج اعلام کرده سازمان لیگ ایران به چند کشور آسیایی نامه زده تا با موافقت آنها مصوبه ی کنفدراسیون فوتبال آسیا را برای تغییر در تقویم لیگ قهرمانان ایجاد کند و این حتما برای شما به عنوان یکی از تیم های حاضر در این رقابت ها مهم است.

من این سوال را به دو بخش تقسیم می کنم؛ یکی این که چند سال پیش این اشکال را وارد کردم که برنامه ریزی لیگ قهرمانان آسیا به ضرر تیم های غرب آسیاست و با این تقویم، تیم های شرق آسیا بیشترین نفع را می برند. مثلا همین تیم بوریرام. آنها با همان تیم فصل گذشته شان با ما مسابقه می دهند، در حالی که ما تیم مان را تغییر داده ایم و طبیعتا شرایط تیمی ما هنوز به قوام تیم پارسال نرسیده است. این چیزی است که چند سال است مطرح شده. اما درباره ی بخش دوم جواب به این سوال باید بگویم از محتوای نامه ای که ایران ارسال کرده اطلاع ندارم اما این که گفته شده ایران خواستار اجماع در تغییر تقویم بازی های امسال شده واقعا بحث خنده داری است. من نمی دانم که هدف از این نامه نگاری چه بوده اما بعید می دانم در آسیا مثل ایران روزمره برنامه ریزی کنند. حتما بر اساس برنامه ریزی انجام شده حق پخش تلویزیونی بازی ها را هم فروخته اند و نمی شود با یک نامه و گرفتن یک موافقت ادامه ی لیگ قهرمانان را به پس از جام جهانی موکول کرد.

* شاید بحث ارسال نامه به کشورهای آسیایی پس از آن مطرح شد که کارلوس کی روش دغدغه اش را نداشتن بازیکنان ملی پوش حاضر در لیگ قهرمانان آسیا عنوان کرد. احتمال دارد این بحث را راه انداخته اند تا کمی اعتراض ها را کم کنند.

نمی دانم دلیل ارسال این نامه چه بوده اما حرف من این است که سازمان های بزرگی مانند فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا برای خود سند و چشم انداز دارند. الان می بینید که توکیو به عنوان میزبان المپیک ۲۰۲۰ انتخاب می شود. حتما این به خاطر برنامه ریزی چند ساله ی آنها بوده است. آنها ساعت به ساعت مثل ما برنامه ریزی نمی کنند و همه چیزشان از پیش تعیین شده است. من حرفم این است که ما هم باید به این سمت برویم. فدراسیون و سازمان لیگمان باید چشم انداز داشته باشند و بر اساس آن حرکت کنند.

* یکی از بحث هایی که این روزها مطرح است به حرف های اخیر شما برمی گردد. جایی که خیلی ها می گویند شما از مطرح کردن بحث های انتقادی علیه کی روش هدف هایی دارید.

نمی خواهم درباره ی آن آدم های قلم به دست دیگر صحبت کنم اما این حرف ها را همان آدم ها مطرح می کنند. من اگر می خواستم از تیم ملی و کی روش انتقاد کنم و از این انتقادم هدفی داشتم وقتی تیم ملی به لبنان باخت حرف می زدم و انتقاد می کردم. آن موقع این کار خیلی آسان بود اما اولین نفری بودم که از تیم ملی و کی روش حمایت کردم. حتی نشان به آن نشان که چند روز پس از حمایت من یکی از مربیان تیم ملی به تمرین استقلال آمد و گفت که از شما به خاطر موضع تان تشکر می کنم. آمد پیش من و گفت کی روش سلام رسانده و از شما تشکر کرده است. همان روز به من گفت ای کاش همه ی مربیان ایران نگاه شما را داشتند. چطور آن موقع که من حمایت کردم از این حرف ها نبود؟ الان هم حرف من مشخص است. بین حدود ۲۰۰ کشور، ایران یکی از ۳۲ تیم حاضر در جام جهانی است و این افتخار بسیار بزرگی برای ایران محسوب می شود. من می گویم باید کل فوتبال ایران بسیج شوند تا از تیم ملی و فدراسیون حمایت کنند. باید به برنامه های سرمربی تیم ملی احترام گذاشت اما نباید عرف را هم کنار بگذاریم. وقتی بر اساس قانون، باشگاه ها موظفند ۷۲ ساعت پیش از بازی های ملی، بازیکنانشان را در اختیار تیم ملی قرار دهند نباید خارج از آن توقع دیگری داشت. اگر می خواهیم پیشرفت کنیم باید به این قوانین احترام بگذاریم. حرف من این است که اگر چنین درخواستی از سوی قلعه نویی مطرح می شد آیا پدر من را درنمی آوردند؟ من به عنوان سرمربی یکی از تیم های لیگ با تمام وجود به برنامه های کی روش احترام می گذارم اما باید عرف رعایت شود. یک سوال از شما دارم؛ آیا فولام و استانداردلیژ حاضرند در بحبوحه رقابت های لیگشان اشکان دژاگه و رضا قوچان نژاد را به تیم ملی ایران بدهند؟

* چیزی که کی روش مطرح کرده این است که بازیکنانی که در لیگ های اروپایی بازی می کنند به لحاظ بدنی در شرایط خوبی هستند اما بازیکنانی که در لیگ ایران حضور دارند شاید در جام جهانی توان رویارویی با بهترین بازیکنان دنیا را نداشته باشند.

این حرف را قبول ندارم. همین لیگ ایران بود که باعث شد تیم ملی به جام جهانی برود. این حرف غلطی است. یا برخی آقایان گفته اند لیگ قهرمانان آسیا فلان است. من می خواهم بگویم آیا اسکولاری، براگا، متسو و… مربیان کوچکی بودند که نتوانستند در این لیگ به گفته ی آقایان ضعیف نتیجه بگیرند؟ این مربیان که همه نوع امکانات را هم داشته اند. چطور می شود براگای معروف که کاندیدای مربیگیری در تیم ملی برزیل بود، رفت و برگشت به سپاهان می بازد. یا مگر می شود پیروزی ما برابر الشباب امارات با آن بازیکنان نامی اش یا پیروزی برابر الهلال در ریاض را نتایج کوچکی دانست؟ می خواهم بگویم این بازیکنان از دل همین لیگ به لیگ قهرمانان آسیا رفته اند یا توانستند تیم ملی را به جام جهانی ببرند. من از خبرنگاران پاکی که بالای ۹۰ درصد هستند می خواهم به جای پرداختن به بعضی مسائل، دغدغه های واقعی فوتبال ایران را مطرح کنند. بیایند بنویسند که چرا باید فوتبال ایران، زمینی داشته باشد مانند زمین حافظیه. بیایند در رسانه هایشان به توزیع نامطلوب اقتصاد در باشگاه ها بپردازند. یا این که بیایند از این بگویند که چرا باید مدیرعامل یک باشگاه خانه اش را بفروشد و سرمربی یک تیم از دوستش پول دستی بگیرد تا کار تیم پیش برود؟ باید این مسائل مطرح شود. به نظر من این بی احترامی به لیگ ایران است که بگوییم بازیکنان حاضر در آن کیفیت حضور در مسابقات بزرگ را ندارند. بی احترامی به لیگ هم یعنی بی احترامی به کل مربیان و بازیکنان ایرانی.

* استقلال به دلیل حضور در لیگ قهرمانان آسیا روزهای پرفشاری را سپری می کند. شما درخواست داده بودید بازی با ذوب آهن جابه جا شود اما این اتفاق نیفتاد و فردا باید با ذوب آهن بازی کنید.

ما از دوستان خواسته بودیم که بازی با استقلال خوزستان را در ساعت ۷ یا ۸ شب برگزار کنند که البته قبول نکردند اما برای بازی با ذوب آهن که در منطقه ی بادخیزی برگزار می شود قرار شد بازی را یک ساعت دیرتر برگزار کنند که ما هم اعتراض نکردیم و پذیرفتیم. من می خواهم فقط این را بگویم که شما تفاوت در نگاه ها را ببینید. به هر حال استقلال شرایط خاص خودش را دارد. بازیکنان ملی مان درگیر انتخابی جام جهانی بودند و به دلیل غیبت در تمرینات بدنسازی به لحاظ بدنی از سایر بازیکنان عقب هستند. با این همه من از تاج و همکارانش تشکر می کنم که برنامه ای دادند که بهتر از برنامه های سال های گذشته است. به هر حال این شرایطی است که ما با آن مواجه هستیم. در بعضی روزها ما مجبوریم با ۷-۸ بازیکن تمرین کنیم. برای بازی با ذوب آهن هم بیگ زاده، اکبرپور، خسرو حیدری، احمد جمشیدیان را نداریم و گوران لاوره هم تازه دو جلسه است به ما اضافه شده.

* یعنی شما توقعتان در برنامه ریزی لیگ محقق نشده است؟

به هر حال انتظارمان این است اگر یک فرصتی به استقلال که نماینده ی ایران است بدهند اتفاقی نمی افتد. ما می توانستیم در این دو هفته یک ریکاوری خوب انجام دهیم اما حالا باید فردا در اصفهان بازی کنیم، جمعه شب به تایلند برویم و از آن جا با اتوبوس ۴۰۰ کیلومتر فاصله تا بوریرام را طی کنیم. آیا واقعا این نگاه ملی است؟ به هر حال همان طور که گفتم سازمان لیگ تلاشش را کرده بهترین برنامه را ارایه کند اما من به عنوان سرمربی استقلال از دریچه ی تیم خودم نگاه می کنم و آقای تاج و دوستانش که قطعا با مشکلاتی روبه رو هستند از دریچه ی خودشان.

* در برنامه ۹۰ هفته ی قبل مدیر روابط عمومی باشگاه استقلال پیشنهاد داد که با وساطت امیر حاج رضایی، شما و فردوسی پور کدورت ها را کنار بگذارید تا فوتبالی ها کنار هم قرار بگیرند.

نوری فر اصلا نباید این حرف را می زد. اشتباه کرد و همان شب به او گفتم. من اعتقادات فوتبالی دارم که بر اساس آن عمل می کنم. من اعتقاداتی نسبت به آن برنامه دارم و تمایلی به مساله ای که آن شب مطرح شد ندارم.