به گزارش پارس ، به نقل ازافکارنیوز، لیورپولی ها موفق شده اند در دو هفته ابتدایی لیگ برتر با غلبه بر استوک سیتی و آستون ویلا ۶ امتیازی شوند. در سوی مقابل منچستری ها در هفته نخست موفق شدند سوآنسی را با شکست روبرو سازند و در هفته دوم در خانه برابر چلسی به تساوی بدون گل رسیدند. دو تیم برای حضور در بین تیم های مدعی لیگ برتر به ۳ امتیاز این دیدار نیاز دارند، به همین خاطر جدال یکشنبه دو تیم اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

درست است که دو تیم کیلومتر ها با یکدیگر فاصله دارند اما بازی لیورپول و منچستر یونایتد به عنوان دو دشمن قدیمی در لیگ برتر به عنوان شهرآورد لیگ برتر در نظر گرفته شده است. اولین بازی دو تیم در سال ۱۹۱۰ برگزار شد که منچستری ها موفق شدند در مرسی ساید با نتیجه ۴ بر ۳ برنده باشند. دو تیم منچستر یونایتد و لیورپول موفق ترین تیم های لیگ برتر هستند. دو تیم در مجموع ۱۲۱ قهرمانی داشتند که ۶۲ قهرمانی برای منچستر یونایتد و ۵۹ قهرمانی برای لیورپول بدست آمده است. این بازی اغلب عصر برگزار می شود به این دلیل که تمام رسانه ها بتوانند این بازی را پوشش دهند.

دو تیم در مجموع ۱۶۰ بار با یکدیگر بازی کردند که ۶۳ برد برای منچستر یونایتد، ۵۳ برد برای لیورپول و ۴۴ تساوی حاصل بازی های این دو تیم بوده است. رقابت این دو تیم به رقابت شهری برای پیشرفت بر می گردد. منچستر به خاطر قدرت تولیدی و صنعتی خود و لیورپول به دلیل قدرت بندر تجاری خود همیشه با یکدیگر رقابت داشتنند. اکنون رقابت این دو شهر به بازی فوتبال در مستطیل سبز رسیده است. منچستری ها در آن دوره یک جاده دریایی فرعی درست کرده بودند تا کالاهای خود را به طور مستقیم از سمتی دیگر وارد شهر منچستر کنند. سالها پس از آن دوران اکنون دو شهر لیورپول و منچستر جزو شهر های پیشرفته جهان منصوب می شوند. منچستر در سال ۲۰۰۲ میزبان بازی های مشترک المنافع بود و لیورپول در سال ۲۰۰۸ جایزه پایتخت فرهنگی اروپا را بدست آورد.

در عرصه فوتبال، لیورپول از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۰ بر فوتبال اروپا تسلط داشت که توانست به ۱۱ قهرمانی در لیگ انگلیس (دسته یک فعلی) و چهار قهرمانی در اروپا رسید. در سوی مقابل منچستری ها از سال ۱۹۹۳ تسلط خود را بر فوتبال شروع کرده است. آنها در این مدت به ۱۳ قهرمانی در لیگ برتر و ۲ قهرمانی در اروپا رسیدند.

رقابت لیورپول و منچستریونایتد به شهر و تیم فوتبال معطوف نمی شود و به بازیکنان دو تیم نیز بر می گردد. به طور مثال درگیری دو تیم را می توانید از مصاحبه وین رونی متوجه شوید. بچه فیل (وین رونی) که محصول آکادمی اورتون (تیم رقیب لیورپول) است بارها حس بد خود را نسبت به لیورپول ابراز داشته است. از طرف مقابل استیون جرارد نیز یکبار در خانه خود به کلکسیون لباس بازیکنان فوتبال که پس از مسابقات مختلف جمع کرده است اشاره کرد و گفت: در بین این کلکسیون هیچ لباسی از منچستر یونایتد وجود ندارد و نخواهد داشت.

فصل ۲۰۱۲ درگیری لفظی پاتریس اورا و لوئیس سوآرس و توهین نژاد پرستی مهاجم اروگوئه ای به او یکبار دیگر تنش در دیدار دو تیم را به خوبی نشان داد. اعتراض فرگوسن و دست ندادن ریو فردیناند و دنی ولبک با این بازیکن نتیجه کار سوآرس در آن دیدار بود. همین باعث شده است که بین این دو تیم خیلی کم بازیکن جابجا شود. در واقع تنها ۹ بازیکن بین این دو تیم جابجا شدند که آخرین بار فیل چیسنال در آوریل ۱۹۶۴ آخرین بازیکنی بود که بین این دو تیم جابجا شد.

پیش از این دیدار در روز شنبه ۶ دیدار برگزار می شود که در مهمترین بازی منچستر سیتی در خانه پذیرای هال سیتی خواهد بود. " همشهری ها" هفته گذشته شکست تلخی برابر کاردیف تجربه کردند و ۳ بر ۲ مغلوب این تیم شدند. فولام نیز که اشکان دژاگه را در اختیار دارد در ورزشگاه سنت جمز پارک مهمان نیوکاسل خواهد بود. دژاگه اولین بازی خود را برای فولام در فصل جدید سه شنبه در جام اتحادیه برابر برتون آلبیون برگزار کرد. هافبک ایرانی فولام امیدوار است بتواند در بازی برابر نیوکاسل اولین بازی فصل خود را در لیگ برتر تجربه کند.

هفته شهر آورد های فوتبال انگلیس روز یکشنبه با شهرآورد شمال لندن به اتمام خواهد رسید. آخرین دیدار از هفته سوم لیگ برتر در ورزشگاه امارات برگزار خواهد شد که آرسنال در شهرآورد شمال لندن برابر تاتنهام قرار خواهد گرفت. آرسنال فصل گذشته در روز های پایانی موفق شد آرسنال را کنار بزند و به عنوان تیم چهارم لیگ برتر راهی لیگ قهرمانان اروپا شود در حالی که تاتنهام در مقاطع زیادی از فصل در رده چهارم قرار داشت و هواداران این تیم امیدوار بودند بتوانند پس از مدت ها آرسنال را کنار بزنند. این دو تیم از همین ابتدای فصل هم می دانند که رقابت زیادی برای کسب رتبه چهارمی خواهند داشت و این بازی برای هر دو تیم اهمیت زیادی دارد.

**برنامه بازی های هفته سوم

شنبه ۹ شهریور

منچستر سیتی – هال سیتی

نیوکاسل – فولام

نوریچ – ساوت همپتون

وست هام – استوک سیتی

کاردیف – اورتون

کریستال پالاس – ساندرلند

یکشنبه ۱۰ شهریور

لیورپول – منچستر یونایتد

وست برومویچ – سوآنسی

آرسنال – تاتنهام