به گزارش پارس ، به نقل ازایسنا آزمایش دوپینگ تایسون گای به دلیل وجود ماده ناشناخته مثبت اعلام شد و نمونه دوپینگ پنج ورزشکار جامائیکایی از جمله آسافا پاول، رکوردار سابق ۱۰۰ متر دوومیدانی و شرون سیمپسون، قهرمان دوی چهار در ۱۰۰ متر المپیک ۲۰۰۴ آتن نیز مثبت اعلام شده است؛ اتفاقی که شوک بزرگی به رشته دوومیدانی وارد کرده است. این در حالی است که ریکی سیمس، مدیر برنامه های یوسین بولت به هواداران این ورزشکار و قهرمان بازی های المپیک لندن اطمینان خاطر داده است که موکلش در رسوایی اخیر دوومیدانی جایی ندارد.

تایسون گای ۳۰ ساله که دومین مرد سریع تاریخ دوومیدانی است، در سال ۲۰۱۳ در رشته ۱۰۰ متر در سه مسابقه جداگانه به مقام قهرمانی رسیده است. این ورزشکار آمریکایی که سه عنوان قهرمانی جهان را در کارنامه خود دارد، قرار است این هفته آزمایش دوم خود را بدهد، اما او از مسابقات لیگ" الماس" موناکو و دوومیدانی قهرمانی آمریکا کنار کشیده است.

تایسون گای پس از مثبت شدن آزمایش دوپینگش گفت: من اهل این جور داستان ها و خرابکاری ها نیستم. من به کسی اعتماد کردم که مرا ویران کرد. چیزی برای گفتن ندارم که بگویم. این یک اشتباه از طرف مرکز دوپینگ آمریکا یا شخص دیگری نبوده، بلکه اشتباه از طرف من بوده است. می دانم که دقیقا چه اتفاقی رخ داده است، اما اکنون نمی توانم توضیح دهم که چه شده است. امیدوارم که بتوانم به دوومیدانی برگردم. اما هر تنبیهی که برای من در نظر بگیرند را می پذیرم.

گفته های تایید نشده حاکی از آن است که نستا کارتر که در رقابت های دوومیدانی مادرید در رشته ۱۰۰ متر موفق شد با زمان ۹ ثانیه و ۸۷ صدم ثانیه از خط پایان عبور کند نیز یکی از قربانیان دوپینگ است که در صورت ثابت شدن، رقابت های فصل آینده را از دست می دهد. به این ترتیب سه دوومیدانی کار که در این سال موفق به قهرمانی در ماده ۱۰۰ متر شده اند با خطر محرومیت دوپینگ مواجه هستند که آزمایش دوپینگ آسافا پاول و تایسون گای قطعی شده است.

فهرست دوومیدانی کارانی که توانستند در سال جاری به قهرمانی در رشته ۱۰۰ متر برسند به این ترتیب است:

تایسون گای (آمریکا) ۹.۷۵ ثانیه (مثبت)

نستا کارتر (جامائیکا) ۹.۸۷ ثانیه

آسافا پاول (جامائیکا) ۹.۸۸ ثانیه (مثبت)

جاستین گاتلین (آمریکا) ۹.۸۹ ثانیه