سخنگوی کاخ سفید می‌گوید « جو بایدن »، رئیس‌جمهور آمریکا حمله به مواضعی در مرز عراق و سوریه را «ضروری، مناسب و آگاهانه» می‌داند.

«جان ساکی» سخنگوی کاخ سفید همچنین مدعی شد این حملات به گونه‌ای طراحی شده بودند که از تشدید تنش‌ها جلوگیری کنند.

«جان کربی»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا هم در کنفرانس خبری شامگاه دوشنبه مدعی شد الحشد الشعبی از تأسیساتی که هدف قرار گرفته‌اند برای حملات پهپادی به نیروهای آمریکا در عراق استفاده می‌کرده است.

او گفت ارتش آمریکا به دستور جو بایدن سه مرکز عملیاتی و ذخیره سلاح را هدف قرار داده است. دو مرکز در سوریه و یک مرکز در عراق قرار داشته است.

این دومین بار است که دولت جو بایدن از زمان ورود به کاخ سفید اقدام به انجام حملات نظامی در منطقه به گروه‌های مقاومت کرده است.

بامداد امروز منابع خبری در عراق و سوریه از حمله هوایی هواپیماهای ناشناس به مواضعی در منطقه بوکمال در مرز سوریه و عراق خبر دادند و دقایقی بعد روشن شد که این حمله به یک پایگاه پشتیبانی و لجستیکی تیپ ۱۴ الحشد الشعبی عراق بوده است.

دقایقی پس از آن نیز وزارت دفاع آمریکا با انتشار بیانیه‌ای ضمن قبول مسئولیت این حمله اذعان کرد، «جنگنده‌های این کشور یکشنبه‌شب به وقت واشنگتن به دستور «جو بایدن»، رئیس جمهور این کشور، حملات دقیقی را به مناطقی در بوکمال در مرز سوریه و عراق  انجام داده است».

بلینکن روز دوشنبه گفت فکر می‌کند این حمله پیامی مهم و قوی به «شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران» ارسال می‌کند.

در این حمله چهار نیروی عراقی به شهادت رسیده‌اند. احمد المکصوصی فرمانده تیپ ۱۴ الحشد با انتشار بیانیه‌ای ضمن تسلیت شهادت همکارانش خطاب به فرماندهی الحشد اعلام کرده که نیروهایش آماده انتقام‌گیری هستند.

از سوی دیگر، سرتیپ «یحیی رسول» سخنگوی نیروهای مسلح عراق، ضمن محکوم کردن این اقدام آمریکا علیه الحشد الشعبی، همه طرف‌ها را به آرامش دعوت کرد و وعده داد که دولت با تمام توان، به انجام تحقیقات، اتخاذ تدابیر و برقراری تماس‌های لازم در تمامی سطوح برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی مبادرت خواهد ورزید.

اقدام ارتش آمریکا در حالی انجام شده که بار دیگر بحث درباره قانونی بودن یا نبودن این حمله در محافل داخلی آمریکا داغ شده است. گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا که هم‌حزبی بایدن هستند گفته‌اند که او بدون مشورت با کنگره این اقدام نظامی را انجام داده است.

نمایندگان آمریکا ماه پیش طرحی را که خواستار لغو اختیارات قانونی اعطا‌شده به رئیس‌جمهور برای انجام برخی اقدامات نظامی بدون مشورت با کنگره است را به تصویب رسانده بود.

«مجوز استفاده از نیروی نظامی علیه عراق، مصوب سال ۲۰۰۲» قانونی است که قانونگذاران آمریکایی قبل از حمله نظامی به عراق به تصویب رسانده بودند. این قانون به رئیس‌جمهور آمریکا اجازه می‌دهد در برخی شرایط معین بدون کسب تأیید کنگره دستور اقدامات نظامی در منطقه غرب آسیا را صادر کند.

دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا که بر خلاف بایدن از حزب جمهوری‌خواه بود از همین اختیارات جنگی برای توجیه حمله تروریستی به سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شماری از همراهانش در بغداد استفاده کرد.

قانونگذاران کنگره می‌گویند استفاده مکرر روسای جمهور آمریکا از این قانون‌ها به معنای آن است که کنگره مرجعیت قانونی خود را برای اعلان جنگ از دست داده است.

نمایندگان کنگره همچنین تصریح کرده‌اند که قانون مجوز استفاده از نیروی نظامی علیه عراق، طرحی اشتباه بوده که بر پایه شواهد اطلاعاتی نادرست در خصوص سلاح‌های کشتار جمعی عراق اختیارات بی‌حد و حصری به روسای جمهور برای جنگ‌افروزی اعطا کرده‌ است.

دولت جو بایدن یک بار دیگر هم اسفندماه سال گذشته بدون مشورت با کنگره دستور یک عملیات نظامی در شرق سوریه علیه گروه‌های مقاومت را صادر کرده بود که با انتقادهای قانونگذاران آمریکایی مواجه شد.