این طور که از شواهد و قرائن پیداست المپیک توکیو 2020 از عجیب ترین رقابت های ورزشی خواهد بود که قرار است از اول مرداد در سرزمین آفتاب برگزار شود.

رقابت هایی که با یک سال تعویق به دلیل شیوع بیماری همه گیر کرونا قرار است برگزار شود و از روزی که این بیماری بر جهان سایه سنگین انداخته مسئولان برگزار کننده المپیک و همچنین دولتمردان ژاپنی را با چالش ها و تصمیمات گوناگون روبرو کرده است.

چندی قبل بعد از نشست های مخالف بین مسئولان ژاپنی و کمیته بین المللی المپیک تصمیم بر این شد که از حضور تماشاگران خارجی در توکیو جلوگیری شود و حضور تماشاگران داخلی هم منوط به شرایط در آستانه شروع بازی ها شد. تا تصمیم گیری نهایی هم در مورد چگونگی پروتکل های حضور هواداران در ورزشگاه ها و سالن های مسابقات مطالبی منتشر شد. در همین راستا دولت ژاپن تاکید کرده بود هواداران در صورت حضور در سالن ها و ورزشگاه ها حق ندارند با صدای بلند کسی را تشویق کنند و یا از جای خود بلند شوند. با وجود همه این پروتکل های سخت اما روز گذشته به صورت رسمی از سوی برگزار کنندگان مسابقات المپیک اعلام شد که حتی حضور تماشاگران داخلی هم ممنوع است.

اعلام این خبر هر چند برای کسانی که در ژاپن به طور کلی مخالف برگزاری این رقابت ها هستند خبر خوشایندی بود اما برای برخی از اصناف درآمدزا اصلا خبر خوبی نبود و شوک عجیبی به آنها وارد شده است.

هتل داران، رستوران دارها و البته مغازه داران در مراکز خرید امید زیادی به این داشتند که با حضور همان تعداد کم هواداران داخلی بتوانند در ایام المپیک به کسب و کار خود رونق دهند اما اکنون با بسته شد درهای ورزشگاه ها به روی تماشاگران این فرصت کوچک هم از دست رفت.

البته از گوشه و کنار در توکیو شنیده می شود مسئولان المپیک ژاپن تصمیم دارند ورزش هایی که به صورت میدانی برگزار می شود مانند بیسبال، فوتبال و دوومیدانی را با حضور تماشاگر اندک برگزار کنند اما هنوز در این باره جمع بندی وجود ندارد.

ژاپنی ها حتی مسابقات دوی ماراتن را هم که معمولا با حضور تماشاگران کنار خیابان برگزار می شود را بدون علاقه مندان به این رشته ورزشی اعلام کرده و تاکید داشتند که مردم از پشت پنجره ها مسابقات دوی ماراتن را تماشا کنند.

بدون تماشاگر شدن المپیک به ژاپنی ها خسارت های مالی زیادی وارد خواهد کرد و مسئولان این کشور از حالا به این فکر هستند که چگونه می توانند این ضرر هنگفت را جبران کنند. این طور که در اخبار آمده است  انتظار می‌رود با این تصمیمات اتخاذ شده ژاپن حدود ۸۲۰ میلیون دلار از عدم فروش بلیت المپیک و پارالمپیک ضرر کند.( اینجا بخوانید)

نکته قابل توجه در مورد طرح واکسینه عمومی در ژاپن این است که مردم این کشور در این زمینه اعتماد زیادی به واکسن زدن ندارند و همین موضوع واکسینه عمومی را با کندی مواجه کرده است. پیش از این فراخوان دولتمردان ژاپن برای واکسینه افراد بالای 75 سال با شکست روبرو شد و تعداد کمی از این طرح استقبال کردند.

اکنون ژاپن در مرحله واکسینه کردن افراد بالای 60 سال هست اما با توجه به اینکه تعداد زیادی از افراد به دلیل ترس از واکسن از نوبت خود انصراف می دهند روند واکسینه شدن این کشور با کندی در حال انجام شدن است.

توکیو میزبان برگزاری المپیک اکنون در قرنطینه است و با توجه به اینکه رقابت ها از اول مرداد آغاز می شود بابت رعایت پروتکل های بهداشتی قواعد سخت گیرانه تری در این شهر و استان های همجوار آن در حال اجرایی شدن است به طوری که زندگی روزمره پایتخت نشینان سرزمین آفتاب با مشکلاتی همراه شده است.

اولین کاروان ورزشی ایران نیز برای حضور در این رقابت ها 26 تیر راهی توکیو می شود. کاروان تیم ملی کشورمان برای حضور در این دوره از بازی های المپیک 66 سهمیه کسب کرده است.