شب گذشته و در نخستین دقایق دربی تهران بود که یک صحنه مشکوک در محوطه جریمه پرسپولیس رخ داد؛ جایی که پای وحید امیری روی پای مهدی قائدی قرار گرفت اما محمدرضا اکبریان، داور مسابقه، خطای پنالتی تشخیص نداد.

قابل انتظار بود که بعد از پایان مسابقه جنجال زیادی به خاطر این صحنه ایجاد شود؛ اتفاقی که رخ داد و باشگاه استقلال و هواداران این تیم اعتقاد داشتند که یک پنالتی واضح روی مهدی قایدی اعلام نشده است.

برخی دیگر از هواداران استقلال معتقد بودند که اگر فوتبال ایران به فناوری بازبینی صحنه یا همان VAR مجهز بود قطعاً اتفاق دیگری رخ می داد و داور مسابقه می توانست با کمک این تکنولوژی خطا روی قائدی را اعلام کند.

اما در فاصله 24 ساعت بعد از دربی تهران حالا در هفته ماقبل پایانی رقابت های سری آ و در دربی حساس ایتالیا صحنه ای مشابه دیدار دو تیم پرسپولیس و استقلال رخ داد؛ جایی که پای ماتیاس دی لیخت از پشت روی مچ پای لائوتارو مارتینز قرار گرفت.

در ابتدا داور مسابقه خطایی تشخیص نداد اما مطابق انتظار VAR به صحنه ورود کرد و جیانپائولو کالوارسه بعد از بازبینی صحنه نقطه پنالتی را نشان داد. روملو لوکاکو پشت توپ ایستاد و توانست دروازه یوونتوس را باز کند.

در واقع این مسابقه نشان داد که تکنولوژی VAR تا چه میزان می‌تواند اهمیت داشته باشد و از اعتراضات و جنجال های احتمالی بکاهد؛ آن هم برای فوتبال ایران و مسابقات حساسی مثل همین دربی که شاید تا چند روز سر و صداهای داوری پس از آن ادامه دارد و بیش از پیش لزوم ورود VAR به فوتبال پر اعتراض ‌مان را نشان می دهد.