به گزارش پارس به نقل از مهر، عبدالله موزون نخستین داور دربی که اولین بار در ۱۶ فروردین سال ۱۳۴۷ این بازی را قضاوت کرد، بعد از ظهر یکشنبه در محل فدراسیون فوتبال حضور یافت و دیداری با مهدی محمدنبی دبیرکل فدراسیون داشت. وی که سابقه قضاوت دو داربی و کمک داوری در یک دربی در کارنامه اش دارد در حاشیه این دیدار با سایت فدراسیون فوتبال گفتگویی را انجام داد که در آن به خاطرات گذشته و نظرش را درباره کنونی داوری و قضاوت در دربی اشاره کرد. این مصاحبه را در زیر می خوانید:

* دقیق یادتان می آید چطور برای نخستین دربی پایتخت از سوی فدراسیون وقت انتخاب شدید؟
- بله یادم می آید که به درخواست محمود بیاتی و امیر مسعود برومند برای قضاوت در داربی اول انتخاب شدم، البته انتخاب من به این سادگی ها نبود و فدراسیون برای انتخاب داور این بازی حساس مته زیادی به خشخاش می گذاشت. یکی از مهمترین چالش های پیشرو فدراسیون برای انتخاب داور این بود که من بازیکن پیشین شاهین بودم و با توجه به اینکه شاهین یکی و دو سال پیش منحل شده و بازیکنانش تیم جدیدی به نام پرسپولیس تشکیل داده بودند، همه این باشگاه را به نام پدر پرسپولیس می شناختند. اما فدراسیون به من اعتماد کرد و با توجه به اینکه قبلا بازیکن فوتبال هم بودم، برای قضاوت در داربی انتخاب شدم. فکر کنم بازی با نتیجه صفر بر صفر به پایان رسید.

* بازی را خوب قضاوت کردید؟
- بله، اگر به آرشیو کیهان ورزشی و دنیای ورزش مراجعه کنید، می بینید کارشناسان وقت از عملکرد من تمجید کرده بودند.

عبدالله موزون نخستین داور دربی پایتخت در کنار مهدی محمدنبی دبیرکل فدراسیون فوتبال

* پس چرا در دربی دوم جک تیلور از انگلستان قضاوت بازی را بر عهده گرفت؟
- این انتخاب فدراسیون بود و من هم آن زمان به آن احترام گذاشتند، چرا که جک تیلور انگلیسی در آن سال ها بهترین داور جهان بود. اما این داور که شغل اصلی اش قصابی بود، به ایران آمد و در حالی که قرار بود من داور دابی باشم به جای من قضاوت را برعهده گرفت. اما نکته جالب این است که من در دربی دوم کمک داور تیلور بودم. بازی در پایان هم با نتیجه بدون گل به پایان رسید.

* دربی سوم را شما سوت زدید، درست است؟
- بله، پس از دربی دوم و حمایت رسانه ‎ ها از داوران ایرانی، دربی سوم را به من دادند و این در حالی بود که همان زمان محمود بیاتی و دکتر برومند اعلام کردند که غیر از موزون کسی را برای قضاوت دربی قبول نداریم. من علاوه بر دربی استقلال و پرسپولیس، در آن زمان دربی های زیادی را بین تیم های شاهین - استقلال، استقلال - دارایی و بسیار از بازی هایی را که به یاد ندارم، را سوت زدم. در آرشیو کیهان ورزشی و دنیای ورزش موجود است که همیشه درباره من می نوشتند، موزون عالی و خوب است و حد متوسط ندارد.

* دربی سوم با چه نتیجه ای به پایان رسید؟
- دربی سوم ۱۳ مرداد سال ۱۳۴۸ برگزار شد که استقلال موفق شد پرسپولیس را با نتیجه ۳ بر یک شکست دهد.

شما امروزه داوران چه در فوتبال ایران و چه در فوتبال دیگر کشورها اشتباهات تاثیر گذاری دارند؟
- در اوایل مصاحبه اشاره کردم من بازیکن پیشین شاهین بودم، پس باید متوجه شده باشید که قبل از قضاوت، بنده فوتبالیست بودم. به نظرم یکی از مشکلات اصلی داوران این است که قبلا فوتبالیست نبودند. همیشه در قضاوت هایم سعی کردم بی طرف باشم اما به نظرم در حال حاضر مسائل مادی باعث شده تا فوتبال از آن حالت دوست داشتنی وضعیت دیگری پیدا کند.
به نظرم بازیکنان باید داور را قبول داشته باشند. زمانی که من سوت می زدند، می گفتند موزون خودش بازیکن بوده و بهتر می داند که ما چه می کشیم. من خودم بازیکن تیم ملی هم بوده ام و قبل از آن در آبادان بازیکنانی مثل جاسمیان، دهداری و برمکی شاگردان من بودند.
می خواهم به یک نکته اشاره کنم و آن این است بارها مهاجمان را دیده ایم که در یکی دو متری دروازه خالی توپ را به بیرون می زند، این اتفاق ممکن است در داوری هم بیافتد چرا که اشتباهات داوری جزئی از بازی است.

* روز جمعه دربی تهران برگزار می شود، به نظر شما دربی در این روزها برگزار می شود با دربی های زمان شما چه تفاوتی دارد؟
- آن زمان پولی نبود و همه با عشق بازی می کردند. همین مهدی محمدنبی خودش بازیکن شاهین بوده و می داند من چه می گویم. شما عقیده دارید هیجان این روزها بیشتر است؟ من با شما مخالفم. هیجان آن روزها بیشتر بود ولی پولی در کار نبود. در دنیایی که سنگینی سکه و لطافت عاطفه فشار می آورد، معلوم است بازیکنان کم کاری می کنند و داور هم اشتباه می کند. شما هیجان را فقط دربی می ینید. من می خواهم به شما بگویم آن روزها همه بازی ها شرایط داربی را داشت.

* درباره بازی جمعه چه نظری دارید؟
- من در حیطه داوری می خواهم صحبت کنم. برای داوران بازی روز جمعه آرزوی موفقیت می کنم و همچنین از تماشاگران می خواهم احترام داوران و بازیکنان را حفظ کنند. مطمئنا بهترین داوران برای این بازی انتخاب خواهند شد و ان شاءاله که شاهد بازی زیبا و جوانمردانه خواهیم بود.